Hoe leer ik mijn nieuwe kat zijn fixatie op eten af?

Ik heb sinds ca. een week een nieuwe, volwassen kat uit een soort asiel. Ik heb mijn hele leven al katten gehad, ook uit het asiel, en nooit problemen gehad hun op te voeden wat betreft eten en gewoontes: ik gaf ze twee keer per dag eten en negeerde verder tussendoor gebedel.
Maar deze kat is totaal gefixeerd op eten. Hij heeft een tijd gezworven. In de kattenopvang had hij, behalve twee keer per dag eten, continu brokjes tot zijn beschikking. Hij is daardoor wat aan de zware kant. Ik heb dit gisteren ook geprobeerd, maar hij eet echt alles op en gaat daarna gewoon weer zeuren. Dus als ik dit blijf doen, dan wordt hij veel te dik.
Probleem is ook dat hij niet gewend is om in een keuken te leven, en ik heb een open keuken in mijn woonkamer. Als ik aan het koken ben, denk hij dat het voor hem is en wordt hij helemaal wild, ook al heb ik hem eerst zelf eten gegeven. Ik ben bang dat hij op het fornuis springt. Idem dito als ik iets uit de koelkast pak voor mezelf, dan wordt hij wederom helemaal wild en probeert hij me letterlijk het kaas van het brood te eten.
Het is een grote, hele sterke kat, in principe héél erg lief, maar vanwege zijn verleden ook nog wat wantrouwig en gauw geneigd tot krabben als hem iets niet bevalt. Het kost dus veel tijd en geduld om zijn vertrouwen te winnen.
Hoe leer ik hem deze fixatie op eten af en hoe kan ik veilig koken, zonder dat ik hem continu moet berispen?
Graag jullie tips!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Katten zijn normaliter kieskeurig, dus wellicht zou je kunnen proberen (steeds) over te stappen op een nieuw merk brokjes. Bij een normale kat duurt het dan soms dágen voor ze genoeg honger hebben om het aan te raken.

Ik vrees echter dat jou kat het stadium van kieskeurigheid een beetje voorbij is, en dan zit er weinig anders op dan ´cold turkey´ te wennen aan twe kleine maaltijden per dag.

Het kan echter wel heel heel lang duren voor hij niet meer tussendoor komt bedelen en zeuren. Een kat ´richt´ je niet zo snel ´af´ als een hond.

Ik denk wel dat het voorlopig een goed idee is hem tijdens het koken op te sluiten in een andere kamer(badkamer, slaapkamer) met desnoods zijn eigen maaltje, of hem pas voeren als jullie klaar zijn met eten. En heel, heel consequent zijn. Onze (tweedehands) kat kwam het eerste...jaar schat ik , ook altijd op tafel springen en at het vlees van je brood, maar inmiddels weet hij wel ongeveer hoe de vlag erbij hangt. Alleen met gebraden kip kan hij zich nog niet beheersen en moet hij even de keuken uit. Hij krijgt dan na het eten nog wat restjes kip (zonder bot) die over zijn. (Vroeger mocht hij de botjes afkluiven, tot ie een keer een splinter in zijn gehemelte heeft gehad, dus dat doen we niet meer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het stadium van kieskeurigheid is hij vér voorbij, hij lust werkelijk alles en eet ook alles meteen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, het gaat inmiddels al een stuk beter. + 10

Andere antwoorden (8)

Door gewoon door te gaan met 2x per dag voeren, uiteindelijk moet hij daar aan wennen.
Het is nu lastig maar als je hem ook elke keer de keuken uitstuurd leert hij dat vanzelf wel af.
Veel geduld met hem hebben en tegelijk ook van hem genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. Fixatie af helpen weet ik zo niet. Maar ik zou tijdens het koken de kat in een ander deel van het huis insluit, of de kat een harnas & riem geven zodat je de kat buiten de keuken kan vast zetten als je begint met koken. Als je dat vastzetten combineerd met 'over een minuut krijg je te eten' dan is het waarschijnlijk niet zo'n groot probleem de kat vast t e leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je nu doet is erg goed, mijn kat miauwt ook de HELE dag. Ze krijgt 1x per dag een zakje voer en heeft altijd droogvoer staan. Meestal als ze haar zakje op heeft komt ze weer bedelen. Dan is ze weer even weg en dan komt ze WEER bedelen. Maar het is al veel minder, en ze weet dat bedelen niet gaat helpen. En als je het echt vervelend vind kun je ook een keer Ksst roepen en dan laat 'ie je vast wel even met rust.

Zet de kat gewoon maar op dieet, of 'ie het wilt of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet hem even buiten tijdens het koken en eten. of is dat dan weer zielig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik nu ook gedaan, omdat het te gevaarlijk is met koken.
Maar het gaat ook om als ik ontbijt of iets tussendoor wil eten, dan moet ik hem wel heel vaak uit de kamer zetten. Zo is het lastig om een vertrouwensband op te bouwen...
heb ook zo een kat uit een asiel gehaald, heel lief maar gefixeerd op eten. waarschijnlijk hebben ze veel honger geleden tussen zoveel katten; de meest agressieve katten eten het eerste en dan blijft er soms bijna niets over voor de anderen. ik geef toe en laat ze eten iedere keer als ze er om vraagt, ze zit ook constant naast mij terwijl ik kook en als ze te veel zeurt krijgt ze een stukje wat ze graag lust, bv beefsteak, dan is ze weer een beetje gekalmeerd en gaat slapen. afleren zit er niet in, ze springt ook op tafel en wordt ook wild van sommige dingen die ze ziet opeten; begrip tonen voor de jaren ontbering die ze gekend heeft is misschien nog het beste, als ze veel en genoeg eet wordt ze dikker en zal dan ook kalmer worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, hij is eigenlijk nu al te dik en als ik hem continu eten geef als hij er om vraagt, dan wordt hij véél te dik en een hele vervelende kat. Dus dat wil ik niet doen.
een kat die zo geobsedeerd is door eten, zou ik toch even laten nakijken, er kan een onderliggend medisch probleem zijn.
is dat niet het geval, dan zou ik hem laten werken voor zijn eten.
twee keer per dag is trouwens erg weinig; na drie uur is de maag van de kat leeg.
je kat heeft dus 18 uur van de 24 honger.
in de natuur eet een kat zo'n 18 keer per dag.
verstop de brokjes, gooi eens een handje in alle hoeken van de kamer, doe ze in deels afgeplakte wc rollen en eierdozen.
bevredig z'n behoefte aan eten, maar laat hem er maar wat voor doen.
des te minder tijd heeft hij om jou te vervelen.

verder zou ik hem in de keuken geen eten geven, nooit.
op den duur zal het kwartje doorrollen.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
goeie toevoeging, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Medisch is er niets mis met hem, hij is helemaal nagekeken. En ik heb het met al mijn andere katten altijd zo gedaan, volgens de voorschriften van de dierenarts, is altijd goed gegaan.
Maar ik zal eens kijken of ik een andere eetplek kan bedenken en dat verstoppen vind ik ook een goede tip. Dank dus en van mij ook een +
Rieneke1
13 jaar geleden
dat nakijken door de asielarts moet je je niet teveel van voorstellen hoor, bloedonderzoek zit daar niet standaard bij.
verder hebben dierenartsen vaak weinig verstand van voeding. dank voor de plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen asielarts: een echte, goede dierenarts.
En verder heb ik zelf ook al 30 jaar katten, dus ook wel de nodige ervaring. Altijd supergezonde en tevreden katten gehad, niet te dik en niet te dun, die heel oud zijn geworden.
Alleen zoals met deze kat heb ik dat nog nooit meegemaakt, komt denk ik door zijn zwervers verleden.
Hij mauwt ook niet na 3 uur, omdat hij honger heeft, maar ook meteen nadat hij gegeten heeft en hij denkt dat er iets nieuws te halen valt. En hij is echt iets te dik al.
Rieneke1
13 jaar geleden
het is idd heel goed mogelijk dat z'n verleden een rol speelt.
het leven op straat kan hard zijn voor een kat.
hopelijk heb je wat aan mijn tips.
ik weet de leeftijd niet, is hij nog een beetje tot spelen geneigd?
is ook goed voor de lijn, en een mooie afleiding.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze schatten hem op een jaar of 4 of 5. Spelen vind hij leuk, dus dat doe ik ook met hem. Ook rent hij de trappen op en af. En als hij straks naar buiten mag, dan zal hij ook meer bewegen. Maar nu kan dat nog niet, is nog te vroeg.
hem zoveel te eten geven ? dat ie werlkelijk nix meer wil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Risico dat hij superdik wordt en heel ongezond... maar ik moet de juiste balans zien te vinden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien bedoelt edwin dat je hem eenmalig zo veel voert, dat ie daarna zo misselijk wordt dat ie het afgeleerd heeft...
Da's een heftig probleem. Misschien kan het volgende een oplossing bieden.
* Senioren brokjes bevatten minder calorieen. Je zou dit kunnen proberen te geven. Je kan moet dan wel richting een normaal eetpatroon gaan.
* Misschien kan een dierenarts er een licht op werpen. Je kat kan iets onder de leden hebben wat dit gedrag tot gevolg heeft.
* Is dit wel de juiste kat voor jou en je leefsituatie? Het zou heel sneu zijn, maar als jullie niet bij elkaar passen kan je deze kat beter terug brengen naar het asiel. Anders worden jullie beide niet gelukkig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medisch mankeert hij niets. Het komt door zijn zwerfverleden.
Ik mag hem terugbrengen als het niet gaat, maar verder is het echt een super lieve kat, die heel goed bij me past. Het gaat gelukkig al wat beter, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.
Dank voor je tip over die seniorenbrokjes, daar zal ik eens naar kijken, misschien is dat een goed idee . +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig kunnen katten ook veranderen. Veel succes en vooral heel veel plezier en een gelukkig leven toegewenst voor beide!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou deze kat niet bij haar passen?
terugbrengen is echt het laatste wat ik zou doen. dan geef je de kat weer mee dat hij mensen niet kan vertrouwen, en heeft de volgende eigenaar nog meer problemen met hem. dat kan je een kat niet aandoen.