Natvoer beter dan droogvoer?

Ik heb me laten vertellen, dat natvoer voor een kat beter zou zijn dan brokjes.
Ik dacht dat het juist andersom was, om tandsteen te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Natvoer is niet persé beter. Het kan wel een uitkomst bieden bij katten die slecht drinken, of aan moeten sterken na een ziekte. Droogvoer is goed/beter voor het gebit en het blijft langer houdbaar (natvoer wordt nogal eens snel ranzig door de vetten, waardoor ze het niet meer willen). Afwisselen kan goed zijn, maar leer het ze wel vroeg aan, als ze ouder worden heb je de kans dat ze hun "vaste merk" niet meer zien staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, dat is onzin. Er is heel goed droogvoer. Het voordeel van droogvoer is o.a. dat het niet bederft, en je er dus minder van weg hoeft te gooien. Het blijft ook lekker, zodat je kat (als die af en toe een hapje eet) niet na een uur met muffe brokjes zit. En het trekt geen vliegen aan.
Zorg er wel voor dat je kat ALTIJD voldoende schoon water heeft.
Kies ook het juiste voer. De ene kat is wat actiever dan de andere, en oudere katten (vanaf 8 jaar zijn ze officieel senior) hebben weer andere voedingsbehoeften dan jongere. Er is speciaal voer voor kittens, en er is voer voor katten die de neiging hebben om dik te worden... De mijne zijn helemaal gek op droge brokjes 'voor de zeer kieskeurige kat'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Te veel natvoer kan juist overgewicht geven. Vaak slokken ze nat voer te snel op en worden daardoor dikker. Je kunt het ook afwisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van de kwaliteit van het natvoer. Ik heb hier voor me een blikje Gourmet gold: 4% vlees, en verder veel granen. Daarnaast staat een blikje Almo nature, wat 75% vlees bevat. Zolang je een goed hoogwaardig blikvoer geeft, zou mijn voorkeur daar zeker naar uitgaan. Het komt, ook qua vochtgehalte, dichter bij een natuurlijk voedsel.

Verder ben ik niet zo blij met alle granen in brokjes, hoewel je ook hier merken hebt met een redelijk vleesgehalte.
Granen kunnen de oorzaak zijn van allergie bij de kat, vorming van struviet blaasgruis, en tandplak.

Overigens is het voor de kat erg gezond kompleet versvoer te eten, of af en toe wat rauw vers vlees. Puur wat de kat, een obligate carnivoor, nodig heeft, zonder onnodige vulmiddelen.
Rieneke1