Moet ik paarden die 24 uur per dag op de wei staan bijvoeren?

Gewoon paarden die bijna niks doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen gras is niet goed, denk aan de schijf van vijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schijf van 5 is alleen voor mensen niet voor dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie wel eens paarden bij het tankstation staan.
Daar kunnen ze kiezen uit; Normaal, Draf 50 en Supergalop. Echt waar.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het over jouw eigen paarden gaat ,het is moeilijk vanaf hier te beoordelen hoe de kwaliteit vh gras is !mogelijk kaal en dor ,en hoe groot het terein is ,en verdere begroeiing is ,en hoe de conditie en leeftijd ,en je toekomstige plannen ,met je paarden zijn .ik maak me wel zorgen over je kennis van verzorging van paarden ,wat wel goed is dat je toch twijfel hebt ! Zoek contact met paarden mensen ,raadpleeg evt d vee arts ,en lees evt over dit onderwerp ,want dieren en zeker paarden verdienen een goed (edel)leven

Het beste antwoord

paarden die niet meer in de groei zijn hoef je niet bij te voeren in principe. maar er zit een mega verschil tussen een weiland en een weiland natuurlijk.

kijk erg uit het met jonge eiwitrijke gras, door de eiwitten kunnen de paarden hoefbevangen worden, en dan ben je heel ver van huis. dit is de schrik van elke paardenbezitter!!!
vooral shetlanders zijn hier gevoelig voor.

staat er te weinig gras dan kunnen de paarden zandkoliek krijgen (krijgen dan teveel zand naar binnen als ze het korte gras afhappen)

in de zomerdagen wel zorgen voor beschutting, en een vliegendeken opdoen als het kan.

voor je ze in de wei doet natuurlijk ontwormen en dit periodiek en preventief herhalen.

voor ze de wei ingaan de afrastering controleren. hebben de paarden niet eerder bij elkaar gestaan kan je stroken plastic om de afrastering knopen om een aantal meter.
mochten ze gaan donderjagen en/of de rangorde bepalen is de kans kleiner dat ze in het draad lopen.

na een paar dagen is de rangorde wel bepaald en zal het rustiger worden. grijp dus niet in als het niet noodzakelijk is, maar alleen als de paarden onbenullig hard naar elkaar slaan of een enkeling steeds richting draad/afrastering gejaagd wordt.
controleer de wei ook op scherpe voorwerpen (grote stenen etc)

wel elke dag controleren natuurlijk hoe het met de paarden gaat, en even de benen nakijken (draadwonden) heb je de paarden niet dagelijks in de hand doe het halster dan af (kunnen ze niet blijven hangen)

weet je niet welke grassoort er staat, hoeveel de paarden eten, hoe groot de wei is etc., vraag dan even aan iemand die er verstand van heeft wat tips, want van een afstand is het natuurlijk niet te zien.

nog even een tip
mochten de paarden gaan schuren met hun staart (het 220 volt effect zeg maar) kan je er wat slaolie op doen.
gaan ze schuren met hun manen dan is het zomereczeem.
(dan zijn hele kleine mugjes de oorzaak)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Joh, dat van die slaolie......hoeveel moet erop dan? Mijn paard schuurt altijd haar staart in de zomer. Alles al geprobeerd niets helpt. Wil `t wel eens proberen dus hoevaak moet dat en hoeveel??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op de schuurplek en masseren tot het de staartwortel raakt. ik deed het maar een paar keer in het jaar, dat was voldoende. gewoon even in de gaten houden dus of de huid van de staartwortel nog vettig is, dat is alles :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga 't morgen meteen proberen! Dankje voor deze tip!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank :)

Andere antwoorden (8)

Ligt eraan hoeveel gras er staat, en de leeftijd !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een volgroeit paard in een weide met volop gras staat en verder geen inspanningen hoeft te verrichten is bijvoeren niet nodig. wanneer ze drachtig zijn of het gras op is dan natuurlijk wel weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij doen dat altijd. Sommige paarden van ons doen niets en sommige verrichten veel inspanning. Ik denk maar zo, je wil zelf toch ook niet dag in dag uit hetzelfde eten? Bovendien zit er in brok allerlei goede voedingsstoffen extra voor je paard wat gras niet geeft. Al is het alleen maar voor de afwisseling. Wil je een paard dan moet je deze ook optimaal verzorgen en voeren denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is dat zo niet te zeggen. Dat heeft met veel factoren te maken. OA hoeveel voeding staat er, voor een paard op het land.
Op een Weide waar een Melkveehouder blij van wordt, gaat een paard niet blij van worden.

Een Paard is geen koe!
Paard 1 maag en een koe 4. Ik noem maar wat.

Hoeveel uur per dag train je en is je paard drachtig.
Voeding voor paarden heeft 2 belangrijke waardes,
namelijk VEP en VREP.
Om uit te rekenen wat jouw paard nodig heeft kun je naar onderstaande link.

Ik heb zelf een aantal cursussen gevolgt om hier wat meer van te weten dan de gemiddelde paarden liefhebber.

Ik ben blij dat je er meer van wilt weten TOP!

Suc6

Toegevoegd na 10 uur:
Ik heb nog een leuk PDF document. Daar staat alles in over het verteersysteem van Paarden. Ook staan er veel waardes in van de verschillende producten zoals bv Wortels, hooi of mais. Heeeeel veel info maar zeker leuk om door te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb ik dat gezegt toch?
Op Via de link kom je op een site waar je de waardes toch redelijk goed kunt uitrekenen. Daarna is het ook nog een kunst om een ransoen zo samen te stellen dat de waardes goed uitkomen.
EN........ ALS JE EEN PAARD HEB MOET JE ZORGEN DAT JE GEEN LEEK BLIJFT!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laatste ben ik met je eens, helemaal als je denkt aan zandkoliek (te kort gras) en hoefbevangenheid (te eiwitrijk gras) vraag me ook af om het om eigen paarden gaat, want dan zou je zo'n vraag naar mijn mening niet hoeven stellen omdat je ervoor zou zorgen dat je op de hoogte was. maar goed.... al doende leert men :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje. Zandkoliek is te voorkomen door elke dag Slobber bij te voeren. Is goedkoop en de paarden vinden het heerlijk.
Af en toe een verse drol oplossen in water ff laten bezinken en het water afgieten. Vind je nu meer dan een een thee lepel zand, dan actie ondernemen. Voorheen gebruikte ik "zandweg" is een goed product maar relatief duur.
Nu krijgen ze slobber en..............(bijna) geen zand meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica. Helemaal mee eens. Toen wij ons eerste paard kregen had ik ook geen idee waar ik mee bezig was. Gelukkig kwam ik (bij toeval) in contact met mensen die rantsoenen uitrekenen op oa duindicht. EN ook niet belangrijk ik vond het leuk om er meer van te weten.
Voeding van een hond of kat weet ik ook niet veel......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slobber is idd een goede oplossing. elk paard word hier blij van (geweldig ook die slobbersnuiten) :) overigens denk ik niet dat dit een vraag is van iemand die zelf paarden bezit. ten eerste omdat je hier wel degelijk van op de hoogte moet zijn als je interesse echt bij de paarden ligt, en ten 2e omdat ik lees
'gewoon paarden die bijna niets doen' wat zijn gewoon paarden? groene paarden? jaarlingen? recreatief gereden paarden? af en toe aan de longe of in de stapmolen? paarden in opleiding? ik vind het nogal knullig omschreven als ik eerlijk moet zijn en heb er echt mijn vraagtekens bij.
Onze paarden staan altijd vanaf eind april tot en met september dag en nacht op het land. Wel doen we er zo`n drie weken over voordat ze 24 uur op het land kunnen om ze weer aan gras te laten wennen. Dat moet je wel een beetje opbouwen. Verder als het goed gras is, geen mest opgegooid is, en er ook geen giftige palnten staan!!, is het geen probleem om een paard alleen op gras te zetten. Je moet wel opletten dat naar verloop van de zomer het gras wat droger en dunner wordt en er behoorlijke dorre plekken komen en de voedingstoffen in het gras minder worden. Er zullen ook plekken zijn waar het gras nog heel lang lijkt maar vergis je niet, dat is meestal de plek waar de paarden het meest poepen en dat gras zullen ze niet eten. Als je merkt dat je paardje wat dunner gaat worden of het gras is behoorlijk bruin aan het worden dan is het misschien tijd om een beetje bij te voeren maar zou zeker opletten hoeveel je voert en wat je voert omdat de meeste paarden aan het eind van de zomer een behoorlijke grasbuik hebben. Dan kan het dus niet echt kwaad als er weer een beetje vanaf gaat. Dus als het goed en gezond gras is kan je paard op gras alleen leven. Zorg wel voor voldoende en vers drinkwater!! Zeker in de zomerhitte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet je niet bijvoeren voordat het paard dunner gaat worden? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, mijn antwoord op deze reactie is op wonderbaarlijke wijze bij het antwoord van Conan terecht gekomen. Maar dat kan geen kwaad hoor, ze hebben een behoorlijke buffer opgebouwd in de zomer. En ze zijn niet van de een op de andere dag graatmager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die grasbuiken zijn een bekend fenomeen!
heb echter nooit gehad dat 1 van mijn paarden mager werd. de grasbuik ging eraf. bedoel je dat met dunner worden? er lag dan altijd ruwvoer klaar voor ze, want de kaakjes en het darmstelsel van een paard MOET continu in beweging zijn :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in en heel veel mensen vergissen zich daar enorm in. De spijsvertering bij paarden is een complex en gevoelig iets. In de natuur zijn ze ook continue bezig om te knabbelen en grazen. Want zoals je zegt eucalypje, het zaakje moet aan de praat blijven. En als je ziet dat de grasbuik aan het afnemen is kun je er inderdaad wel vanuitgaan dat de voedingsstoffen van het gras minder worden, het gras zeer kort danwel wat dor is en kun je langzaamaan weer wat gaan bijvoeren. Dan kun je aan het einde van de weide periode weer de omschakeling maken van gras naar hooi,en evt biks. Mijn paard krijgt in de stalperiode een heel klein beetje muesli en leeft eigenlijk op hooi, heel veel hooi. Nu heb ik een koudbloed die erg weing arbeid hoeft te doen dus is dat heel goed te doen voor haar maar je moet uiteraard wel rekening houden met de omstandigheden van je paard en daar de voeding op afstemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van mij kregen ook altijd heel veel hooi.
mensen denken vaak dat paarden oersterk zijn en enorm veel kunnen hebben. maar als het bv op voeding/ spijsvertering en hoeven/benen aankomt dat klopt dit plaatje totaal niet. hoe meer een paard verbruikt hoe meer voedingsstoffen het hoort te krijgen. ik hou mijn hart dan ook altijd vast als ik bv zie wat die eigenwijze shetlandertjes die op een fiets of wandelroute staan allemaal binnen krijgen.
staan in een vette wei, en voorbijgangers proppen zo'n diertje ook nog eens vol met van alles en nog wat. dat is bijna een garantie voor problemen. die van mij kreeg in de wedstrijdperiode standaard veel hooi, voerde biks bij met een schepje gedroogd zeewier. hoop overigens niet dat je koudbloed van het formaat Shire is, want dan gaat er helemááál veel hooi in :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha!!! Nou het scheelt niet veel......... Ze is een enorm groot uitgevallen Tinker. Je kent ze misschien wel, paard met koeienprint......... En inderdaad, er gaat heeeéééél veel hooi in!!! :)
In principe is gras volwaardige voeding voor een paard. Maar feitelijk zou je eens moeten kijken naar wat een wild paard in de natuur eet. Dat is 70% gras. Maar daarnaast ook kruiden, aarde en takken.

Vergelijk dat eens met dat weiland waar je paard nu staat.
Veel weilanden in Nederland zijn verpest door verkeerde bemesting, en misschien is dat gras ook wel genetisch gemanipuleerd gras. Op vele weilanden groeit behalve dat gras helaas bijna niets anders meer.

Kortom, je paard krijgt mogelijk te eenzijdige voeding. Derhalve lijkt me bijvoeren wel zo verstandig. Geef ze ook eens een winterwortel. Zijn ze gek op. Een appeltje gaat er doorgaans ook wel in.

Er is ook speciale mineraalrijke aarde te koop, waarvan je het paard kunt laten eten. Gewoon in een speciekuip of iets doen, en hij zal er naar behoefte van eten.
Een mineralen liksteen geven zou ook een goed plan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wortel is zeker lekker. voedingswaarde is goed. het probleem is alleen dat je er kilo's van moet voeren wil het effect hebben. Als ik mij niet vergis bestaat een wortel voor 80% uit water. Dus heel lekker. Maar voor bijvoeding niet handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En appels zéker niet teveel bijvoeren ivm de suikers!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, zoals ik al zei hebben de meeste paarden na een paar weken weiland een behoorlijk indrukwekkende grasbuik. En daar kan makkelijk weer wat af. En nu is het natuurlijk ook niet zo dat je paard van de één op de andere dag broodmager is geworden. Kwestie van je paard kennen, goed opletten en in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een of andere manier is mijn reactie bij Conan terecht gekomen.......
Als ze de hele dag in de wei staan dan kun je, als u dat wilt een heel klein beetje bij voeren maar niet zo veel. paarden eten namelijk veel gras als ze op de wei staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeft niet als er genoeg gras staat.Maar een beetje biks bijvoeren kan nooit kwaad al was het alleen maar om ze bij je te krijgen voor na de hoefsmid.En je kan dan meteen zien of er wat aan de hand is.