Waarom valt een kat altijd op zijn poten?

Ik heb een kat en als hij valt komt ie altijd op zijn poten terecht. Weet iemand waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Doordat hij zijn staart zo kan sturen, dat hij zichzelf kan omdraaien in de lucht. Probeer maar eens op een bureaustoel te zitten en door je armen te zwaaien, moet je proberen te draaien. Lukt niet goed, he? xD Een kat kan met zijn staart dus de tegenrichting indraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha eray97 xD geweldig.. Maar overigens kan een kat niet vanaf elke hoogte op zijn pootjes terecht komen'' lage afstanden heeft hij te weinig tijd om te draaien en kan hij makkelijk verkeerd vallen en iets breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha eray97 xD geweldig.. Maar overigens kan een kat niet vanaf elke hoogte op zijn pootjes terecht komen'' lage afstanden heeft hij te weinig tijd om te draaien en kan hij makkelijk verkeerd vallen en iets breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euhm, Eray97, meen je dit nu? Als je even logisch nadenkt, zei ik dat niet. Het gaat om hetzelfde principe, om duidelijk te maken dat een mens niet kan draaien zonder 'tegenhanger' en een kat wel. Een beetje een simpele reactie van jou...
Een kat valt niet altijd op zijn poten hoor.
Als je slow motionfilmpjes van vallende katten bekijkt, zie je dat ze meestal eerst de voorpoten goed draaien, en de kop, en daarna de achterpoten. Ondanks dat je zou denken dat het achterlijf zwaarder is, komen ze toch meestal op de voorpoten terecht en heeft dat achterlijf dus nog wat meer tijd om te draaien.
Daar heeft een kat inderdaad even de tijd voor nodig, vandaar dat ze soms geen schade oplopen als ze van een redelijke hoogte vallen, en soms wel als ze 'maar' een klein stukje vallen (maar dit is geen wet, dus als je kat echt valt en blijft liggen of hinkend wegloopt: altijd laten nakijken!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten landen meestal op hun poten.
Dit kunnen ze dankzij twee eigenschappen: een goed evenwichtsgevoel en een grote lenigheid.
Net zoals de mens heeft de kat een evenwichtsorgaan dat zich vlak bij de oren bevindt. Bij katten is dit evenwichtorgaan veel gevoeliger en ze kunnen dan ook heel snel bepalen in welke positie hun hoofd zich bevindt, zelfs met hun ogen dicht.

Vervolgens speelt de lenigheid van de kat een rol: De kat zorgt ervoor dat het hoofd in de juiste positie komt. Vervolgens brengt ze de rest van haar lichaam in de juiste positie ten opzichte van het hoofd. Dit gebeurd in een vaste volgorde: eerst de voorpoten en dan pas de achterpoten. Op deze manier zal ze op haar poten landen. De beweging die de kat moet uitvoeren is complex (zie video in bijgevoegde link). Er is dan ook heel wat lenigheid en lichaamscontrole voor nodig.

Omdat het evenwichtsorgaan zich vlak bij het oor bevindt zijn gehoorproblemen vaak gekoppeld aan evenwichtsproblemen. Sommige oud, dove katten zullen dan ook problemen hebben om op hun pootjes terecht te komen. Als een kat van te laag valt zal ze geen tijd genoeg hebben om zich om te draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
katten landen meestal o hun poten vanwege het geniaal ontwikkelde evenwichtsorgaan. ze kunnen van redelijke hoogte vallen en het tog overleven omdat ze hun lichaam (vooral poten en rug ) als een hele goede veer kunnen gebruiken.