haha, goeie vraag van die little einstein!! :))

men ontdekte een onbekende spin en zag een bepaalde eigenschap van het dier, nog voor het een latijnse naam kreeg.

Er zijn wel wat algemene verschillen met veel andere families van spinnen, zo zijn de ogen van vogelspinnen relatief klein. Net als andere spinnen zijn er meerdere ogenparen, vier in totaal (dus acht ogen) die in twee rijen zijn gerangschikt maar bij de vogelspinnen zijn deze dicht bij elkaar gelegen. Bij andere spinnen, zoals de springspinnen en de zesoogspinnen, zijn de ogen verder uit elkaar gelegen. De enige uitzondering zijn sommige soorten uit de familie Stromatopelminae, die vergrote ogen hebben. Een ander duidelijk verschil zijn de spintepels, de meeste spinnen hebben er twee, maar vogelspinnen hebben er vier Ook is de anatomie van vogelspinnen afwijkend, al is dit aan de buitenzijde niet te zien. Spinnen hebben zogenoemde boeklongen, die niet te vergelijken zijn met de longen van andere dieren. De boeklongen zijn geplooid en moeten altijd vochtig blijven. De meeste spinnen hebben twee boeklongen, vogelspinnen hebben er vier.[3]
Vogelspinnen hebben grote kaken, die bij de spinnen wel cheliceren worden genoemd. Net als alle vogelspinachtigen zijn de cheliceren in het verlengde van het lichaam geplaatst, en niet omlaag gekromd zoals alle andere spinnen. De cheliceren zelf zijn vaak behaard en duidelijk zichtbaar, onder iedere cheliceer is een dolk-achtig, meestal donker gekleurde giftand aanwezig. Met de giftanden injecteert de spin de prooi met verteringssappen. Deze is nooit behaard en in tegenstelling tot de meeste pinnen zijn de giftanden onafhankelijk beweegbaar.[4] Karakteristiek voor vogelspinnen is een kegelvormig uitsteekseltje genaamd de maxillaire lob aan de binnenzijde van de palpen of tasterpoten, aan het einde van het eerste segment.

mocht de slimme 6 jarige vragen waarom koi-karpers aan hun naam komen...... ze zwemmen gewoon in het water hoor :))

Toegevoegd na 1 minuut:
als de schattige spinnekes niet te zien zijn even ctrl F5 indrukken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welverdiende +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) dank GV-ers @hkepput
ik hou ook van vogeltjes, maar ben niet zo'n schijtlijster om een min zonder opmerking te plaatsen. hoe dan ook, het blijft #min# :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam “vogelspin” komt van het feit dat sommige vogelspinnen kleine vogels als prooi opeten. De eerste ontdekkingsreizigers in Latijns-Amerika ontdekten dat. Nog een reden is dat sommige vogelspinnen die in bomen leven zich bij gevaar pardoes uit de boom op de grond laten vallen. Soms gaan ze echter van tak tot tak, waarbij ze hun poten helemaal uitspreiden. Ze zweven dan als het ware en soms lijkt het zelfs op vliegen… http://www.spreekbeurten.info/vogelspin.html

Andere antwoorden (4)

Vogelspinnen danken hun naam aan de vermeende gewoonte om op vogels te jagen, wat echter geen enkele relatie heeft met de werkelijkheid. De naam vogelspin komt van de wetenschappelijke naam avi-cularia (ook wel gespeld als avicularia), dat letterlijk vogel-etend betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogelspinnen danken hun naam aan de vermeende gewoonte om op vogels te jagen, wat echter geen enkele relatie heeft met de werkelijkheid. De naam vogelspin komt van de wetenschappelijke naam avi-cularia (ook wel gespeld als avicularia), dat letterlijk vogel-etend betekent.

Op een beroemde plaat uit 1705 van Maria Sibille Merian (zie tekening rechts) is te zien hoe een grote spin een vogel verorbert. Hier werd in eerste instantie met ongeloof op gereageerd, tot de zoöloog Henry Walter Bates in 1863 bevestigde een spin te hebben gezien die een vink verorberde. Sindsdien werden de tropische spinnen gezien als monsterlijke vogelverslinders.[2] In de praktijk zal een grote spin alles aanvallen wat niet te groot is, inclusief kleine gewervelden zoals vogels, knaagdieren en hagedissen, maar meestal bestaat het voedsel uit ongewervelden. Van geen enkele spin is bekend dat vogels ook maar een klein deel uitmaken van het menu en ook zijn binnen de spinnen als geheel geen specialisaties bekend op het vangen van vogels. In de praktijk zijn vogels zelfs eerder een belangrijke vijand dan een prooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die spinnen jatten kleine vogels uit hun nest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze vaag vogels willen aanvallen