Is een konijn per definitie geslachtsrijp wanneer hij gaat rijden op het vrouwtje?

We hebben een ram van ongeveer 12 weken en deze nu 1,5 week in ons bezit. Vandaag ging hij voor het eerst rijden op de voedster van ongeveer 9 maanden. Betekend dit perse dat het konijn geslachtsrijp is? Of doen ze dit ook al voor die periode? Het gaat om dwergsoort (baardkonijn)

We zijn wel van plan een nestje te nemen, alleen vinden het nu nog te vroeg. Omdat ons verteld is dat konijnen vanaf 4 maand geslachtsrijp zijn, hebben we ze nog samen gelaten tot nu toe.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.1K
Castle
8 jaar geleden
Konijnen zijn tussen de 10 en 12 weken geslachtsrijp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op die leeftijd zogen ze nog bij hun moeder, althans bij fokkkers die hun jongen de best mogelijke start willen geven.

Het beste antwoord

12 weken is wel erg jong om geslachtsrijp te zijn. Het feit dat de ram nu al de voedster bespringt wil nog niet zeggen dat hij voor nakomelingen kan zorgen. In dat verband is me je term rijden niet helemaal duidelijk. Heeft de ram de voedster ook daadwerkelijk gedekt? Ik adviseer je de ram de komende maanden nog gescheiden van de voedster(s) op te laten groeien. Overhaast nooit plannen om een nest konijnen te fokken en hou altijd het belang van ram, voedster en jongen in de gaten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor alle duidelijkheid: het antwoord op je vraag is nee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allereerst bedankt voor je reactie. Het rammetje bespringt onze voedster van alle kanten en doet z'n best, als we afgaan op de bewegingen, om haar te dekken. Of het echt gelukt is, vind ik moeilijk te zeggen. Vandaar dat ik het maar rijden noem, hij probeert het namelijk ook boven op de rug, in de nek en vanaf de voorkant. Zijn er specifieke dingen waarneembaar wanneer het dekken wel gelukt is? We hebben ze inmiddels gescheiden en willen zeker geen overhaast nestje. Ons was echter verteld dat een rammetje vanaf ongeveer 4 maanden vruchtbaar zou zijn. Omdat ik op het internet uiteenlopende antwoorden tegenkom, stel ik hier de vraag. Met name omdat ik dus benieuwd ben of een ram ook al een voedster probeert te dekken zonder geslachtsrijp te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een geslaagde dekking is te herkennen aan het feit dat de ram tijdens de paring naar voren stoot en vervolgens knorrend opzij valt. Goed dat je ze uit elkaar gehaald hebt want een voedster die niet door een ram besprongen wenst te worden kan zich bijtend verweren en als de ram dat vanaf de voorkant doet kan je je voorstellen welke akelige gevolgen dat kan hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je moeite en uitleg! De komende maanden gaan ze nog maar even gescheiden door het leven ;-)