Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een ganzenei bij andere gans?

Ik heb een stel ganzen van 1 jaar. Deze kunnen zich dus nog niet voortplanten. Als ik een bevrucht ganzenei koop en dit in een nest leg zal het dan worden uitgebroed? En moet dit dan een ei zijn van dezelfde soort ganzen zijn of wordt het anders verstoten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
939

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De gans zal pas gaan broeden als het broeds is, al leg je er 10 eieren neer, ze worden genegeerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de gans wel broeds is zal het geen probleem zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet normaal wel gaan maar leg een ganzenei niet bij de kippen want een kip heeft een andere lichaamsthemperatuur
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Dat van die lichaamstemperatuur valt wel mee hoor, scheelt ongeveer 0,3 graden.
http://www.kooien.be/Handleiding%20broeden.html
En uit ervaring weet ik dat een halve graad hoger of lager in de broedmachine helemaal geen probleem hoeft te zijn, dus onder een kip zal het ook wel lukken.
Een ander probleem is dat een broedende gans normaal gesproken eenmaal per dag in het water gaat, en dan weer nat op de eieren gaat zitten. Hierdoor wordt de eierschaal verzwakt. Een kip doet dat niet, met als gevolg dat de schaal te hard kan zijn voor de kuikentjes om eruit te komen. In de broedmachine kun je dat simuleren door eenmaal per dag de eieren met de plantenspuit nat te maken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding