Hoe duur kost het om een hond te kopen?

Mijn vriendin zegt dat het meer dan 250 euro kost, klopt dit? Ligt wel aan de soort enzovoort, maar wat is het goedkoopste, en wat het duurste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overbodig, maar toch... iets IS duur... of kost VEEL. Dus de vraag zou moeten zijn: Hoe duur is het om een hond te kopen. Of: Hoeveel kost het om een hond te kopen.
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Het kopen is gratis, je hoeft alleen voor de hond zelf te betalen.

Het beste antwoord

In aanvulling op de eerdere goede antwoorden. Je kan inderdaad gratis aan een puppy komen, maar of dat verstandig is, is dus de vraag.
Veel rashonden zijn behoorlijk duur in de aanschaf, van een paar honderd euro tot een paar duizend euro. Dit is niet extreem, maar zelfs normaal. Voor sommige rassen is een wachtlijst, hoe groter de vraag, hoe hoger de prijs. Bovendien zal een goede fokker behoorlijk wat kosten maken voordat een puppy naar de nieuwe eigenaar gaat en dat zie je terug in de prijs, jou scheelt dat dan weer de eerste dierenartsbezoeken. Vaak is een puppy van een goede fokker al (enkele malen) bij de dierenarts geweest, goed ontwormd, ontvlooid en heeft de eerste vaccinaties gehad. Ook kunnen ze voor de verkoop al gechipt worden. Als het puppies met stamboom betreft, dan moeten de papieren aangevraagd worden, dit kost ook geld. Een goede fokker laat beide ouderdieren voor de dekking onderzoeken op erfelijke aandoeningen, ook dit kost veel geld, wat via de puppies weer terugverdiend moet worden. Ook wordt er vaak een echo gemaakt tijdens de dracht, zodat men weet of alles goed is en hoeveel puppies er verwacht kunnen worden en de bevalling goed gemonitord kan worden. Sommige rassen bevallen moeilijk op de natuurlijke wijze, dan zal er een keizersnede moeten plaatsvinden. Kortom een hele hoop dingen die veel geld kosten en die de fokker via de puppies terug probeert te verdienen. Een goede fokker wordt er echt NIET rijk van.
Zelf zijn wij thuis nu aan het sparen voor een pup. Het ras wat wij willen is niet goedkoop. Wij zullen minimaal 1500 euro moeten neertellen, maar hebben dat er graag voor over. Zo weet ik dat er alles aan is gedaan om zo gezond mogelijke puppies geboren te laten worden. En dat de pup die ik krijg de beste kansen en de beste verzorging en socialisatie bij de fokker thuis heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je geluk hebt kan je een "rasloos" nestje vinden, soms willen die mensen er snel van af en geven ze dus gratis weg.
Je kan ook op marktplaats of in het asiel kijken.
Weet wel dat een hond onderhouden heel duur kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er helemaal aan wat je zoekt. Zoek je een rashond zal je zeker veel geld kosten, een paar honderd euro. Je kunt ook overwegen een hond uit het asiel te halen, dan ben je voor de kosten van een hond €95,00 (inclusief gift voor asiel en registratiekosten chip).
De hond is dan ingeënt,geregistreerd,ontwormd en nagekeken door de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wat tegenwoordig
De aanschaf van een hond hoeft niet veel te kosten. Je kunt op sommige plekken voor dat bedrag best wel een hond kopen. Maar grote kans dat je dan te maken krijgt met van die akelige puppyfarms. Goedkoop zou dan weleens duurkoop kunnen worden want veel van die honden zijn niet gezond en de dierenartskosten kunnen daardoor flink oplopen.
Een hond aanschaffen is, qua prijs, vaak niet het grootste probleem. Maar kijk ook eens naar de prijs van goed hondenvoer, de dierenartskosten en de kosten van trainingen. En als je allebei werkt zou je ook nog moeten denken aan kosten van een hondenuitlaatservice o.i.d.
Die kosten, vooral de soms onvoorziene dierenartskosten, brengen sommige mensen wel in de problemen.
Denk goed na voordat je een hond aanschaft, en niet alleen aan die aanschafprijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijna 80 kg zware en 1 meter hoge Rode Tibetaanse Mastiff-pup staat sinds 15 maart te boek als 's werelds duurste hond. In China werd voor zo'n exemplaar 10 miljoen yuan (1,09 miljoen euro) neergeteld.

De goedkoopste hond, is gratis en vaak af te halen.

Hieronder vind je een serieuze lijst van de kosten van de aanschaf van verschillende soorten rashonden.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/43907-aanschafkosten-van-honden-per-ras.html

Als je gewoon een hond uit het asiel neem (wat humaner is) kunnen de kosten verschillen, die bepalen zelf hun prijs, en kan inderdaad wel 250 euro kosten. Het is maar net wat je wilt, rashond, of maakt het niet uit enzv.

Vergeet niet, dat je eerst alles over honden, hun opvoeding, verzorging en voeding t weten komt! Het is een hele aanschaf, je zit er jaren aan vast, kunt niet implusief wegblijven van huis want een hond moet er minimaal 3 tot 4x uit per dag, het liefst nog meer. Dus weet waar je aan begint. Tevens moet je de jaarlijkse kosten (hondenverzekering/belasting, dierenarts, medicatie of andere middeltjes, voeding, speeltjes enzv.) niet vergeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik jou was zou ik even op marktplaats.nl kijken, daar worden complete nestjes aangeboden, zelf heb ik er ook 2 katten van, je ziet ze daar voor 0,- maar ook voor bijv. 800,-, dus het is heel verschillend, maar het kan maar zo dat als je puppy intypt, dat je een paar 1000 rezultaten hebt!
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de goedkoopste honden waar men voor adverteert zijn niet zelden de producten van broodfokkers of puppy mills.

via een kennis of een eenmalig nestje kan je soms gratis aan de pup komen. verder kan je het zo duur maken als je zelf wil. fokkers weten wat ze doen en stoppen tijd en geld in een pup wat je ook weer terug vind in de prijs.

het goedkoopste is gratis, en het duurste ligt aan jezelf. een ruime 1000 euro is niet bijzonder. als je perfecte bloedlijnen wil kan het bedrag nog verder in de lucht schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad afhankelijk van, onder meer, het ras.
Ook de prijsstelling van de fokker (de focus op winst) en de bloedlijn van de hond en diens familie spelen hierin een rol.
Wat het minst duur en meest duur is kun je ook echt niet zeggen.
Soms zijn de prijzen onlogisch en kan een grote hond een kleine prijs hebben en een kleine hond een grote prijs.

Wat ik wel gezegd wil hebben is dat een hond wel geld kost, buiten de aanschafwaarde om.
En als €250,- het maximale bedrag zou zijn wat eraan besteedt kan gaan/zal gaan worden, dan zou je beter nog eens goed kunnen nadenken.

Een hond heeft ook voedsel nodig, en entingen en ontwormingen, chip, speelgoed, botten, trainingsmateriaal, indien nodig een bench...
En als een hond naar de dierenarts moet (buiten de (half)jaarlijkse bezoekjes tbv de entingen enzo om) dan is €250,- meestal niet toereikend.

Ook is het zéér onverstandig om een hond aan te schaffen op basis van een gunstige aanschafwaarde.
De hond moet wel "matchen" met jouw karakter.
En je moet hem uiteraard wel kunnen "handelen".

En wat daarbij zéér belangrijk is is dat geweld totaal niet werkt, dus stel dat je een grote hond zo hard mogelijk zou slaan, dan zal die hond nóg harder terug bijten..
en terecht in zo'n geval...

Kijk altijd goed waar je een hond koopt, en vraag naar beide ouders.
Vraag de medische achtergrond van de vader en de moeder, als in bijvoorbeeld erfelijke aandoeningen.

** Ikzelf heb een Rottweiler reu, en die heb ik gekocht voor €1000,-, dus redelijk gemiddeld mbt dit ras **