Kat in shock? Gisteren is mijn kat van 8 maanden heel erg geschrokken van een hond die achter haar aan zat Ze is uren weggeweest maar wel thuisgekomen

Nu trillen haar achterpootjes als ze ligt en ze durf de tuin niet meer uit Ze heeft vandaag niks gegeten maar wel een beetje gedronken Ze slaapt heel veel Wat moet ik doen? Vind het zo zielig!

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor al jullie reacties!
Ze is nog steeds een beetje van slag maar eet en drinkt weer goed! Ze durft weer voorzichtig in de tuin maar niet verder terwijl ze daarvoor de hele buurt aan het verkennen was. Hopelijk gaat je binnenkort wel weer iets verder dan de tuin!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het maar even verwerken. Onze kat moet ook altijd een paar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, foutje. :P

Antwoorden (13)

Je moet rustig doen. En een beetje kalmerend toespreken/tegen je kat praten. Geen harde muziek draaien en niet gaan stofzuigen etc.

Soms helpt het als je ze zachtjes aait maar meestal niet.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een paar druppels resque remedie van dr. Bach in het drinkwater kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ;)
Ivana
13 jaar geleden
+1 Dit help heel goed!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten!
Laat het maar even verwerken. Onze kat moet ook altijd een paar dagen bijkomen van oud en nieuw, met precies dezelfde verschijnselen. Bang, trillen, een dag weg, veel slapen. Na een paar dagen kanpt hij altijd op. (De laatste jaren proberen we hem binnen te houden, maar hij is al weg voor we hem kunnen binnensluiten). Als het niet overgaat zou ik sowieso even langs de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees lief voor haar. Knuffel haar en geef haar awt je denkt dat ze nodig heeft. Ze is geschrokken en heeft jouw steun nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral geen aandacht geven want dan denkt ze dat bang zijn gewaardeerd wordt en vat ze het op als een compliment. Zoals bij honden. Wijzelf hebben ook een kat en dit werkt echt het beste bij ons.

Laat hem/haar even met rust en als de paniek echt te lang duurt zal ik even langs de dierenarts gaan voor kalmeringspillen of iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn geen kleine hondjes. Toevallig is het een goed idee om niet al te veel aandacht te geven, maar niet vanwege dat (op dominantie-onderdanigheid) gebaseerde idee dat de kat de aandacht zou zien als waardering of compliment. Het zal je kat een zorg wezen of je haar complimenteert, je kat doet namelijk helemaal niet aan dominantie en rangorde. Het gevaar van te veel aandacht geven ligt er meer in dat je het idee van de kat bevestigt dat er (nog steeds) iets ergs aan de hand is. Daarom doe jij immers zo anders dan anders!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even een dom vraagje;
Als ik mijn kat aai gaat ze vaak meteen al spinnen en dat doet ze ook als ik haar wat lekkers geef.
Vat ze dat dan niet op als iets dat ze fijn vind ook wel een compliment?
Want mijn kat kwam een keer helemaal bang thuis en toen begon ik haar te aaien enzo. maar toen kwam ze een paardagen daarna weer zo bang thuis en ging ze naar mij toe zodat ik haar weer moest aaien enzo.
Een maand ofzo daarna kwam ze weer en probeerde ze weer aandacht van mij te krijgen en sindsdien geef ik haar geen aandacht als ze bang thuiskomt. Deed ze dat dan express of is het toeval? Ik weet niet of ik hier wel vragen mag stellen, zoniet; sorry voor het ongemak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag hoor! Natuurlijk vindt je kat aaien fijn. Maar dat is iets heel anders dan een compliment. Een compliment is iets goedkeuren, het fijne van aaien alleen iets aardigs doen. Je kat zit niet te wachten op jouw goedkeuring. Daarom kun je katten ook niet op dezelfde manier africhten als een hond: waar de hond graag de goedkeuring wil vn zijn roedelleider, doet de kat iets alleen als ze er zélf ook zin in heeft. Je kat komt niet expres bang thuis om door jou geaaid te worden. Zo werkt dat niet. Katten kunnen tot op zekere hoogte wel doen alsof (met 'ik heb écht nog geen eten gehad, zielig hè' bij ons met stip op nummer 1) maar naar buiten gaan en dan bangheid veinzen bij het binnenkomen alleen om aandacht te krijgen, dat is echt wat al te geraffineerd. Toeval dus. Wel is het zo dat als je heel anders dan anders aandacht geeft wanneer een kat bang is, de kat het idee kan krijgen 'zie je wel, er is iets engs aan de hand, zij doen ook heel raar'. Daardoor kan de kat langer bang blijven. Maar met goedkeuring of afkeuring heeft dat niets te maken.
Let goed op of je kat wel eet en drinkt. Onze kater was in shock nadat er bij ons was ingebroken, en is helaas een paar dagen later overleden hierdoor. Als je kat na de weekend nog niet zichzelf is, zou ik direct naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze ook nog minder gaat drinken doe dan half water half melk dan zal ze heel wat gaan drinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld katten melk neem ik aan? Katten mogen sowieso geen mensen melk anders kunnen ze diarree krijgen, en dan ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al doe je half om half niet maar al drinken katten niet dan kunnen ze er dood aan gaan en aan diarree niet.
Kijk je kat zo wie even na of ze toch niet ergens gebeten is of op andere manier verwond is.

Je kan nog even proberen om haar een heeel lekker hapje voor te zetten maar als ze dat ook niet eet dan zou ik echt de dierenarts even bellen en nog een afspraak voor het weekend maken. Het is heel slecht voor een kat om langer dan 24 uur niets te eten.
Vooral met de paasdagen voor de deur zou ik toch nu wat ondernemen.
Aponi
13 jaar geleden
minimini ,GEEN MEDICIJNEN GEVEN ! Dit is 'n heel nieuwe ervaring .Die moet hij verwerken. Hij voelt het alsof z'n leven op het spel stond. Dat gevoel kende hij nog niet in jullie vertrouwde, zorgzame omgeving.Het is nu nog zo vers. Mijn kattenervaring heeft me geleerd dat het allemaal goed komt. Het heeft tijd nodig . Medicijnen , schakelen de normale functies uit . Hij moet het zelf verwerken . Hij heeft geboft met jou. Geloof me maar.Het komt goed .

Toegevoegd na 3 dagen:
Minima, alles wat je omschrijft zijn natuurlijke reacties. Ze heeft iets heel belangrijks geleerd door die hond.Dat is en was in ons leven ook zo . Ik vind het fijn dat je zo betrokken bent bij haar welzijn . Zoals ik al eerder schreef . Het komt allemaal goed. Het hoort bij het opgroeien in de wereld .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen shock maar wel geschrokken. De tijd zal de schrik waarschijnlijk helen. Gewoon nog een paar dagen aankijken. Als ze (vooral met dit weer) maar drinkt zal het wel goed gaan maar ik verwacht dat ze morgen wel weer wat eet.succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'n heeeel goed antwoord ! + duim
Ach, arm beestje! Geen aandacht geven is een fabel. Vergelijk het met als je zelf bang bent en dan ook nog eens niet getroost en gerustgesteld wordt. Waar moet je dan heen? Laat haar niet in de steek maar troost haar en stel haar gerust. Bach Rescue Remedies zijn geen medicijnen, het is een homeopathisch ondersteuningsmiddel. Je kunt het kopen bij de natuurdrogist. Een paar druppels in het drinkwater stelt de kat gerust. Er zijn ook nog andere bach bloesems die misschien beter bij deze situatie passen. Het kan absoluut geen kwaad. Het is een baadt-het-niet-schaadt-het-niet-middel.
Verder lekker verwennen en als je geen verbetering merkt even naar de dierenarts bellen en de situatie uitleggen. Misschien wil deze haar wel even zien.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat is niet zo snel in shock, maar kan wel flink schrikken. Daar heeft hij /zij even de tijd voor nodig om te verwerken en rustig te worden. De eerste keer dat hem/haar dit gebeurt, kunnen ze wel een paar dagen van slag zijn en zelfs niet naar buiten durven. Ze staan dan op de drempel van de voor- of achterdeur en kijken eerst voorzichtig om de hoek of het veilig is en besluiten dan pas na een dag of drie of ze het erop wagen en weer naar buiten gaan. Wij hebben een kater die voor de duvel niet bang is en zijn tuin en omgeving van hem beschouwt.
Hij beslist welke kat of hond binnen mag komen of niet.
Ik heb hem wel eens met een wilde duinkat zien vechten die het waagde via onze bruidssluier die over een pergola ligt langs ons huis, onze achtertuin in te willen. Ineens was Felix de bruidssluier ingedoken en ik dacht nog; "gek dat hij dat doet, er zitten toch altijd vogels in"? Toen hoorde ik dat er iets anders moest zitten en ik zag Felix als een klein kitten in vergelijking met die gigantische poema ( wilde duinkatten kunnen heel groot zijn) in de nek van die gigant hangen. Hij won het gevecht en het monster verdween met een rot vaart! Met honden is het toch anders. De eerste keer dat een grote hond hem achtervolgde, vloog Felix in paniek tegen de poortdeur aan om erover te springen in zijn veilige achtertuin. Helaas was die toen net te hoog voor hem en viel hij terug op de grond waar die hond stond te blaffen.
Ik stoof naar buiten en dacht maar aan één ding; "Felix"!
Deze was al via de tuin van de buren in onze tuin gerend, want om hem te pakken moet je als hond van goed hout gesneden zijn. Felix kwam trillend naar me toe en kroop in een hoekje. Zijn pootjes bloedden en ik zag dat al zijn nagels eruit waren van zijn voorpoten. Die poortdeur natuurlijk waar hij afgleed! Het duurde toen wel bijna een week voor hij het weer erop waagde naar buiten te gaan.
Inmiddels is hij eraan gewend om te ruzieën met sommige andere dieren, en de keren dat een hond niet bang voor hem is en hij ervandoor moet gaan, merk je alleen in het begin dat hij geschrokken is, hij blijft dan een middagje binnen maar is dan 's avonds weer buiten hoor.
amc
12 jaar geleden
Geef haar met een pipetje of spuitje wat water rechtstreeks in de bek. Het is echt HEEL belangrijk dat ze drinkt en ze moet ook zeker weer gaan eten. Langer dan 1 dag niet eten kan leiden tot leververvetting en dat kan zeer verkeerd aflopen. Probeer haar te verleiden met haar lievelingseten. Bij blikvoer er wat extra water doorheen doen.
Bij shock is de doorbloeding door het lichaam vertraagd en is extra vocht heel belangrijk!
Laat haar verder met rust, geef desnoods toegang tot een donkere slaapkamer. Katten komen tot rust als ze zich kunnen terugtrekken.
Als ze morgen nog niet eet, absoluut de dierenarts bellen!
En check heel goed of ze nergens verwondingen op heeft gelopen in haar vlucht.