hoeveel eenden moeten er geslacht worden om een kussen te vullen?

mijn kussen zit vol met veren

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

3 eenden!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min, je hebt geen motivatie of iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook maar een gok dit is toch een domme vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is een heel bewuste vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 x beoordeling : 'goeie vraag' is toch écht geen domme vraag, Pimmie 3000!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,dat betekent 5 domme deelnemers. Er zijn ook andere diervriendelijke manieren om een kussen te vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuurlijk, Moolkeesje, maar daar ging de vraag niet over....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom gaf ik dus geen antwoord, maar een reactie.
Meestal zijn het ganzen, die hun veren laten voor onze bedden.
En ze worden niet gedood hiervoor, maar levend kaalgeplukt (wat me overigens ook geen feest lijkt) ; ik heb foto's gezien van (bijna) veerloze ganzen : alleen het koppie en de vleugels hadden nog veren. Ze groeien in de loop der tijden weer aan, dus dan kunnen ze opnieuw geoogst worden...

Als je kussen/dekbed tzt. aan vervanging toe is, is het misschien een fijner idee, een ander materiaal te kiezen, dan donsveren. Denk aan Texelse schapenwol, of de (goede) synthetische materialen, die ook hygienischer zijn, omdat je ze vaak kunt wassen.
En geen dierenleed....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
afschuwelijk idd, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord. +++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Traagschuim ligt veel lekkerder. +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tis dat k nog geen plusje kan zetten anders had je die gehad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij.
Veel mensen hebben geen idee van de wreedheid die aan hun ganzenveren kussen voorafgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn donzen dekbed + kussens kunnen gewoon op 40 graden gewassen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het geen dons, want daar blijft na een wasbeurt - ook in koud water- nagenoeg niets van over.
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar : nul.
De veren voor donzen kussens en dekbedden worden namelijk gewoon van levende eenden (of meestal eigenlijk ganzen) afgetrokken. Niet dat ze dat altijd overleven, maar het is niet de bedoeling. Een beetje gans kun je zo namelijk met wat geluk meerdere keren plukken, en dat is voordeliger dan steeds een nieuwe gans pakken.

Een donzen dekbed of kussen is dus in de regel geen diervriendelijke keuze.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een donzen kussen weegt 600 tot 1500 gram. Een gans heeft ongeveer 200-300 gram veren (zoveel wegen veren niet) dus gaan er veren van 2 tot 5 ganzen in één kussen.