Hoe snel gaan vlooien van de hond weg?

Sinds kort hebben we een hondje. Deze bleek vlooien te hebben. Van de dierenarts hebben we van die pipetjes gekregen, waar we elke maand op het vel tussen de schouders deze vloeistof op het vel moeten doen.
Alleen nu vroeg ik me af. Is het dan ook meteen zo dat de vlooien meteen weg zijn? De zwarte puntjes (vlooienpoep) zitten er nog in. Krijg je die er uit door de hond te wassen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De hond nooit wassen na toediening van de vlooienpipet! Hierdoor was je namelijk de werkzame stof uit de vacht weg. Zwemmen mag een hond wel 24 uur na toediening.

Het beste antwoord

Afhankelijk van de stof in de pipetjes doodt het spul of alleen de vlooien (dan moet je het heel goed bijhouden), of het doodt de vlooien en zorgt ervoor dat eitjes/larven ook doodgaan dan wel niet uitkomen. De beesten op de hond moeten binnen hooguit een paar dagen het loodje gelegd hebben.

De poepjes krijg je uit de vacht door kammen of door de hond te wassen (niet met anti-vloshampoo want je hebt 'm al zo'n pipetje gegeven).

Houd in de gaten of er geen vlooien in huis zijn - de hond kan al voor behandeling wat vlooieneitjes verloren hebben die alsnog uitkomen. Als je van die pipetjes gebruikt die zorgen dat eitjes ook doodgaan, is de hond min of meer giftig voor de vlo, maar op zoek naar eten bespringt ie dan jou :-(
Mocht dit het geval zijn, dan helpt sprayen van de plekken waar vlooien opduiken (de mand, een kleed, bank, dat soort plekken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Na gebruik van de pipet mag je de hond niet wassen! Dan gaat de effectiviteit van de werkzame stof verloren. Na 24 uur mag de hond wel gewoon zwemmen, maar dat is iets anders als wassen.

Andere antwoorden (7)

bij verschillende dierenwinkels kan je gewoon vlooienzooi kopen,, en als je dat elke dag op de hond spijt gaat ze snel genoeg weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
A. dat is voor de hond heel slecht
B. het is overbodig om elke dag te spuiten
C. het spul is zo duur dat je er vanzelf zuinig mee omgaat Een van die minnen heb je dus van mij.
kijk wel even goed uit voordat je 2 dingen tegelijk gaat gebruiken,want pipetjes en vlooienshampoo kan zorgen voor overdosering,ik weet niet hoe oud het hondjes is,maar anders kun je beter advies vragen aan dierenarts vragen,wassen met teatree shampoo is meestal wel onschuldig,kijk goed uit dat niks in oogjes komt of dat de shampoo wordt opgelikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mijn ervaring dat het even duurt. Die zwarte puntjes verdwijnen vanzelf, die vallen er wel af.
De vloeistof uit de pipetjes moet zich over de huid verspreiden, en zo de aanwezige vlooien doden. Dat heeft wat tijd nodig. Overigens heb ik ook wel gehad dat ik nog een ronde moest doen, wel na een tijdje natuurlijk (paar weken) omdat het nog niet effectief genoeg was. Maar daarna waren ze soms wel een half jaar weg.
Ik controleer eigenlijk ook altijd tijdens het aaien en zo, of de huis schoon is en er niks loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druppels in de nek, dit middel doodt niet de vlo maar zorgt ervoor dat de vlooieneitjes niet uitkomen zodat de vlo uitsterft doordat zij onvruchtbaar is geworden. Dit is na 24-48 uur al het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat varieert per middel, sommige roeien alleen de actieve vlooien uit, anderen ook de larven en eitjes (wat veel handiger is natuurlijk).
Ja die vlooienpoep krijg je doormiddel van dreft of andere afwasmiddel te gebruiken,, het werkt echt heel effectief, die dierenarts en de verkoopster van een dierenspeciaal zaak heeft mij dit geadviseerd, mijn hond was 16 weken oud en bleek ie nog vlooienpoep vanuit het nest te hebben wist me geen raad en toen hebben hun me dat geadviseerd en meteen de hond er 5x mee gewassen en de vlooienpoep is weg,,,

dus je maakt je hond nat, smeert afwasmiddel erop, en spoel je af dat herhaal je 4x achter elkaar zo en weg zijn de vlooienpoepjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vlooien zijn er nog goed stofzuigen ikzelf doe in de stofzuiger een stukje vlooienband .daar zijn de vlooien niet blij mee.dus huis goed schoonhouden en bijhouden.

Toegevoegd na 33 minuten:
Als je de hond/kat behandeld prima,maar ook de omgeving goed schoonhouden.anders een verloren zaak!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim idee, die vlooienband in de stofzuiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je veel last hebt van vlooien natuurlijk meteen na het zuigen weggooien Niet zoals hier zo nu en dan een stukje erin doen.Meestal zijn de banden te groot dus altijd een stukje over.
Met een goed vlooienmiddel dat vlo, larve en eitjes doodt, heeft de hond geen levende beestjes meer op zijn lijf binnen enkele dagen. Je kan de hond pas wassen na enkele dagen, voor de meeste vlooienmiddelen geldt een wachttijd van 48 uur, kijk dit even na in de bijsluiter.
Een milde hondenshampoo is voldoende om de vlooienpoepjes te verwijderen, maar meestal werkt lekker borstelen/kammen ook.
Bij een flinke vlooienbesmetting is een wat bredere aanpak nodig. Na het aanbrengen van een pipetje een aantal dagen NIET stofzuigen. Het middel verspreidt zich middels de huidschilfers die de hond verliest in de omgeving en doodt zo ook de vlooien in huis. Daarna regelmatig stofzuigen, dekentjes/mandjes wassen en/of inspuiten met een antivlo-omgevingsspray. Vergeet niet plekken zoals de auto ook te behandelen. Vergeet niet goed langs de plinten te stofzuigen, vlooien leggen graag eitjes in kieren en naden.
Heeft je hond HEEL erg vlooien, dan kan je ipv na 4 weken de pipet na 2 weken al herhalen.