Kan ik mijn jonge kat alleen laten met oud en nieuw?

Dit wordt zijn eerste oud en nieuw dus ik weet nog niet hoe hij er op gaat reageren. Hij is 10 maanden oud.
Ik ga die dag zelf naar een vriendin en kom pas de volgende dag terug.
Hij mag door het hele huis en zorg dat het luikje dicht zit.
Kan ik dit maken of is het zielig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (6)

Dat kan wel hoor. Zorg dat hij zich kan verstoppen in een mandje of doos. Je kunt de radio aanzetten zodat het geluid van buiten minder opvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat hangt er een beetje van af.
als je een aanhankelijk katje hebt, dan zou ik het zelf niet doen.
het is enorm angstaanjagend, en zo'n katje stel je in ieder geval deels gerust door je aanwezigheid.

heb je daarentegen een katje dat z'n eigen plan trekt, dan zou het kunnen.
zorg dan wel voor dichte gordijnen en luxaflex, en laat het licht aan.
laat ook kastdeuren open, zo mogelijk, op een kier.

toch zou ook dit niet mijn keuze zijn, tenzij je erg rustig woont, zonder al teveel geknal.

Toegevoegd na 11 minuten:
een feliway verdamper is altijd een aanrader!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt bij mij in de buurt al best veel geknald, en één van mijn twee katten 'buikschuivert' totaal van de leg naar de dichtbijzijnste verstopplek.....ik neem aan, dat jij ook nu al kunt zien, hoe je katje reageert, en dit zou ik zéker mee laten wegen in je beslissing weg te gaan, of toch liever thuis te blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke +, ik zou het zelf ook zeker niet doen omdat je, Enna in dit geval geen idee heeft hoe hij zal reageren.
Uiteraard niet gaan troosten maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;-)
Ik weet niet of ik weg zou gaan. Mijn beiden katten zijn nu dik 1,5 jaar oud. Vorig jaar (hun eerste oud en nieuw) ben ik bij ze gebleven. Ze hadden geen idee wat die bijna vergaande wereld buiten was. Als je er zelf blij blijft en rustig bent..dan voelen ze dat het goed is, en dan zullen ze een volgend oud en nieuw minder gouw in paniek raken. Als je er zelf niet bij bent, dan kan ook niemand ze laten merken dat het ok is. En dan is het best mogelijk dat je kat in paniek raakt omdat hij/zij niet weet wat het is. En dan zullen ze een volgende jaarwisseling waarschijnlijk weer in paniek raken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn katten kijken nu wel als ze een knal horen, maar ze lopen niet weg en verstoppen zich ook niet. Die avond dat ik er wel bij ben gebleven vonden ze het eerst eng, maar omdat ik lekker voor het raam ben gaan zitten kwamen ze een voor een bij mij. De ene bij mij op schoot en de ander in de vensterbank, terwijl er nog best veel geknald werd. geen wolkje aan de lucht. Dus ik denk dat het een eerste keer wel belangrijk is dat je er bij blijft..vanwege volgende keren. Dat scheelt vervelende anti stress pilletjes waar ze helemaal zielig van worden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt idd wel dat als je thuis blijft..dan kan je je kat idd beter niet telkens in je armen houden en "troosten" als ze bang zijn..want het is idd zo dat je dan zijn/haar angst bevestigd. Het is het belangrijkste dat jijzelf rust uitstraalt. Want dat voelen ze, en daar leren ze ook een hele hoop van. Gewoon er zijn en net doen alsof er nix aan de hand is. De normaalste zaak van de wereld..vuurwerk.
Eigenlijk is het nog het best dat je niet thuis bent. Het is de harde manier maar wel de beste om het ze te leren. Als je ze gaat gerust stellen als ze bang is bevestig je deze gevoelens en maak je ze eigenlijk alleen maar erger. Let op: hiermee zeg ik niet dat het probleem per se erger wordt als je thuisblijft maar wel dat ik deze kans groter acht. Natuurlijk hangt het er dan ook nog vanaf of je dit zelf aankan. Het heeft geen zin dat je je katje alleen thuislaat en de hele avond jezelf ongerust gaat maken over hoe ze het stelt. Dan heb je zelf ook weinig aan je avond.

Als ze door het hele huis mag (op zich niet onbelangrijk voor een kat) zal het ergste wel meevallen aangezien ze zich kan afzonderen in een vertrouwde omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze eigen ervaring is dat ze het eigenlijk helemaal niet erg vind, van te voren wordt er al best geknald en als je dan ook verder niet reageert naar haar toe, weet ze in ieder geval dat het niets is om bang voor te zijn. Ik zou alleen wel proberen om haar al een dag eerder binnen te houden, want je zal zien dat als je haar binnen wilt hebben voor je weggaat dat ze niet komt en dan zit je, je kan haar/hem niet buiten laten...

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig hoor, voor veel valt wel wat te zeggen.
Als je er niet bent is je kat gedwongen om het zelf op te lossen. Zou kunnen helpen om de angst te overwinnen en het vuurwerk te accepteren.
Maar het kan zijn dat ie dan toch heel erg bang is en alleen, vind ik wel zielig.
Maar als je er bent gaat hij troost bij je zoeken en als hij die krijgt zich bevestigd voelen in zijn angst en vervolgens altijd bang zijn. Wat is wijsheid hier?
Verschilt natuurlijk ook van dier tot dier. Ik heb zowel honden als katten gehad die er heel erg bang voor waren en helemaal apathisch. Maar ook honden en katten die er niets om gaven en gewoon hun ding deden als altijd, ook tijdens oud en nieuw.
Toegevoegd op 10 maart 2023 23:43: tekst
een jaar geleden