Kan een kat binnen gelukkig worden ?

Wij willen wel een katje als huisdier,we willen dan beginen met een kitten en ook maar twee,anders zo alleen , we willen proberen dat ze niet naar buiten gaan, Kunnen die katjes dan gelukkig zijn of horen katten naar buiten te kunnen en denken jullie onder deze voorwaarde gewoon niet aan katen beginnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Katten kunnen zeker binnen verblijven, mits ze voldoende te doen hebben (speeltjes, krabpalen, klimmeubels). Heb je een balkon of tuin, dan kan je deze zo afrasteren dat ze toch lekker naar buiten kunnen. Goed dat je er ook 2 wilt aanschaffen.

Kijk ook eens op http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html onder het kopje tips/tuin afrasteren. Daar vind je goede manieren om de katten veilig naar buiten te laten zonder dat een ander er last van heeft.

Helaas moet ik uit ervaring vertellen dat in veel asiels de mensen weinig weet hebben van het karakter en gedrag van de katten. Katten gedragen zich in een asiel ook heel anders. Mocht je interesse hebben in kittens neem dan eens contact op met de kittenopvang in Arnhem. Zij vangen zwerfkittens in huis op en hebben heel veel verstand van het gedrag van katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Katten zijn prima binnen te houden maar ik ben wel van mening dat ze binnen wel alle vrijheid moeten hebben, dus lekker op tafel of de kast mogen klimmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
of een eigen kamer hebben waar ze kunnen ravotten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een kat neemt, zou het in ieder geval wel zo netjes zijn ervoor te zorgen dat ie niet in de tuinen van de buren komt. Dat geeft namelijk overlast.
En als een kat binnen niet "gelukkig" zou kunnen zijn, zou ik zeggen: Neem geen kat als je hem buiten laat spelen, zwerven, jagen, poepen, piesen, enz.
Want dat "buiten" wil in 9 van de 10 gevallen zeggen, de tuin(en) van de buren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tuin afzetten, maar das erg bewerkelijk vind ik, en ik denk dat het er ook niet zo mooi uitziet.
Lijkt me niet prettig tegenaan kijken, als je in je tuin zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze tuin is aan alle kanten dicht, met schuttingen. Daardoor laten ze zich écht niet tegenhouden. Ze klimmen er zó tegenop! Ik vind dat buren maar gewoon de tuinslang erop moeten zetten als ze overlast bezorgen. Dan komen ze écht geen tweede keer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jouw kat wendy, niet die van de buren!
Die hebben misschien niet eens een tuinslang voorhanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je punt.. ..en weet dat hierover de meningen erg verschillen. Ikzelf ben van mening dat een poes buiten moet kunnen jagen op vogeltjes enzo... Mijn poes is debiel en blijft in mijn tuin. Ze loopt op de schutting, maar gaat niet naar de buren (behalve als die haar lokken met lekkere dingen en vrolijk aaien).
En hoewel ik weet dat een boel poezen overlast bezorgen in tuinen, zijn er geen wetten die mij verbieden mijn kat vrij te laten rondlopen. Mocht mijn poes dus ooit wel de tuin uit gaan en overlast bezorgen, moeten mensen haar maar wegjagen.. zoals ik altijd bij andere poezen gedaan heb. Helaas is het niet mogelijk om achter je poes aan te lopen dus houdt het nemen van verantwoordelijkheid érgens op. Maar wat ik wilde aangeven in mijn reactie is dat je tuin afschermen in ieder geval geen zin heeft, ze gaan er toch wel uit. De tuinslang was maar een idee ;-)
tuurlijk kan een binnenkat gelukkig zijn, ik heb er hier het bewijs van rondlopen.
wel is het super als ze beschermd toch van een stukje buiten kunnen genieten, bijvoorbeeld door het plaatsen van een ren, of het afzetten van je balkon.
mijn balkon is overgaasd, en ik zie de katten genieten van het buiten zijn, of het nu zomer of winter is.
verder zal je je katten (erg goed dat je er twee neemt!) alternatieven voor het buitenleven moeten bieden.
aangezien ze niet in bomen kunnen klimmen, zijn een paar hoge krabpalen een must.
ook zullen ze hun energie en jachtdrift kwijt moeten, dus dagelijks met hengeltje en laserlampje in de weer gaan, is een strak plan.
ik speel dagelijks met ze tot ze ook echt moe en voldaan zijn.
verplaats je in de kat, en kom tegemoet aan zijn behoeftes, dan kan je kat een gelukkig leven leiden binnenshuis.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me een leuk leven voor een kat (en voor je buren)!
+1 (Ik zou je ook wel +5 willen geven, maar dat kan niet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi heel herkenbaar dat van zo'n druk puberkatje.... Maar bij ons blijven ze hoor. zowiezo +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een antwoord van een echte kattenliefhebber +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1!
Ik denk dat de meningen hier wel over verdeeld zullen zijn. Ergens zou je kunnen stellen dat een kat ook zijn vrijheid verdiend. Als je ervoor zorgt dat de kat voldoende bewegingsvrijheid heeft en kan klimmen e.d. denk ik niet dat een kat dan ongelukkig hoeft te worden.

Mijn zus wil ook niet hebben dat haar twee katten vrij buiten rond lopen. Maar om ze toch enigzins vrijheid te geven en bewegingsvrijheid, hebben ze aan hun huis een hele grote ren aangebouwd. Met vele klimmogelijkheden e.d. erin. De katten kunnen d.m.v. een kattenluikje de ren in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt sterk af van het karakter van een kat of hij binnen gelukkig kan zijn.

Als je raskatten voor ogen hebt, raad ik je af voor de Abessijn te kiezen. Dat is een kat die binnen, zelfs met alle kasten en klimpalen voorhanden, zeer ongelukkig zou worden.

Kies je voor twee Blauwe Russen, dan zullen ze het buitenleven nauwelijks missen. Een Blauwe Rus is een kat die het liefst binnen is. Mocht hij/zij een frisse neus willen halen, dan is dat maar voor enkele minuten. Binnen voelen ze zich veel beter. Bovendien zijn het niet zulke jagers en dat is ook fijn.

Bij "huis- tuin- en keukenkatten" is er een sterk verschil in de behoefte om naar buiten te gaan tussen katten die wel of niet geholpen zijn.
Ivana
14 jaar geleden
Hier 6 naar mijn idee zeker gelukkige en tevreden binnen katten! Dus ja kan zeer zeker. Ik persoonlijk moet er niet aan denken ze bloot te stellen aan het verkeer en mensen die het niet zo op katten hebben. Bovendien vind ik ook dat IK voor katten heb gekozen en niet mijn buurt die niet blij zal zijn met katten in bijv hun tuin.
Wel heb ik hier aan de achterkant over hele breedte van het huis een ren aangebouwd, waar ze lekker van de buitenlucht, zon, vogeltjes kijken enz kunnen genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten wel voldoende frisse buitenlucht kunnen krijgen en voldoende licht (maar dat kan ook achter het raam in de zon).

Voor ieder wezen is het belangrijk voldoende frisse lucht te krijgen, en een beetje blootstelling aan het weer is ook heel gezond. Ik zeg niet dat ze zonder niet gelukkig worden, maar niet voor niets ontwikkelen veel mensen een winterdip met al dat binnen zitten.

Als de katten dus een (afgesloten) buitenplaatsje hebben is het beter dan zonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kat is echt een binnendier. Hij taalt er niet naar om naar buiten te gaan.
Hij heeft zijn eigen bench, waarin hij s"nachts vertoeft met een mandje en een kattenbak erin.
Soms gaat hij er overdag ook al in liggen, want het is zijn veilige plekje.
Dat gaat best goed zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb twee kittens via het dierenasiel. Ze zaten eerst bij een gastgezin hier in de buurt. Ze waren gewend om daar binnen te zijn. Ook hier bij mij thuis gaat dat prima. Zorg wel dat ze voldoende ruimte hebben en dat je niet steeds op ze hoeft te letten, omdat ze mogelijk iets kapot maken. Katten doen dat nu eenmaal. Ik heb een oude bank boven en die verkiezen ze i.p.v. de diverse krabpalen. Tja, dat hoort er nu eenmaal bij als je kiest voor huisdieren. Zorg wel dat ze ook voldoende frisse lucht krijgen, bijvoorbeeld raampje op een kier. Zorg verder dat ze genoeg plaatsen hebben om lekker te liggen, dat luieren doen ze nu eenmaal graag. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje voor de asielkatten :)
Ivana
14 jaar geleden
Let bij kantelramen altijd op dat ze er niet van boven naar beneden tussen glijden, dat ze zichzelf dus niet ophangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen kantelraam, maar goede toevoeging, Ivana.
Het is niet slecht voor het beestje om altijd binnen te blijven, zolang ze daar maar de volle vrijheid krijgen en niet teveel restricties opgelegd krijgen.

Buiten is een hele andere wereld voor ze. Wat ik nu merk met mijn 2 kittens (die nu nog altijd binnen zijn geweest) is dat ze er alles aan doen om bij de voordeur te komen en naar buiten te glippen.

Uiteindelijk (als het wat mooier weer is) mogen ze naar buiten van mij. Het zal in de zomer ook een stuk moeilijker worden om ze binnen te houden als je graag de achterdeur open hebt omdat het lekker weer buiten is en je zelf ook graag soepel van buiten naar binnen wil lopen.

Ik heb wel de katten eerst laten helpen voordat ze naar buiten mogen. Op deze manier zullen de buren nooit last hebben van een krolse kat.

Maar je kan een kat die buiten is nou eenmaal niet alleen in je eigen tuin houden, het beestje zal op onderzoek uit gaan, aard van het beestje om onderzoekend te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn kat vanaf 4 maanden in huis. Hij is nu 1 jaar. Om hem toch naar buiten te laten gaan gebruik ik een tuigje (harnasje) dat om de nek en de rug gaat.
Dan doe ik een lange lijn van 10 meter eraan. Op diverse delen van de tuin heb ik haken waar ik de lijn aan vastdoe. Je moet de kat wel in de gaten blijven houden. Mijn kat vind het helemaal geweldig en gaat er echt voor staan om het tuigje om te doen. Dan staat hij al hard te spinnen.
In huis heeft ze genoeg ruimte om te spelen. We spelen ook heel vaak met hem met muisjes en andere speeltjes.
Ik merk wel dat hij graag naar buiten wil, maar heb toch gekozen voor deze manier.
Heb niet het idee dat de kat er ongelukkig door is. Als ik buiten ben dan is de kat ook buiten. (mits het lekker weer is).
Het is voor mij een rustig idee dat de kat niet onder een auto kan komen, of dat iemand mijn kat wil vergiftigen. Ook vechten met andere katten gebeurd zo niet.
Mijn kat heeft helemaal geen last van het tuigje en de lijn. Hij komt wel eens vast te zitten, maar ik ben altijd in de buurt.