Wat is een dieet voor een kat?

Ik heb een poes van 9 of 10 jaar dat is niet helemaal duidelijk maar ze is veel te dik. maar dan ook veel te dik.... ze is dus 9 of 10 jaar ze heeft geen ras kort haar en ze is 7,1 KILO. Veel te zwaar dus.... Maar hoe kan ik haar eetgewoontes aanpassen dat ze of niet dikker word of afvalt.... Hoeveel gram brokken enz. Ze eet nu 2 tot 3 bakje brokjes, 10 kleine snoepjes, 1 zakje soms 2 zakjes en 1 bakje water best veel dus :$ wat is normaal voor een dag?

Toegevoegd na 10 uur:
Ik denk wel dat ze genoeg beweging heeft loopt namelijk wel zo'n 5 keer de trap op en af ze is ook een keer geopereerd ze had iets voor haar maag en dan kotste ze alles weer uit was ze erg van afgevallen maar alles komt er net zo hard weer aan. Op de foto's zie jE niEt helemaal hoe extreem dik ze is maar als ze een foto camera zit dan rent ze op je af en gaat met haar kopje tegen de camera XD

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
wel een lieverdje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook zo'n dikzakje. Dat komt door zijn medicijnen.
Het is wel heel fijn om met hem te knuffelen; je hebt echt iets om vast te houden, haha.

Antwoorden (4)

Oei, leuke dame, maar inderdaad veel te zwaar! Daar moet zo'n anderhalf tot twee kilo af!
De hoeveelheid brokjes die je je kat mag geven verschilt per merk, maar ligt meestal rond de 60 gram. Op de verpakking staat dit meestal aangegeven. Geef je daarnaast nog zachtvoer, dan moet je dit minderen op de brokjes. Weeg de brokjes eens af met de weegschaal en zoek maatbekertje of bakje waar dit inpast of zet een streep op een bakje. Pak elke dag deze hoeveelheid en verdeel dit over de dag. Het lijkt heel weinig, maar is echt genoeg!
Tien snoepjes is ook echt teveel. Twee tot drie per dag maximaal. En geef niet meer dan 1 zakje natvoer.
Om je poes niet gelijk heel strikt op dieet te zetten, haal je nu eerst de komende weken 1/4 af van de hoeveelheid die je nu geeft en breng daarna het totaal terug naar de 60 gram per dag.
Heeft je poes er erg moeite mee, dan kan je bij de dierenarts RD van Hill's halen. Dit is gemaakt om af te vallen en bevat extra veel vezels, waardoor ze sneller en langer een vol gevoel houdt. Haar maag moet echter slinken, dus ze zal echt wel even gaan zeuren om eten in het begin.
Weeg haar regelmatig. Ze mag niet TE snel afvallen, want dan krijgt ze leververvetting, maar er moet zeker wat af, anders krijgt ze geheid gezondheidsproblemen en last van haar gewrichten. Denk eraan dat het afvallen zeker 6 maanden in beslag zal nemen, wellicht zelfs langer.
En vergeet niet de nodige lichaamsbeweging! Probeer elke dag met haar te spelen, laat haar achter een touwtje/balletje/laserlichtje aanrennen voor de nodige verbranding.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via je dierenarts kan je speciaal dieet voeding krijgen. Zowel 'nat' blik als 'droog' brokjes.

Hij-zij kan ook een dieet voor je samenstellen.

Zou stoppen met tussendoortjes.

In dierentuinen krijgen katachtigen 1dag per week geen voer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste is voor een huiskat absoluut niet goed, dat geeft risico van leververvetting!
wij geven 2 x per dag 20g goed voer (bentokronen brokjes). Onze kat is klein dus ik zou proberen 2 xs per dag 30g en niet meer. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 kleine snoepjes per dag, misschien moet je dat wat verminderen. En ongeveer 1 tot 2 bakjes brokken per dag. 1 bakje water is wel goed. Laat haar anders ook wat meer naar buiten gaan, dan kan ze ook nog wat meer bewegen, buiten lopen poezen namelijk wel veel.