Hoelang is een hond gemiddeld in de rui?

Onze jack russel is al ruim 4 maanden zeer erg in de rui
het is zijn 1e keer dat hij in de rui is. Duurt dat langer omdat hij zijn pupharen ook verliest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een leukert btw.......

Het beste antwoord

De ruitijd van een hond is gemiddeld 3 a 4 weken dus in dit geval is het veel te lang. Ik zou naar de dierenarts gaan en de onderstaande link heeft waarschijnlijk ook wel wat nuttige informatie over mogelijke oorzaken dat het langer duurt. Zo kan dit met paraciten of verkeerde voedsel te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inderdaad naar de dierenarts gaan, 4 maanden is wel erg lang.
Gaat het om een ruwharige (plukhond) of gladharige (geen trimhond) jack?
Ik heb vaak honden als klant (patiënt of hondentrimklant), met diezelfde klacht. Er kunnen allerlei redenen zijn; gezondheid, voeding, maar ook foute omgang met de haren. Veel mensen borstelen namelijk hun hond erg veel, maar op een foute manier met een foute borstel. Dit doen ze omdat ze de rui snel willen laten verlopen. Dit heeft dus een averechts effect, en na een aantal jaar blijft de hond constant in de rui. Je ziet het dan meestal het ergst op de rug.
Een versnelde rui veroorzaken kan je eigenlijk alleen als trimmer, omdat de meeste particulieren er geen materiaal voor heeft.
Ga dus ook even bij jezelf na; borstel je je jack? Zo ja; hoe vaak en waarmee?

Maar je hondje is nog jong, het is zijn eerste rui, dus zeker even mee naar de dierenarts gaan. Controle op ziekte van Cushing (of andere aandoeningen die haaruitval kunnen veroorzaken, en dat zijn er nogal wat; je hoeft dus niet meteen van het ergste uit te gaan!) is goed te doen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een jackie gehad die altijd veel haar verloor, mijn ouders net zo.
ik denk dus dat het allemaal wel mee valt en goed komt. vooral voor het 2e levensjaar verliezen ze extra veel. is normaal bij een jack.