Hoe kun je een kitten goed corrigeren?

Wij hebben een kitten van 7 maanden. Wij hebben haar uit Turkije en waarschijnlijk is de moeder zo vroeg weggegaan dat ze nooit bij fouten haar kittens heeft gecorrigeerd. (Nala was pas ongv 2 maanden toen we haar vonden)

Nu zijn wij dus eenbeetje de moeder van onze kitten en wij moeten haar ook straffen bij fouten. Alleen helpt vaak hard nee roepen niet. Alleen las ik op een katten forum dat bij de nekvel pakken ook niet goed is omdat ze zwaarder worden waardoor het pijn gaat doen.

Zijn hier kattenliefhebbers die weten hoe je een kitten kunt corrigeren?

Ze breekt het huis af (ja best normaal kitten gedrag) maar terroriseert ook onze andere katten die daar best onder lijden.

Ps. Voordat ik reacties krijg dat ik haar nooit moest mee nemen uit Turkije, wij hebben die hele week naar dr moeder gezocht en ze was zo uitgemagerd en zwak dat ze waarschijnlijk een tijd geen eten heeft gehad en vroeg het nest is 'verlaten'. (dacht de dierenarts)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da,s een typische Rieneke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
óh loenie toch!!!! :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja een moslima woont bij ons ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeker! Tis een mooie meid. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch niet in een boerka hè?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee nog net niet. Ze moet nog wel Nederlands leren, want ik versta dr niet zo goed.

Het beste antwoord

realiseer je dat een katje van deze leeftijd overloopt van energie.
het is dus allereerst zaak deze energie in goede banen te leiden.
speel veel met haar, en wel zodanig dat ze goed moe wordt.
laat haar maar rennen achter veter en laserlampje.
als je dagelijks meerdere malen met haar speelt, zal dat al veel van de problemen wegnemen.

realiseer je verder ook dat de wereld van een kat driedimensionaal is: katten willen ook graag de hoogte in.
er zijn veel huishoudens waar de kat eigenlijk nergens op kan/mag.
dit is tegennatuurlijk: gun de kat hoge rust- en uitkijkplekjes.

doet de kat dan nog dingen die je liever niet hebt, pak haar dan zonder een woord op, zet haar op de vloer, en negeer haar verder.
bij aanhoudend wangedrag geef je haar een time-out op de gang.
het toverwoord is; geduld hebben en consequent zijn, dan zal het kwartje op een gegeven moment doorrollen.

verder zou ik haar zsm laten castreren, als dat nog niet gebeurd is.

veel plezier met je katje!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je goede tips :) En inderdaad, een laserlampje doet wonderen. Soms is ze zo bekaf dat ze begint te hijgen. Ja Katten zijn geen lange afstands renners. :)

Andere antwoorden (5)

Een plantenspuit gebruiken ;-)
Wat betreft het terroriseren van je andere katten,lekker laten gaan,jou andere katten worden het vanzelf zat en moeten de kitten dan op haar plaats zetten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tikje op de neus vinden ze vreselijk, ook een planten spuit werkt inderdaad goed of met een hoge pieptoon als ze iets doen wat niet mag (+2000 Hz).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor de tips!
Ik ben persoonlijk niet zon voorstander van straffen, maar een voorstander van ontmoedigen van slecht gedrag en belonen van goed gedrag.
Soms is het echter lastig een gedragsprobleem zonder correcties aan te pakken. Ook ik heb weleens de plantenspuit gehanteerd.
Bij het te heftig stoeien/bijten/krabben tijdens spelen kan je de kitten het best laten schrikken door luid AUW te roepen, je handen rustig weg te trekken en de kat te negeren. Boodschap: als je het te bont maakt is de pret voorbij.
Komt je kitten op kasten/aanrecht/plekken waar hij/zij niet mag komen, dan werkt laten schrikken erg goed. Een hard geluid, bijvoorbeeld van geregen bierdopjes aan een touwtje die je op de grond gooit (niet naar de kat!) kan helpen. Ze gaat de plek associëren met een naar geluid en deze hopelijk vermijden. Zorg wel dat je kat niet jou het geluid ziet maken/ voorwerp ziet gooien, ze mag niet de associatie leggen tussen jou en het geluid!

Verder kan je het beste haar zo snel mogelijk laten helpen. De hormonen gieren op deze leeftijd door haar lijf. Na sterilisatie zal ze een stuk rustiger worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tik geven helpt het best. Dit doet de moeder nl ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plantenspuit doet wonderen, vooral omdat je dan niet hoeft te schreeuwen en sommige katten niet doorhebben dat de plantenspuit toevallig alleen in jou aanwezigheid werkt :)
en goed gedrag belonen werkt ook goed.
Ik heb eens iets gelezen over dieren communicatie wat ik erg interessant vond, ik weet niet of je daar misschien ook iets aan hebt. Maar zij gingen ervan uit dat dieren heel veel oppikken van mensen. Vaak als wij een dier willen corrigeren focussen we op het slechte gedrag. Als de kat onderaan het aanrecht zit, zien we hem in gedachten erop springen. Als de kat op de bank zit zien we hem in gedachten eraan krabben. Dieren voelen en zien deze beelden en begrijpen de 'mixed signals' niet zo goed. Aangezien we nee roepen maar intussen wel een beeld doorgeven waarin het beest het ongewenste gedrag wel doet. Focus dus ook in gedachten op het gedrag dat je wenst.
Als je kat heel wild is en je wilt dat hij rustig wordt, moet je ook zelf heel rustig zijn. Daarbij geld hetzelfde als bovenstaande. Gewoon rustig in gedachten een rustige kat voor je zien die je aan het aaien bent. Dit is de enige manier voor mij om mijn kat in een reismandje te krijgen :)