Zou de wet veranderd moeten worden, zodat (huis)dieren geen "goederen" meer zijn?

zo ja, je kent een dier eigen waarde toe, wat zijn dan de consequenties voor bijvoorbeeld de varkenshouderij?
varkens zijn intelligente dieren, te vergelijken met honden.

Rieneke1
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan natuurlijk nooit zolang we dieren blijven eten.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat zou in Nederland best wel eens kunnen/ mogen komen ja. Veel dieren in Nederland kunnen en zouden een beter bestaan moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie ik nu nog niet gebeuren, maar in de toekomst zal dit vast wel een keer anders worden. Van de ene kant zal de maatschappij zeker wel zodanig veranderen dat er aan dierenrechten steeds meer waarde gehecht zal worden, zoals bijvoorbeeld de mensenrechten in de vorm zoals we ze nu kennen er eigenlijk ook pas zo'n 60 jaar zijn. Van de andere kant zal een dier nooit de status van mens kunnen krijgen, in die zin dat een dier nooit handelingsbekwaam zal worden omdat ze nu eenmaal niet de consequenties van hun daden zullen kunnen overzien. Daarom zal ook altijd de eigenaar en niet het dier aansprakelijk zijn als hij wat kapotmaakt. Zelfbeschikkingsrecht voor dieren is ook niet mogelijk, je kunt niet aan een koe vragen wat hij met zijn leven wil. Van de andere kant kunnen wetten wel zodanig worden aangepast dat zij bijvoorbeeld niet gevangen mogen worden gehouden. Dus hier zou misschien in de toekomst een tussenvorm van kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet moet zeker aangepast worden. Maar zolang het nog ontzettend veel geld zal opleveren en er nog veel belangenverstrengeling zal zijn zullen ze dit voorlopig niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, een dier is een goed omdat het verhandelbaar is en je de eigenaar kunt zijn van een dier,weliswaar met een eigen leven en dat leven is net zo waardevol als dat van een mens,maar als dieren geen goed meer zijn omdat ze leven kunnen planten ook geen goed zijn want die leven ook.
Wel is het zo dat iedere eigenaar van goederen vanuit zichzelf goed voor zijn goederen zorgt ,en helaas gebeurt het nog wel eens dat er mensen zijn die niet goed voor hun goederen zorgen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je op de PvdD of GL stemmen. Enfin... Ook mensen zijn vaak 'goederen' in de ogen van de beleidsmakers en flitsagenten die daarna zelf even hard of zelfs nog harder scheuren.
Alleen blijft 't altijd subjectief: want waar ligt de grens? Een kip? Een vos? Een Rat? Een muis? Een konijn? Een goudvis? Etc. Ik kan je alleen maar adviseren om links te stemmen en om anderen ook daartoe te bewegen.