Worden kanaries "op kleur" gebracht? Zo ja, hoe doen ze dat een mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Fokkers kunnen dat doen maar t is niet eenvoudig. Bepaalde kleuren zijn dominant over andere kleuren, dus dan kun je gaan puzzelen welke paartjes je moet fokken om een bepaalde kleur te kweken. Maar er kunnen wel een paar leggen overheen gaan voor je de gewenste kleur hebt, en je hebt dan ook veel kanaries nodig. Voor een leek is t lastig, je moet er echt wrl minstens een heel gemotiveerde hobby-fpkker voor zijn. In de achterhoek (vorden, voorst) zitten de nl kampioenen die op kleur gefokt hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door een bepaald voer te geven aan de pop en het mannetje kan je verschillende kleuren krijgen door het zaad in ander combinaties te mengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet van vroeger nog, dat ze worteltjes kregen om mooi oranje te worden. Of het echt hielp weet ik eigenlijk niet
13 jaar geleden
ja dat mag.

het word gedaan door selectief te kweken waarbij men let op de uiterlijke kenmerken icm erfelijke eigenschappen.
mutaties bieden nieuwe opties waarmee verder gekweekt kan worden zodat er andere kleurslagen ontstaan.
er zijn bijna 400 officiële kleurslagen erkent.
Om een rode kanarie op kleur te houden, wordt regelmatig ‘natuurlijke rode kleurstof’ aan het krachtvoer toegevoegd.

kweken is grotendeels een kansberekening van mogelijkheden, behalve bij homozygote oudervogels. de belangrijkste begrippen die je moet begrijpen zijn

AHOMOZYGOOT = FOKZUIVER
HETEROZYGOOT = FOK ONZUIVER
LETHAALFACTOR = DODELIJK (bv. 100% intensief x 100% intensief)
DOMINANT = OVERHEERSEND
RECESSIEF = TERUGTREDEND
INTERMEDIAIR = MIDDEN HOUDEND
FACTOR = EIGENSCHAPPEN DIE WE TERUGVINDEN (gen)

CROSSING OVER = SCHEURING en OVERKRUISEN van CHROMOSOMEN
GESLACHTSGEBONDEN VERERVING.
NIET GESLACHTSGEBONDEN VERERVING.

bij de link nog heel veel meer info over het kweken op kleur