Wanneer hond inslapen?

Hoi,

Heb een mechelse herder van 13 jaar. Er is toen hij twee was ernstige HD geconstateerd maar met speciale brokken en af en toe een pijnstiller heeft hij een redelijk normaal leven gehad. De laatste tijd merk ik dat hij aan het aftakelen is. Het wandelen gaat moeizaam, hij loopt niet meer voor me maar achter me. Ik heb het idee dat hij niet veel gevoel meer heeft in zijn achterpoten heeft. Hij zet ze vaak verkeerd neer waardoor hij om valt, staat dan wel weer snel op zonder te piepen . Hij loopt ook nu met wandelen met zijn hoofd naar beneden. In huis gaat het wel redelijk hij is nog steeds vrolijk en eet en drinkt nog goed. Weet alleen niet of het nog wel leuk is voor hem zo.

Wat vinden jullie?

Toegevoegd na 33 minuten:
Hij heeft nu al twee jaar dagelijks metacam(pijnstiller) en in overleg met de DA heb ik die nu opgehoogd omdat hij toch vaker kreupel loopt. Volgens de DA kan ik daar niet mee overdoseren op deze leeftijd maar kan toch ook niet gezond zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Hij is nu in de avonduren onrustig gaat dan langs zijn mand liggen inplaats van erin, om na enkele min. weer op te staan en een andere plek te zoeken. Pijn denk ik??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij is nu vaak ook in de avonduren onrustig kan zijn plek niet vinden. Gaat vaak langs zijn mand liggen om na een paar min. weer een andere plek te zoeken denk dan wel dat hij ondanks de pijnstillers toch pijn heeft. Het blijft een moeilijke beslissing... in iedergeval bedankt voor de reacties
Z512099
10 jaar geleden
Hij is rusteloos, vindt "zijn draai" niet, is normaal omdat hij zich ongemakkelijk voelt en als hij pijn heeft zal hij dat verbergen.
Hij wil op een koele plaats liggen, heeft het waarschijnlijk benauwd...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk, dat je weet dat de tijd daar is en ook, dat je hond je dit laat zien.
Neem de beslissing in overleg met je dierenarts. Hij/zij is deskundig en kan je eventuele twijfels wegnemen.
Heel veel sterkte: dit zijn van die ontzettend moeilijke en verantwoordelijke momenten.

Antwoorden (4)

dit besluit is natuurlijk altijd moeilijk.
via een beschrijving van uw gedrag van uw hond op internet kunnen we natuurlijk allen maar gokken wat het beste zal zijn.
ik denk dat u beter naar de dierenarts kunt gaan, die zal besluiten als deze vaker moeten nemen en zal er ook meer verstand van hebben.
in ieder geval nog veel sterkte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13 jaar is natuurlijk een behoorlijke leeftijd voor een Mechelaar.
Aan de andere kant is er misschien nog wel wat mogelijk met verhoging van pijnstillers, natuurlijke producten (omega 3, bijvoorbeeld Doils Joint). Vooral omdat je zegt dat hij nog wel vrolijk is binnenshuis.
Dat een hond ouder wordt, daar hoort minder vlot lopen bij. Persoonlijk kijk ik vooral naar de hond zelf: de ene hond vindt het veel makkelijker om er aan toe te geven minder te kunnen, en geniet nog van lekker op de bank liggen, lekker kroelen en lekkers te eten. Er zijn ook honden bij die verpieteren als ze niet meer kunnen jagen, graven en rennen.

Zolang er geen sprake is van pijn, is het vooral dus het karakter van de hond die de doorslag geeft. Een beetje op eigen tempo rondsnuffelen in het park is niets mis mee toch?
Het is best logisch dat een hoogbejaarde hond geen zin meer heeft in allerlei druk gedoe, maar dat betekent niet direct dat hij ongelukkig is.

Ik vind alleen het ouder zijn en minder actief zijn persoonlijk dus geen reden om een hond in te laten slapen, mits dit natuurlijk acceptabel is voor de hond zelf. Zoals ik al zei, een hond die er psychisch aan onderdoor gaat omdat hij nog steeds een enorme dwang heeft om buiten vanalles te ondernemen maar dit lichamelijk niet meer gaat, dat is een kwelling en mag je niet willen. Maar veel honden zijn niet zo; ouderdom komt langzaam en daar went een hond aan.

Het is aan jou, je familie en je dierenarts om te bepalen of jou hond dit wel oke vindt, of dat dit lijden voor hem is. Overweeg eventueel fysiotherapie, omega 3 en regelmatiger pijnstillers om verbetering te verkrijgen.
Vraag aan de dierenarts om wat provocatie te doen om te kijken of de hond pijn heeft.

Trouwens met de kop omlaag kan eventueel komen door een hernia of spondylose. Vooral deze laatste komt veel voor.

Toegevoegd na 1 uur:
N.a.v. je toevoegingen.
Meloxicam (metacam) kan je op elke leeftijd overdoseren. Ik begrijp je dierenarts, op deze leeftijd kan het geen kwaad meer als hij bij wijze van spreken met een hoge dosering op lange termijn problemen gaat krijgen. Echter moet je natuurlijk wel voorkomen dat er het niet ondenkbare ontstaat; dat er ongemak ontstaat door een (te) hoge dosering meloxicam, zoals maagdarmproblemen een veel voorkomende zijn. Je zou kunnen vragen of je hond misschien maagpijn heeft, daar kunnen ze ook anders van lopen, niet lekker zijn, en niet lekker liggen. Daar is omeprazol erbij geven (eerst DA afwachten) weer een simpele oplossing voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah meer mag ik niet plaatsen, dan ga ik hier verder!
Eventueel zou je nog een andere pijnstiller er naast kunnen proberen, maar dan niet van dezelfde groep (nsaids), maar Tramadol. Geef in ieder geval nooit paracetamol. Massage kan ook nog wel eens helpen. Maar dit moet je dan wel eerst een keertje aanleren. Loopt je hond met een bolle rug? Dat zou zowel vanuit de rug als vanuit de buik kunnen komen, dus organen en dan vooral maag met langdurig en veel meloxicam. Dat is zeker niet gek om eens naar te laten kijken -voelen dan- door de dierenarts, want dan kan je met een relatief simpele pil veel problemen weghalen. Hoe dan ook. Jij kent je hondje het beste, en jij moet voor hem beslissen wat het beste voor hem is. Zolang je kiest voor je hond en vanuit liefde, kies je nooit verkeerd.
Met de kop naar beneden lopen en achterpoten vaak verkeerd zetten en omvallen doet me denken aan DM, een gemene verlammingsziekte (onder voorbehoud, enkel de arts kan dat vaststellen).
13 jaar voor een Mechelse herder is bar oud, zolang hij nog goed eet en zelfstandig kan drinken zou ik niet ingrijpen, maar je gaat dat zelf intuïtief aanvoelen wanneer het moet stoppen.
De hond zelf merkt wél dat hij het een en ander niet meer kan, hij kan daar ongelukkig van worden, het niet meer leuk vinden. Wanneer hij omvalt tijdens het lopen zal hij geen kik geven, hij zal zijn lijden zoveel mogelijk verbergen voor u, want dan toont hij zich kwetsbaar.
Steun uw maat zoveel mogelijk, zijn laatste tijd is aangebroken, denk eraan: liefhebben is kunnen loslaten...

Toegevoegd na 22 minuten:
Nog een toevoeging:

Wanneer inslapen?
Als de hond geen ernstige of dodelijke kwaal krijgt zal men meestal niet te maken krijgen met een acute keuze om het huisdier te laten inslapen. Helaas overlijden ook slechts weinig honden van ouderdom in hun slaap. Vaak zal men bij een oudere en langzaam aftakelende hond toch ergens een keuze maken of en wanneer men zijn trouwe kameraad op een gegeven moment moet laten inslapen. Dat moment is echter moeilijk te bepalen. In de praktijk zeg ik wel eens -wellicht wat spottend- dat er geen rood lampje gaat branden als het moment daar gekomen is en het echt niet meer gaat. Op goede dagen lijkt het allemaal wel mee te vallen, terwijl op de slechte dagen men eerder de neiging zal krijgen om toch de dierenarts te bellen voor een spuitje. Om deze moeilijke beslissing toch zo goed mogelijk te kunnen nemen moet de baas zichzelf de volgende vier vragen stellen:

Is de hond vrij van ernstige pijn?

Heeft de hond nog plezier in zijn leven ?

Is de hond nog zindelijk in huis?

Heeft de hond nog eetlust?

Als het antwoord op één of meer vragen een duidelijk NEE is, en de dierenarts hier ook op termijn niets meer aan kan doen, is de tijd gekomen om definitief afscheid van de hond te nemen. Onder pijn versta ik dan ook benauwdheid etc. Onder zindelijkheid ook het vrij zijn van hinderlijke stank of bloedverlies etc.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb het verhaal van DM gelezen en zou goed kunnen dat het dat is.
Hij sleept met zijn achterpoten en de nagels zijn korter aan de binnenkant. Als ik in zijn voetkussens knijp trekt hij ze niet terugbij de voor poten wel of zou dit ook bij HD zo zijn?
Z512099
10 jaar geleden
Slepen met de poten, ze niet goed kunnen plaatsen, wankelen en omvallen is typisch DM, het breidt zich verder uit over heel het lichaam, dat hoofd naar beneden gaat erger worden, u zult hem moeten helpen met eten en later met drinken...
Met zo'n leeftijd en verleden heeft hij hoogstwaarschijnlijk flink artrose.
Qua medicatie zou u nog met uw dierenarts kunnen overleggen of u er een andere pijnstiller als Tramadol bij kan gaan geven, dit kan naast de metacam gegeven worden.
Ik denk dat het inderdaad een teken van pijn is dat hij naast zijn mand gaat liggen, hij wil er wel in, maar het doet hem waarschijnlijk pijn om opgekruld te gaan liggen. Een matras (lekker dik, goed voor zijn botten) waarop hij languit kan liggen zou misschien prettiger zijn. U vraagt wanneer je de keuze moet maken om hem in te laten slapen.
In huis gaat het nog goed en is hij vrolijk, misschien kan de extra pijnstilling de beweging buitenshuis wat verlichten. Maar bedenk wel dat dit niet meer voor een heel lange tijd zal zijn. Zolang hij nog kan genieten, kunt u nog van hem genieten. Misschien moet u het eens overleggen met iemand die u goed kent maar die hem niet dagelijks ziet. Vaak kan een buitenstaander beter zien of een dier achteruit gaat, zelf groei je er in mee met als gevaar dat je de beslissing te laat maakt. Ik wens u veel sterkte komende tijd!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb dat wel al geprobeerd met een kindermatras maar hij gaat er niet op liggen heb daarna een grotere mand gekocht waar hij redelijk languit in kan liggen . Heb ook al meerdere piinstilling geprobeerd maar daar reageerde hij niet op. In iedergeval bedankt voor het mee denken