Als een hond constant blaft als hij alleen thuis is, hoe lang mag hij dan blijven blaffen?

Staat daar iets over in de wet en wanneer kun je de gemeente of de politie bellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K
Rieneke1
12 jaar geleden
als je het als overlast ervaart, kan je gewoon eens een babbel houden met de wijkagent.

Het beste antwoord

Daarover staat niets in de wet.
De hond mag door het blaffen geen overlast veroorzaken. Als je als buren er last van heb zou ik eerst met de eigenaren gaan praten.
Helpt dat niet kan je met de wijkagent een gesprek aangaan. Helpt dat nog niet dan kan je naar de politie gaan en aangifte doen.

Dit staat geschreven:
Wat is burenoverlast?
Burenoverlast is het herhalend gedrag door één of meer bewoners waardoor één of meer van de omwonenden in het woongenot worden belemmerd. Ook kan deze overlast veroorzaakt worden door huisdieren die de bewoners hebben welke herhalend storend gedrag vertonen waardoor het woongenot van omwonenden verstoord wordt. Er kan ook sprake zijn van een bewoner die schade aan zichzelf toebrengt en hierbij overlast geeft aan de omwonenden. Te denken valt hierbij aan drugsgebruik of een dementerende buurman.

Wat te doen bij burenoverlast
Praat erover met de buren
De eerste stap is om zelf met de buren te praten over de overlast die u ondervindt. Misschien weten de buren niet dat u hinder van ze heeft en zijn ze bereid om een oplossing te zoeken. Ga nooit praten wanneer u nog boos bent maar wacht ermee tot u weer rustig bent geworden. Dit helpt bij een positief gesprek met een goede afloop.

Wanneer het gesprek tot niets uitloopt kunt u de volgende maatregelen treffen:
Dit wordt teveel om te kopieren maar kun je op onderstaande link lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus.... een hond van negen jaar, die drie maanden op een appartementencomplex woont, waarvan beiden met pensioen zijn, alten de hond alleen achter en weten mijns inziens allang dat de hond niet alleen kan zijn en op deze leeftijd ga en kan je dit gedrag echt niet veranderen. Vier uur aan een stuk janken en blaffen is echt geen pretje. Let wel: ik houd erg van honden en heb er bewust voor gekozen om geen hond te nemen toen we overworgen op een appartement te gaan wonen, er zijn hier ook mensen die nachtdiensten draaien en nu niet kunnen slapen vanwege de overlast... En als je met pensioen bent kun je al regelen wie er thuis blijft om dat je weet dat de hond niet alleen kan zijn.... `ik ervaar dit als zeer zeer storend.

Andere antwoorden (3)

Ligt aan de buren, zijn ze tolerant of niet. En hoe snel pakken ze de telefoon om de politie te bellen.

Als je in de middle of nowhere woont, dan kan je hond zolang blaffen als hij wilt zonder dat er een haan naar kraait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang tot je buren het niet meer uithouden.
Maar je kan hem best trainen, beter voor jou, je buren en je hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag gewoon eens aan de buren of ze er veel last van hebben.
Waarschijnlijk heeft je hond last van verlatingsangst.Je kunt bij de dierenarts een D.A.P verdamper kopen. Je hebt er ook halsbanden en spray's van.

"Verkrijgbaar bij de dierenarts is D.A.P. (Dog Appeasing Pheromone) een elektrische verdamper met feromoon. Dit feromoon word bij de moederhond geproduceerd door de talgklieren bij het melkpakket en heeft een kalmerend en geruststellend effect. Al gedurende de eerste week van het gebruik van zo’n verdamper is er een positief effect en na een maand zijn zo’n 72 tot 85 % van de honden gestopt met vernielen en blaffen."

Toegevoegd na 3 minuten:
Als het de hond van jouw buren betreft kun je misschien samen tot een oplossing komen en de link doorgeven. De hond kan er eigenlijk niets aan doen.