Hoe broed ik een ganzenei uit?

Mijn zoon was op een verjaardag op een boerderij, na afloop mochte de jongens allemaal een ei meenemen van de boerin (vreemd!) Thuisgekomen dacht ik dat het een onbevrucht ei zou zijn totdat ik hem vastpakte en beweging voelde. Ik heb het ei toen warm gelegd en nu hoor je wanneer je je oor tegen het ei aanhoudt tikken. Soms lijkt het een hardslag, soms voel je ook bewegen en lijkt het of het aan het uitkomen is.
Wat moet ik doen om het levend te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Het is inderdaad erg vreemd dat de boerin een bevrucht ei dat al een flink stuk bebroed is, meegeeft.
Het is erg moeilijk om zelf een ei uit te broeden. Elk vogelei heeft zijn eigen temperatuur en luchtvochtigheid nodig. Een ganzenei heeft een hoge luchtvochtigheid nodig. Als een ei niet onder de juiste omstandigheden wordt uitgebroed gebeurt het vaak dat het kuiken lichamelijke problemen krijgt, bijvoorbeeld manke pootjes.
Zie op deze site de broedvoorwaarden van een ganzenei:
http://www.watervogels.nl/downloads%5CKunstmatig%20Broeden.pdf
Een ei waarop wordt gebroed moet trouwens ook een aantal keren per dag gedraaid worden.
Lastige onderneming.

En dan, als het kuiken geboren is, ben je er nog een hele tijd heel intensief mee bezig. De bioloog Konrad Lorenz heeft ook verschillende ganzenkuikens opgevoed. Hij heeft hier over geschreven in zijn boek 'Ik sprak met viervoeters, vogels en vissen'. Echt een heel leuk boek om te lezen, maar naderhand weet je wel dat de opvoeding van een ganzenkuiken net zo intensief is als een baby. Zeker als je ze de normale 'ganzen-patronen aan wil leren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Konrad_Lorenz

Het lijkt mij een enorme klus. Misschien ben je nog op tijd om het ganzenei terug te brengen naar de boerderij en het onder een gans of desnoods kip te leggen.
En anders zou ik zeker contact opnemen met deze mensen. Ik vind het namelijk niet verstandig en verantwoord om een zo ver uitgebroed ei met een levend wezentje in een ver stadium mee te geven aan kinderen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is nu aan het uitbreken, de eerste barstjes zijn te zien af en toe hoor je duidelijk piepen. Wat is niet te warm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh Eevie, wat spannend. De temperatuur moet rond de 37,6 C zijn, het mag een paar tiende graden schommelen.
Je kan het misschien de laatste uren bij je dragen als je niet te veel beweegt.
Ik heb nog een hele leuke filmtip voor je. Gaat over een meisje dat ook een paar ganzeneieren heeft uitgebroed en ze daarna opvoed en leert vliegen. Als je gansje uitkomt moet je deze film echt een bekijken.
http://www.imdb.com/title/tt0116329/
Succes met de geboorte en geniet ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet verder ik hoor hem piepen en bewegen wat kan ik nu het beste doen? Ben er zenuwachtig van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, lees je berichtje misschien te laat. Helaas kan je zelf niets doen. Als het kuiken niet sterk genoeg is om zelf uit het ei te komen, zal het bijna altijd niet levensvatbaar zijn. Het lijkt me niet verstandig om zelf het ei open te maken. Dat zal met een ganzenei ook niet makkelijk gaan met die dikke schil zonder het kuiken te beschadigen.
Het is dus machteloos afwachten, hoe akelig dat ook is. Hoop er maar het beste van, ik duim voor je kuiken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is eruit maar zat nog een tijd vast aan een ader in de schil. Hij is erg zwak piept wel. Ik heb er een hard hoofd in, zijn oogjes houd hij ook dicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft het niet gered
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach Eevie, wat vervelend voor jullie. Naar ook voor je zoon. Maar weet je, jullie hebben echt helemaal jullie best gedaan. Een moedergans had het niet veel beter kunnen doen, zoveel tijd en zorg en aandacht. Het is al knap dat je het kuiken levend uit het ei hebt gekregen.
Ik vroeger ook vaak kleine verstoten diertjes proberen te redden, maar het lukt zelden. Ze hebben vaak toch de natuurlijke zorg nodig, en vaak zijn ze al zwak als ze door de ouders zijn verstoten.
groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik heb hier zeker wat aan gehad! Jammer dat het niet goed is afgelopen.

Andere antwoorden (3)

In een zacht nestje van stof leggen, een warme gloeilamp erboven hangen en elke dag checken door er een lamp achter te houden en kijken hoe groot het kuiken is. Zo deden ze het vroeger bij mij op de basisschool met kippeneieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg het onder een lamp in doeken met een warme kruik, niet te warm!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je hoort tikken, dan is het een kwestie van uren voordat het ei uitkomt.
hou het , zoals gezegd, warm, maar niet te warm.
haal opfokkorrels voor watervogels in huis.
geef het kuiken water, maar zodanig dat hij er niet in kan zwemmen.
hou het kuiken warm.
gaat hij erg piepen, zet er dan een spiegel bij.
koop uiercreme, en vet z'n voetjes dagelijks in.
Rieneke1