waarom brengt mijn kat dode vogels naar binnen ?

Mijn kat brengt sinds kort dode vogels naar binnen , ik en en me moeder durven hem niet weg te halen ( de vogel ) hoe leren we onze kat dit af ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Je kunt dit niet echt afleren. Dat is de jachtinstinct van de kat.
Het is van nature ook een roofdier, en een roofdier brengt zijn buit altijd naar een plek waar hij zich veilig voelt. (jullie thuis dus)
Wat je wel kan doen is de vogel (met handschoenen) op een andere plek buiten zetten, zodat de kat het voortaan daar brengt.
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn katten en sindsdien brengen ze het nooit meer naar binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een instinct van de kat, maar zie het ook als een soort "cadeau". Ze zijn trots op hun prooi en willen dit met jou delen. Je kunt het vogeltje (of de muis) met handschoenen in een plastic zak doen en weggooien.

Toegevoegd na 38 seconden:
Als het vogeltje/muisje dood is natuurlijk. Als het nog leeft, gewoon buiten loslaten op een veilige plek!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nuttige toevoeging! haha dat niemand daar aan dacht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ALS het nog leeft denk ik dat er een dierenarts aan te pas moet komen.
Zal anders een onaangenaam dood tegemoet gaan....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja precies! Dierenarts kan altijd van pas komen. Weet niet of ze gewone musjes eigenlijk helpen... misschien beter Vogelbescherming
Rieneke1
9 jaar geleden
Vogelopvang is de juiste plek om een vogeltje heen te brengen die door de kat is gegrepen, ook als hij maar een heel klein wondje heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als die hun werk dan goed doen. :)
http://maxius.nl/flora--en-faunawet/artikel16/lid3
Jouw kat brengt sinds kort dode vogels binnen, omdat die deze tijd het nest verlaten.
De eerste tijd nadat ze het nest verlaten hebben, vliegen ze nog niet of slecht, en ze zijn zodoende een makkelijke prooi voor de kat.

Een kat is een roofdiertje, en kleine dieren zoals muizen en vogels vangen zit in z'n aard, het is voor de kat natuurlijk gedrag.
Uiteraard kan je dit niet afleren.
Doe de kat ook geen belletje om: met z'n uitstekende gehoor is dit gekmakend voor het beestje.
Bovendien leert hij al snel zo te bewegen dat hij de vogel geluidloos kan besluipen.

Het beste is natuurlijk de kat binnen te houden gedurende de broedtijd, of als dat niet lukt, hem alleen in de late avonduren even naar buiten te laten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Mijn kat deed dit ook ik heb haar een bandje met een belletje aangedaan en nu doet ze het niet meer want alle vogels horen haar komen ;)