Is het erg als mijn konijn weinig trek heeft?

mijn konijnenman van drie heeft de laatste anderhalve dag geen trek in zijn gewone eten. Brokken, wortel, appel, selderij, allemaal niet lekker. Hij eet wel wat hooi en takjes verse kruiden. Ik weet niet of hij normaal drinkt. Hij gedraagt zich normaal, hij gaat gewoon zijn kooi uit en maakt zijn ronde door het huis. Ik zie geen rare keutels en ik hoor geen gerommel in de darmen. Kan dit kwaad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Het kan best zijn dat hij gewoon even niet zoveel trek heeft.Het is redelijk warm voor deze tijd van het jaar en ik merk bij mijn konijn dat hij een ander eetpatroon heeft nu het weer raar is.
Zoals inderdaad hierboven beschreven wordt is het even belangrijk dat je zijn gedrag en ontlasting in de gaten houdt.
Het is wel goed dat hij nog hooi eet, maar een konijn dat meerdere dagen alleen maar hooi eet kan dit soms wel doen omdat hij last heeft van zijn darmen.
Hou even goed in de gaten of hij wel drinkt.
Wat je ook kan proberen is kijken of hij eventueel zin heeft in verse, vochtige bladgroenten of anders munt, peterselie, dille, basilicum, koriander, dit kan de darmen stimuleren.

Eet hij over een dag of twee nog niets, ga dan eens langs de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb net op weg naar huis jonge sla, veldsla en andijvie meegenomen, en hij heeft er aardig van gegeten. Straks krijgt hij takjes kruiden. En hij is tierig ook; hij maakt zo nu en dan een luchtsprongetje in de kamer. Maar zijn brokken, die heeft hij een nacht en een dag niet aangeraakt. De drinkfles heb ik gemerkt. We zullen zien...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles is weer goed, alsof hij gewoon even weinig trek had zonder echte reden.

Andere antwoorden (1)

Hier zijn meerdere oorzaken mogelijk:van tijdelijk ongemak ,haarbal tot vertraagde darmwerking...
De symptomen van een te traag werkend darmstelsel zijn steeds kleiner wordende keutels, terwijl de hoeveelheid doorgaans sterk vermindert. Aan het gedrag van het konijn valt nog niet veel te merken: het is opgewekt en levendig en wil nog steeds kranten scheuren of aan dingen knagen. Wel zal meestal de eetlust afgenomen zijn of wordt het voedsel met lange(re) tussenpozen gegeten. Op een gegeven moment worden de keutels piepklein en blijven tenslotte uit; op dit punt eet het konijn nauwelijks of helemaal niet meer. Mogelijk verschijnen er af en toe nog wat zachte, puddingachtige keutels. Het uitblijven van de keutels betekent dat de darmen niet meer bewegen; het traagwerkende darmstelsel is uitgemond in darmstilstand ofwel darmimmobiliteit. Aan deze toestand moet snel iets gedaan worden want anders zal het dier snel erg ziek worden en sterven.
Als het morgen niet beter is ga dan eens naar de dierenarts.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal hem vanmiddag als ik thuis kom wat lekkerder dan anders groenvoer geven. Ik hou hem goed in de gaten, vanavond en vannacht.