Mijn hond blaft naar sommige honden. Kan ik het hem afleren door een stevige ruk aan de lijn plus een boze schreeuw "ophouden!"?

Mijn hond heeft een hekel aan een bepaald (helaas populair) merk hond. Als hij die ziet blaft hij erg en hangt in zijn band om er bij te komen. Dat is bijna niet te doorbreken. Ik let zelf al goed op om ze te vermijden of te omzeilen maar dat lukt niet altijd. Vanavond kreeg ik van een hondeneigenaar het vermaan dat ik 'm harder aan moet pakken, namelijk door een harde ruk aan de lijn en een brul te geven van "ophouden!".
Ik geloof daar niet in, volgens mij werkt zo'n harde aanpak niet. En je kunt toch ook die nek beschadigen als je er hard aan rukt?
(zelf zit ik er niet heel erg mee, ik ga proberen er wat aan te doen met wat lekkers en afleiden, eens zien of dat wat doet, maar het is leefbaar zoals het nu is).

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn hond is fel naar Border Collies, heel gek eigenlijk, omdat dat doorgaans vriendelijke wellevende honden zijn. Het is ook niet naar elk exemplaar maar sommigen 'haat' hij echt.
Bedankt voor de support zover, ik wist even niet meer of ik nou gek was of die man. Hij zei dat Martin Gaus de ruk aan de nek aanbeval, maar dat kan ik haast niet geloven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke populaire hond??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat bij mijn hond helpt, en niet schadelijk is. Is een spuitje (injectie spuit zonder naald) vullen met wat water, en zodra hij blaft, dan spuit ik wat water naar hem toe. Hij schrikt en stopt. Ook als hij ergens niet mag komen en hij wil totaal niet luisteren, dan gebruik ik gewoon wat water en meneer komt er echt niet meer.
Aan lijn rukken helpt niet en is niet goed.
Als je het echt wilt afleren, dan zou je samen met een andere eigenaar van een border collie kunnen proberen iets af te spreken. Zodra je hond gaat blaffen, dan draai jij je om, zodra hij rustig is, ga je weer terug, steeds weer. Gewoon omdraaien en weg lopen. Na een tijdje moet hij dat ook door hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet schreeuwen, dat is hetzelfde voor de hond als blaffen.
Non-verbaal straffen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens van maandag t/m vrijdag om 19.00 uur op NGC naar The dog whisperer met Cesar Milan.
Dan zie je precies wat je moet doen want veel gevallen met dit probleem komt hier in voor.

Het beste antwoord

aan de riem rukken (krachtmeting) en lopen bleren (spanning) zal je hond niet rustiger maken als ie al gespannen is (blaffen dus)

corrigeren moet je wel doen. een rukje is voldoende ('snap' hem ff uit die focus) en zeg kalm maar duidelijk 'nee' of 'foei'.

laat de hond niet voor je lopen want hierbij neemt is een positie aan waarbij het logisch dat hij moet verdedigen, aan moet slaan etc.

geen spanning op de riem houden (krachtmetingen geven nooit ontspanning)

neem koekjes mee, doet hij het goed beloon je. zo wordt je wat boeiender dan de wereld (en borders) om hem heen.

helpt het niet zal je een stapje terug moeten doen (dan is de focus iets te sterk om het zo te doorbreken op deze manier) maar dan zijn er andere oefeningen die je kan doen om dit op te lossen.

martin gaus is overigens erg lomp m.i.

respect (hond accepteert dat jij leiding geeft) dwing je niet op deze manier af met geweld. de hond zal luisteren vanwege de consequenties, niet omdat het kwartje valt bij de hond. je zou je hond dat altijd moeten overrulen met een krachtmeting, en dan nog los je niets op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je hond weerspiegelt meer van jezelf dan je denkt. Wil je dat hij doet wat je van hem vraagt, doe het dan op een kalme, duidelijke manier. Als jij je begint op te winden, zal de hond denken dat hij juist bezig is. Negeer op het juiste moment, toon wie de baas is en wees duidelijk in je acties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een harde ruk aan de riem en schreeuwen is idd niet de juiste aanpak.

Je moet, op het moment dat je een andere hond ziet je eigen hond afleiden met een snoepje in je hand,
zorg dat zijn aandacht bij jou blijft.
Als je voorbij bent geef je hem het snoepje en complimentje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad een goede ruk aan de lijn{geeft niks als hij even met de pootjes van de grond komt}en zeggen nee.
Dit hoef je maar een paar keer te doen en dan weten ze dat ze niet moeten blaffen naar andere honden.

Ps als je een jack russel hebt dan vergt het iets meer tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met een ierse wolfshond, veel krachttraining:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk plaatje
Heb ook een hond gehad, die het niet kon laten bij bepaalde honden. Straffen op dat moment werkt niet. Hij denkt dan, dat zijn baas meeblaft. Slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen werkt het beste. Op het moment, dat je weer in die situatie komt, lijd je hem af. Dit kan met een brokje, en met een hoge stem. Als hij niet reageert, op de hond geef je hem dat brokje. Mocht hij wel reageren, straf hem niet. Even doorbijten (jij dan:) en je zal resultaat hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook een (asiel)hond gehad die onder bepaalde omstandigheden blafte. Ik zei alleen maar op vriendelijke toon dat zijn blaffen en uitvallen niet nodig was en stelde hem gerust en zelfs bij deze 8 jaar oude hond was het na zes weken over.
Het wordt lastiger als jij zelf een hekel aan bepaalde honden hebt want je hond voelt dat onmiddellijk en valt dan niet om de tuin te leiden.

Toegevoegd na 1 uur:
Met een korte stevige ruk kan je wel bereiken dat de hond zijn aandacht op jou vestigt maar dan moet je reactie de hond wel duidelijk maken wat je van hem verwacht en geruststellen is dan beter dan enige kwaadheid of agressie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten een aantal antwoorden zoals hier al gesteld, kan ik toevoegen dat je je hond nooit moet laten fixeren op die andere hond. Zodra jij met je hond, een andere hond nadert laat je je hond aan de voet zitten en laat 'm af met een koekje of speeltje. Blijf rustig als hij toch reageert, raak hem desnoods aan bij de nek en zeg rustig nee. Lukt het niet, draai dan altijd om en loop weg van de andere hond. Belangrijk is op altijd consequent op dezelfde manier te reageren. En reeds vaker gezegd, ga eventueel naar een hondentraining. Succes!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Probeer de aandacht van je hond te krijgen. Dit kan je doen door de clicker, een dingetje die ongeveer 2 euro is. Geef geen ruk aan de riem, daarmee beschadig je je hond lichamelijk en geestelijk enorm. Hier is een handige link over de clickermethode, en bij mijn hond werkt het echt heel erg goed. Een zakje koekjes + clicker mee op zak en ik heb de aandacht van mijn hond. http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78795-de-clickermethode-hondentraining-en-clickertraining.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schreeuwen tegen een hond heeft nooit zin. Dat wekt alleen agressie op.

Mocht je willen corrigeren met een stevige ruk aan de lijn, dan alleen een zijwaardse ruk en niets er bij zeggen, dat zou beter helpen. Als hij al voor je loopt (aangelijnd of niet) op het moment van uitvallen of blaffen, dan ben je te laat. Hij heeft dan al het voortouw genomen en voelt zichzelf al de leider.

Versterk je eigen positie door eens na te gaan of je nog wel de leiding hebt over de wandeling en in de totale verhouding tot je hond. Kijkt hij figuurlijk nog naar je op?

Over Border Collies: deze zijn over het algemeen genomen meer op personen dan op honden gesocialiseerd, zodat ze een uitdaging kunnen vormen voor "normale" honden. Ik kan me iets voorstellen bij het gedrag van jouw hond ten aanzien van Border Collies.
Ivana
12 jaar geleden
wat ik vaak zie,dat schreeuwen tegen honden,is gewoon fout.laat de hond zitten,ga op je hurken zitten,en zeg tegen de hond dat het niet goed is.op een rustige zachte manier.bij een andere poging,wees de hond een stap voor,zachtjes tegen de hond zeggen,zoiets als bowie lief andere hondje lief,is goed isss goed dat werkt gegarandeerd.