hoe hou ik katten uit de tuin, zonder dat de konijnen er last van hebben?

Wij hebben last van katten in de tuin, en die gaan achter de konijnen aan die vaak los lopen. Onze tuin is ongeveer zo groot als een half tennisveld en helemaal omringt met schutting. Daardoor springen de katten er gemakkelijk op. Ons 1e konijn is doodgegaan door een gevecht met een kat, en dat willen we niet nog een keer hebben! Als we nu een kat in de tuin zien, proberen we hem nat te maken (bekertjes water, waterpistolen, etc.), maar dit lukt niet altijd, vaak zijn de katten al weg voordat we ook maar de kans kregen om het water te gooien/spuiten. We hebben ook al eens geprobeerd met visdraad aan de binnenkant van de schutting, maar deze knapten snel en hield de katten niet tegen. Een apparaat met hoge piepgeluiden houdt de katten misschien wel uit de tuin, maar daar hebben de konijnen last van (of niet?). Ik hoop dat iemand ons kan helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Er zijn diverse mogelijkheden. De meest voor de hand liggende is de eigenaren er op aanspreken als je tenminste weet wie dat zijn. Verder is deze vraag al eerder gesteld. Kijk maar eens bij gerelateerde vragen hieronder.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helaas weet ik als eigenaar ook niet hoe ik mijn kat moet vertellen dat hij bij die buren met konijnen niet in de tuin mag. Gelukkig hebben al onze buren schuttingen en talen ze niet naar tuinen zolang er achter ons huis een groot onkruidveld is. En voor de kattenbak komen ze speciaal binnen.
Wij hadden ook altijd last van katten in de tuin, die gingen graven in de grond en poepte in de tuin. Stel dat je aan de zijkant van je tuin wat grondborders/bakken hebt.
Bij gras werkt het ook gewoon hoor!

Strooi daar een flinke laag gedroogde koffiedrek overheen, of gewoon koffie overheen (wel de fijn gemalen koffiebonen). Koop een paar pakken in de supermarkt, raad aan om huismerk te doen en geen dure DE. De katten krijgen dit tussen de pootjes als ze lopen en vinden dat verschrikkelijk irriteren. Bij gras werkt het ook gewoon hoor!

Wij hebben dat dus ook gedaan, en nooit meer een kat in de tuin gehad of gezien.
Dit is de diervriendelijke methode.

Je kunt ook sateprikkers op verschillende plaatsen in de tuin zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cafeïne is giftig voor konijnen, ook satéprikkers zijn niet echt konijnvriendelijk te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet diervriendelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die konijnen komen toch alleen op het gras. Als je zou LEZEN,
Voordat je een SNELLE conclusie trekt. Ik citeer: Als je EVENTUEEL grondborders in de tuin hebt, kun je daar die koffie gooien. Oja, en dat het giftig is zou best kloppen. Scheelt alleen dat cafeïne vrijkomt als het geëxtraheerd is van water. Oftewel: Cafeïne komt alleen vrij als het in water of soortgelijk omstandigheden is. Daarnaast is eigenlijk alle cafeïne uit de koffie zodra het water door het koffiefilter is geweest. Soooo..... -1 voor jou ;)
Cayennepeper is voor de mens scherp, maar ook katten vinden het vaak niet zo lekker als ze er aan snuffelen. Weet u dat een kat een voorkeur heeft voor een bepaalde plant strooi er dan flink wat cayennepeper omheen. Als het beest het één keer geroken heeft, komt hij niet meer terug. En het kan geen kwaad, hij moet er hoogstens een keertje hard door niezen.

De klauwen van katten vinden het niet fijn om in materiaal te staan dat hard is of waar ze geen grip op hebben. Ook aan doornen hebben ze een hekel. Bewaar het snoeiafval van een rozenstruik dan ook en leg de takken tijdens het aanplanten of verspenen tussen de rijen groente of de verschillende bloembedden. Als een kat eenmaal gevoeld heeft dat er doornen liggen komt hij niet terug.

Toegevoegd na 8 minuten:
Veel liever is het om een kat weg te jagen door te werken met luchtjes. Sommige geuren zijn namelijk heel verschrikkelijk voor ze. Zo gaan katten op de vlucht voor:
Azijnluchten
De geur van citrusvruchten

Plaats borden met azijn rondom de bedden waar u de katten niet wilt hebben of leg sinaasappelschillen of citroenschillen neer op die plaatsen waar u ze niet wilt hebben. Ze blijven dan gegarandeerd weg. Wel zo nu en dan verversen natuurlijk, want de geur verdwijnt na verloop van tijd. De schillen zijn bovendien ook nog goede bodemverrijkers. Ze vergaan namelijk en voegen dan weer goede stoffen toe aan de grond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar zijn deze oplossingen niet irriterend voor de konijnen?
Ik denk dat het het beste is je schutting af te zetten, maar dan met iets dat wat beter werkt dan visdraad. Er zijn diverse mogelijkheden, zoals schrikdraad, slap gaas, of een construchtie met rondhout waarom je een pvc-buis bevestigt die gaat rollen als de kat eroverheen wil. Ook prikka op je schutting is een idee.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is prikka ?
Rieneke1
11 jaar geleden
even kijken op google ;) http://www.prikka.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk, dank je ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eshtetisch niet verantwoord!