Kan ik in het najaar ook nog jonge kippen aanschaffen?

Qua kippen ben ik een beginneling, maar toch wil ik graag 2 kippen (liefst barnevelders van maximaal 4 maanden oud) in de achtertuin gaan houden. Maar geen idee waar of wanneer ik die kan aanschaffen en waar ik op moet letten, etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

als je bij een broederij opfokbedrijf kippen koopt zullen ze zo ongeveer 17 weken oud zijn (dit is de normale leeftijd waarop ze naar de legbedrijven gaan.)en dat moet ook in de herfst geen probleem zijn,om dieren aan te schaffen moet je wel eerst een afspraak maken,want niet iedere broederij is genegen om aan particuliere kippen te verkopen (vanwege strenge hygieneregels) een andere mogelijkheid is bij een legbedrijf dieren aan te schaffen maar dan moet je het geluk hebben dat er net een nieuw broedsel in de hokken gezet word, meestal hebben proffesionele kippenhouders echter bijna geen barnevelders meer maar een ander ras kippen, (bruine leghorn )voor echte barnevelders moet je eigenlijk bij een hobbyist zijn die nog een broedsel heeft waarvan hij enkele dieren wil verkopen
een van de opfokbedrijven die aan particulieren verkopen is bijvoorbeeld :Het Anker
Verlengde lagekampseweg 4
4051 CW Ochten.
Postadres:
Postbus 79, 4050 EB Ochten.
tel:0344-641349
fax:0344-643494
e-mail:info@hetankerbv.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou eens op de fiets stappen, en kijken, waar op boerderijen veel kippen buiten rondscharrelen. Grote kans, dat die kippen biologisch gehouden worden, en de mensen die voor ze zorgen, zullen het beslist óók uit liefhebberij doen, dus er graag uitgebreid over vertellen.
Barnevelders zijn wél goede kippen om als liefhebberij te hebben - robuust, en niet te snel gestresst (volgens mijn oude wijze opa, die op een boerderij is opgegroeid) Ook trouwe leggers, zei hij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Is dit nou ook een manier om te zeggen dat je het antwoord niet weet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ipv een internet-site geef ik een praktische oplossing op de vraag, - Antwoordman, mág dat????
De kippenfabriek draait altijd, daar wil ik mee zeggen dat er voor de legkippen altijd het hele jaar door kuikens uitgebroed worden.
Barnevelders zijn bekende legkippen.
Alleen hoe kom je er aan?
Of je bij de groothandel zomaar 2 kippen kan kopen lijkt me onwaarschijnlijk.
Als hobbykip zijn vaak andere soorten populair.
Veel van deze soorten zijn ook veel mooier.
Bij de hobbyist zou je misschien in het najaar nog kippen kunnen kopen, maar het is wel laat.
Probeer in je omgeving een verenging te vinden voor verdere infotmatie.
Ze hebben tegenwoordig allemaal een site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volwassen of reeds uitgegroeide jonge dieren leveren de minste problemen op. Deze kunnen meteen buiten in een kippenhok. Kuikens leveren daarentegen doorgaans wel problemen op, vooral als je deze in de herfst of winter aanschaft. Je zult de nodige dingen (van tevoren!) moeten aanschaffen om ze warm te houden en de diertjes de hele winter binnen moeten houden! Dat geeft een enorme bende in huis, dus weet waar je aan begint!

Voor je kippen gaat houden, kun je je beter eerst verdiepen in de verzorging van kippen en alle andere perikelen die daarbij komen kijken.

Op onderstaande link staat enige informatie, maar misschien is het ook goed om bij iemand met praktijkervaring, in het houden van kippen, te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeggen kijk eens op internet op verschillende site s als je kippen wil aankopen er zijn altijd wel mensen die hun kippen weg doen of die er teveel hebben ofzo daar kan je altijd wel eens kijken zo hebben wij ook onze kippen gekocht veel succes verder en smakelijk als je u kippen hebt een lekker eitje vers is nogaltijd beste