wat te doen met ontstoken opengebarsten anaalklier bij de hond?

Gister lagen er bloedvlekken in huis maar ik kon niks ontdekken waar het vandaan kwam bij ons hondje.
Vandaag ging ik hem borstelen,(hij heeft een lange ruwe vacht)en ontdekte ik toen ik zijn staart optilde een harde gezwollen plek met een gaatje erin,er kwam waterigbloed en bruine troep uit .
Ik weet dat de hond anaalklieren heeft en denk dat er 1 opengebarsten is,hij zat de laatste tijd veel:sleetje te rijden"maar heb niet hier aan gedacht,ik dacht hij heeft gewoon jeuk aan zijn kont,hebben we tenslotte allemaal wel eens hé.
maar moet ik nu naar de dierenarts of nu het eruit is gaat de zwelling wel weer weg?
We zitten op het moment financieel niet zo best erbij dus als het niet nodig is naar de DA zou dat fijn zijn maar als het moet dan doe ik het natuurlijk wel.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben naar de dierenarts gegaan met mijn hondje,ik heb een antibioticakuurtje en pijnstillers voor hem gekregen,de ontsteking zit diep en de Da kon verder er niks mee doen,moet a.s. maandag terugkomen en dan kijkt ze hoe het ermee gaat en als het nog hetzelfde is moet hij onder een roesje en zal ze de klier uitspoelen.
Hoop geld allemaal maar als we gewacht hadden was er kans dat hij geopereerd had moeten worden.
bedankt voor de antwoorden,ik zal de vraag sluiten en het beste antwoord kiezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook de dierenarts bellen en de assistent vragen of het nodig is om langs te komen of niet. Dat is een stuk betrouwbaarder dan advies van leken.

Het beste antwoord

Oei, als hij echt is opengebarsten dan was de ontsteking heel heftig en was/is het anaalklierzakje behoorlijk groot waarschijnlijk. Deze kunnen normaal gesproken bij een 'normale' overvulling of ontsteking namelijk best een grote hoeveelheid kliervocht vasthouden. Dat het openbarst komt bijna nooit voor en dus dus wel een ernstige kwaal!
Je kan er niet van uit gaan dat door de openbarsting alle troep er nu uit is, want het anaalklierzakje kan onderhuids heel groot zijn en diep liggen.

Je loopt het risico dat de ontsteking richting de darm uitscheurt, dat er fistelvorming plaatsvind etc etc. Als je nu naar de dierenarts gaat heb je kans dat met antibiotica de boel nog onder controle te krijgen valt. Ik ben bang dat als je wacht het alleen maar erger wordt en je dan het anaalklierzakje op een gegeven moment operatief moet laten verwijderen. In dat laatste geval ben je natuurlijk veel duurder uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heb zeer goede ervaringen met Traumeelzalf/gel
Heb het ooit 4 keer moeten gebruiken bij een van onze hondjes en 4 keer werkte het erg snel en goed.
Verkrijgbaar bij een apotheek reformwinkel, drogist enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag dat je verschillende soorten hebt,deze van jou is anders dan de Traumeel van de paardendrogist die voor mens,paard en hond gebruikt kunnen worden of is dat hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de soort voor" mensen'' .
Ik gebruik het al jaren tegen ernstige kneuzingen ( ribben) spierverrekkingen en kleine brandwondjes, schaafwondjes en kleine ontstekingen.
Zou ook helpen tegen aambeien. Traumeel voor paarden ken ik niet, maar het verbaast me ook niet, het is voor sommige dingen een wondermiddel.
Nu zal ik wel reacties krijgen omdat het homeopathisch is en dat zou volgens velen alleen werken op basis van suggestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ook bij paarden goed helpt zoals werd beschreven van wat ik gelezen heb,dan kan het nooit suggestie zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat dacht ik met mijn hondje ook toen ik dat als voorbeeld gebruikte, maar het was " de aandacht van de baas voor de hond" die werkzaam was, niet het middel.
Maar mijn hond had toen wel wat anders aan zijn kop, hij werd gek van de jeuk en de pijn, liep door de kamer te hollen en had geen rust meer.
Binnen twee min. waren de klachten over ( anaalklierontsteking)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi toch?
Ik zal het onthouden voor het geval dat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat je het nooit nodig hebt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat n goeie man! K haal het meteen in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb me gisteren verbrand aan mijn nieuw kachel, pakte per ongeluk een gloeiend hete ijzeren stang, direct traumeel er op, binnen enkele min, zakte de pijn weg, daarna nog amper wat gevoeld.
kan het nog steeds zien, soort van brandmerkje op mijn duim en vinger, maar geen pijn!!
Ik ben natuurlijk geen DA, maar spreek nu uit eigen ervaring. Onze hond had destijds dezelfde kwalen en ondanks wij ook niet ruim in de financiën zaten toch maar besloten naar de DA te gaan. Helaas was het een tumor op de anus die als we langer zouden wachten naar binnen zou groeien. Onze hond was toen 14 jaar en de DA adviseerde om het operatief te laten verwijderen omdat onze hond, ondanks zijn leeftijd nog in een blakende conditie was. De operatie was geslaagd. Terry en wij hebben nog 4 hele mooie jaren met elkaar beleefd en uiteindelijk is hij van ouderdom gestorven.
Natuurlijk moet je er niet vanuit gaan dat jullie hond dit ook heeft. Ik kan ook zeker niet de muntjes in jullie portemonnee tellen en wie weet is het gewoon wel een ontsteking aan de anaalklier (hopelijk!!), maar wacht niet te lang met een bezoek aan de DA voor het welzijn van jullie trouwe viervoeter!! Sterkte ermee en hoor graag hoe het is afgelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch naar een dierenarts gaan,de ontsteking zit er al een tijdje en de hond voelt zich echt niet goed.Misschien kan je aan de dierenarts uitleggen dat je op het moment een beetje krap zit.Is vast iets te regelen en een goede antibiotica keur doet vaak wonderen.En dan moet de dierenarts de anaalklier ook uitknijpen iets wat ook niet een vermogen kost.Maar ja alle kosten tellen mee.Maar dat beter dan langer wachten en meer ellende voor zowel je hond als jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hondje had een ontstoken anaalklier. We zijn met de Dierenambulance naar de Spoedkliniek vervoerd (hij kon niet lopen), waar het abces opengesneden is. Hij kreeg daar een pijnstillende prik, antibiotica en ook nog eens van beide mee naar huis voor 10 dagen. Pijnstillers zijn nodig. Het is een pijnlijke aangelegenheid.
Verder moest ik met lauw water de wond open en schoon douchen, om de paar uur. De wond mocht niet dicht gaan. Het vuil spoelt zo telkens uit de wond.
Dat gaatje in die plek: zou het een steenpuist zijn, die gerijpt is, waarna de pit er uit is gekomen?
Moeilijk te zien op afstand.
Dierenarts laten kijken.

Toegevoegd na 2 uur:
Met schrik realiseer ik me dat ik het woord 'pijnstillers' heb genoemd. Hopelijk behoor je niet tot die mensen die denken dat ze 'mensen-medicijnen' aan een dier kunnen geven. Denk erom dat menselijke pijnstillers (paracetamol enzovoort) zwaar giftig zijn voor honden en katten. NOOIT geven dus. Alléén speciale, van de dierenarts afkomstige, medicijnen. Anders zit je voor nog véél meer kosten of ben je je huisdier er door kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist op deze plek is de kans op een infectie enorm groot. Als je het door je DA netjes schoon laat maken, dan kan de wond goed genezen. Als je niets doet, dan is de kans groot dat je hond een inwendige infectie krijgt of misschien wel een bloedvergiftiging, met alle gevolgen van dien. Die harde gezwollen plek wijst al op een infectie en die gaat echt niet vanzelf weg, integendeel. Je kosten voor de DA zullen dan alleen maar veel hoger worden. Je zou hem natuurlijk altijd even kunnen bellen voor een advies, voordat je met je hond naar de DA toe gaat. Maar onderneem wel actie, want niets doen kost je alleen maar meer geld. Beterschap voor je hond.