Moet ik paarden die 24 uur per dag op de wei staan bijvoeren?

Gewoon paarden die bijna niks doen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

paarden die niet meer in de groei zijn hoef je niet bij te voeren in principe. maar er zit een mega verschil tussen een weiland en een weiland natuurlijk. kijk erg uit het met jonge eiwitrijke gras, door de eiwitten kunnen de paarden hoefbevangen worden, en dan ben je heel ver van huis. dit is de schrik van elke paardenbezitter!!! vooral shetlanders zijn hier gevoelig voor. staat er te weinig gras dan kunnen de paarden zandkoliek krijgen (krijgen dan teveel zand naar binnen als ze het korte gras afhappen) in de zomerdagen wel zorgen voor beschutting, en een vliegendeken opdoen als het kan. voor je ze in de wei doet natuurlijk ontwormen en dit periodiek en preventief herhalen. voor ze de wei ingaan de afrastering controleren. hebben de paarden niet eerder bij elkaar gestaan kan je stroken plastic om de afrastering knopen om een aantal meter. mochten ze gaan donderjagen en/of de rangorde bepalen is de kans kleiner dat ze in het draad lopen. na een paar dagen is de rangorde wel bepaald en zal het rustiger worden. grijp dus niet in als het niet noodzakelijk is, maar alleen als de paarden onbenullig hard naar elkaar slaan of een enkeling steeds richting draad/afrastering gejaagd wordt. controleer de wei ook op scherpe voorwerpen (grote stenen etc) wel elke dag controleren natuurlijk hoe het met de paarden gaat, en even de benen nakijken (draadwonden) heb je de paarden niet dagelijks in de hand doe het halster dan af (kunnen ze niet blijven hangen) weet je niet welke grassoort er staat, hoeveel de paarden eten, hoe groot de wei is etc., vraag dan even aan iemand die er verstand van heeft wat tips, want van een afstand is het natuurlijk niet te zien. nog even een tip mochten de paarden gaan schuren met hun staart (het 220 volt effect zeg maar) kan je er wat slaolie op doen. gaan ze schuren met hun manen dan is het zomereczeem. (dan zijn hele kleine mugjes de oorzaak)

Ligt eraan hoeveel gras er staat, en de leeftijd !

Als het een volgroeit paard in een weide met volop gras staat en verder geen inspanningen hoeft te verrichten is bijvoeren niet nodig. wanneer ze drachtig zijn of het gras op is dan natuurlijk wel weer.

Wij doen dat altijd. Sommige paarden van ons doen niets en sommige verrichten veel inspanning. Ik denk maar zo, je wil zelf toch ook niet dag in dag uit hetzelfde eten? Bovendien zit er in brok allerlei goede voedingsstoffen extra voor je paard wat gras niet geeft. Al is het alleen maar voor de afwisseling. Wil je een paard dan moet je deze ook optimaal verzorgen en voeren denk ik zo.

Eigenlijk is dat zo niet te zeggen. Dat heeft met veel factoren te maken. OA hoeveel voeding staat er, voor een paard op het land. Op een Weide waar een Melkveehouder blij van wordt, gaat een paard niet blij van worden. Een Paard is geen koe! Paard 1 maag en een koe 4. Ik noem maar wat. Hoeveel uur per dag train je en is je paard drachtig. Voeding voor paarden heeft 2 belangrijke waardes, namelijk VEP en VREP. Om uit te rekenen wat jouw paard nodig heeft kun je naar onderstaande link. Ik heb zelf een aantal cursussen gevolgt om hier wat meer van te weten dan de gemiddelde paarden liefhebber. Ik ben blij dat je er meer van wilt weten TOP! Suc6 Toegevoegd na 10 uur: Ik heb nog een leuk PDF document. Daar staat alles in over het verteersysteem van Paarden. Ook staan er veel waardes in van de verschillende producten zoals bv Wortels, hooi of mais. Heeeeel veel info maar zeker leuk om door te nemen.

Bronnen:
http://dl.dropbox.com/u/5670213/Voeding%20...
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm...

Onze paarden staan altijd vanaf eind april tot en met september dag en nacht op het land. Wel doen we er zo`n drie weken over voordat ze 24 uur op het land kunnen om ze weer aan gras te laten wennen. Dat moet je wel een beetje opbouwen. Verder als het goed gras is, geen mest opgegooid is, en er ook geen giftige palnten staan!!, is het geen probleem om een paard alleen op gras te zetten. Je moet wel opletten dat naar verloop van de zomer het gras wat droger en dunner wordt en er behoorlijke dorre plekken komen en de voedingstoffen in het gras minder worden. Er zullen ook plekken zijn waar het gras nog heel lang lijkt maar vergis je niet, dat is meestal de plek waar de paarden het meest poepen en dat gras zullen ze niet eten. Als je merkt dat je paardje wat dunner gaat worden of het gras is behoorlijk bruin aan het worden dan is het misschien tijd om een beetje bij te voeren maar zou zeker opletten hoeveel je voert en wat je voert omdat de meeste paarden aan het eind van de zomer een behoorlijke grasbuik hebben. Dan kan het dus niet echt kwaad als er weer een beetje vanaf gaat. Dus als het goed en gezond gras is kan je paard op gras alleen leven. Zorg wel voor voldoende en vers drinkwater!! Zeker in de zomerhitte!!

In principe is gras volwaardige voeding voor een paard. Maar feitelijk zou je eens moeten kijken naar wat een wild paard in de natuur eet. Dat is 70% gras. Maar daarnaast ook kruiden, aarde en takken. Vergelijk dat eens met dat weiland waar je paard nu staat. Veel weilanden in Nederland zijn verpest door verkeerde bemesting, en misschien is dat gras ook wel genetisch gemanipuleerd gras. Op vele weilanden groeit behalve dat gras helaas bijna niets anders meer. Kortom, je paard krijgt mogelijk te eenzijdige voeding. Derhalve lijkt me bijvoeren wel zo verstandig. Geef ze ook eens een winterwortel. Zijn ze gek op. Een appeltje gaat er doorgaans ook wel in. Er is ook speciale mineraalrijke aarde te koop, waarvan je het paard kunt laten eten. Gewoon in een speciekuip of iets doen, en hij zal er naar behoefte van eten. Een mineralen liksteen geven zou ook een goed plan zijn.

Als ze de hele dag in de wei staan dan kun je, als u dat wilt een heel klein beetje bij voeren maar niet zo veel. paarden eten namelijk veel gras als ze op de wei staan!

Hoeft niet als er genoeg gras staat.Maar een beetje biks bijvoeren kan nooit kwaad al was het alleen maar om ze bij je te krijgen voor na de hoefsmid.En je kan dan meteen zien of er wat aan de hand is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100