Kater sproeit niet, waarom is dat?

Mijn ongecastreerde kater is 2 jaar oud en heeft nog nooit gesproeid. Kan dit toch nog komen of heb ik gewoon erg veel geluk? Het is een binnenkat, komt niet buiten en dus ziet hij geen andere katten. Misschien is dit een reden dat hij geen drang voelt om zijn territorium af te bakenen. Zal het zo zijn zodra hij andere katten geroken heeft hij toch nog zal gaan sproeien?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hier iets te lezen over het sproeien:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/onzindelijkheid-en-sproeien/sproeien/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom laat je deze kater niet castreren?
Eigenlijk is het een vorm van pijniging om dit dier alleen - opgesloten - met al zijn hormonen hier niet aan te helpen.
Denk niet 'ach het is niet nodig, ach ik laat hem zoals de natuur het bedoeld heeft'... Dat doe je al niet door hem op te sluiten. Hij zou buiten moeten kunnen gaan en met andere katten moeten kunnen leven. Zo niet dan moeten al die hormonen zo veel mogelijk beperkt worden. Dat doe je dus door castreren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jodokus57 Ik vraag niet naar jouw menig of ik mijn kater moet laten castreren of niet. Als ik de rest zo hoor leeft mijn kat een stressvrij leven en sproeit hij om die reden niet. Daarnaast is het jouw zaak niet om mij te vertellen dat hij buiten moet leven. Je weet niets van de situatie af. Waarom moet er op forums altijd haat gespuwd worden....? Ik had een simpele vraag....

Antwoorden (2)

Dit kan zijn omdat hij stressvrij,dat hij zich goed voelt.
Kan ook hormonaal zijn.Er zijn geen andre katten in de omtrek,moet geen territiorium afbakenen.
fremar
4 jaar geleden
De twee grootste misverstanden over sproeien zijn dat alleen katers sproeien en dat sproeien te maken heeft met het territorium.
Bij ongecastreerde dieren is sproeien een manier om je geur af te zetten en zo een partner te vinden. Zowel poes als kater doen het. Daarnaast heeft het te maken met het afbakenen van een territorium.
Bij gecastreerde katten is het een vrij complex probleem. Er kunnen veel redenen zijn waarom een kat sproeit: om zich veilig te voelen, om te markeren, uit angst of uit frustratie… Er is heel vaak een relatie met stress. Zowel poezen als katers kunnen stress hebben, dus zullen ook poezen en katers sproeien!
Je kat zal zich dus wel prettig voelen en daarom dus niet sproeien.