Valkparkiet kan niet wennen aan nieuwe valkparkiet, hoe dit verhelpen?

Ik heb een valkparkiet die erg tam is en aan ons ''gewend.''
Hij komt gewoon op me schouder, en soms eet hij gewoon met ons mee. Sinds een half jaar hebben we er nog 1 bij gekocht. Een vrouwtje. (me oude was een mannetje.)

Het valt me op dat het mannetje steeds zijn veren van vleugels kwijt raakt, wat vroeger nóóit gebeurde. Als ik op ze let gaat juist het vrouwtje achter hem aan en probeert hij haar te ontkomen.
Dus mijn vraag is: Komt het door het vrouwtje? Of doet hij het zelf? Na dat hij/zij zo iets doet, kan hij voor ong. 4 a 5 weken niet vliegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

je zou ze voorlopig niet bij elkaar in een kooitje kunnen zetten..
gewoon apart, maar wel zo dat ze elkaar kunnen zien..
dan komt t vast weer goed...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja toch maar even volhouden... liefs terug...
Sommige kromsnavels zijn erg trouw aan de eenmaal gekozen partner. Als jij dat bent, heb je goed kans dat de valkparkiet zich niet interesseert voor zijn zogenaamde, door jullie uitgezochte nieuwe partner.
Als dit nieuwe vrouwtje zijn aandacht opeist en het niet krijgt, zal er een soort aandachttrekkerij ontstaan. Zet ze dus maar uit elkaar en kijk hoe het contact verder verloopt. Het kan goed zijn dat het nooit een vriendschap wordt. Jullie vogel heeft al gekozen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het kan veel oorzaken hebben.
Als je ze direct samen hebt gezet ( lees: niet eerst een weekje wennen in aparte kooien ) kan het te snel zijn gegaan.
Als ze in een niet al te ruime kooi zitten kan het qua ruimtegebrek misgaan.
En het kan natuurlijk ook gewoon niet klikken.

Ik zou ze nu wel uit elkaar halen, jouw eerste parkiet lijkt mij nu teveel stress hebben en dat is slecht voor een vogel.
Ik zou ze een week helemaal bij elkaar weghalen en dan opnieuw beginnen.

2 kooien, naast elkaar. gaat dit goed, na een week buiten de kooi samen laten. Gaat dat goed, kun je proberen ze bij elkaar in te doen.