2 vijvervissen lijken zo goed als dood. Wat is er aan de hand?

Vandaag keek ik in de vijver en 2 vissen leken zo goed als dood. een gele goudvis dobberde doelloos langs de rand van de vijver en als je die dan een por gaf, deed hij niet meer dan een beetje trekken met z'n vinnen. Een grotere shubunkin lag op de kop op de bodem. Ik verwachtte dat deze al dood was, maar toen ik hem eruit probeerde te vissen zwom hij langzaam weg en ging vervolgens op de kop aan de andere kant van de vijver liggen. Aan hun uiterlijk zag ik niet heel veel (dus geen stip ofzo), al waren de vinnen van de shubunkin wel behoorlijk verfomfaait.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Zo tegen het voorjaar gaat er vaak veel mis met de vijver.
Bij te veel modder op de bodem, ontstaat er nu veel moerasgas, dat erg giftig is.
Ook vergeten de meeste mensen het water te testen ( laten testen) op de hardheid ( G.H. waarde)
In de winter is er weinig verdamping, maar wel veel neerslag, dus alle vijvers staan nu tot de rand vol en lopen met veel regen zelfs over, daar zie je trouwens niets van.
Maar door al die regen en het overlopen van de vijver, zakt de G. H. waarde vaak onder de 6, dat is heel slecht voor de vissen, hierdoor gaat hun weerstand achter uit.
Ziek makende bacteriën en parasieten beginnen nu actief te worden en veel vissen met een slechte weerstand zijn de klos.
De vissen verliezen hun glans, de vinnen klappen in, soms ontstaat er waterzucht ( dikke buiken) soms komt er een grijze waas over de vissen enz. enz.
Dit alles heeft te maken met de tijd van het jaar en de waterkwaliteit.
Wat te doen?
Por met de steel van de bezem of hark, op de bodem van de vijver, koemen er nu veel en grote bellen naar boven, dan is er te veel giftig moerasgas, dus te veel modder.
meet de G.H. waarde van het vijverwater, deze moet minstens 8 zijn voor goed water, is hij beneden de 6, dan kunnen de vissen dood gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blub 1! Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hartelijk blub, voor je +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)

Andere antwoorden (7)

Te weinig zuurstof denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wou net hetzelfde zitten... Is er wel genoeg zuurstof in het water?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stonden de schubben van de vissen ook wijdopen? Veel kans dat het om waterzucht ging (een bacteriële infectie).
Oogtroebeling is ook een mogelijkheid. Kan zowel bacterieel als via een parasiet overgebracht worden. Vissen worden hierdoor lusteloos en stoppen met eten.

Het zou dan het beste zijn een dooie vis door een dierenarts of de betere vakhandel te laten onderzoeken. Want als de parasiet in het vijverwater zit is er heel veel kans dat eventuele nieuwe vissen direct besmet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het misschien door de vorst gekomen zijn, hoe kouder het water, des te minder zuurstof erin opgelost is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koud water bevat aanzienlijk meer zuurstof dan warmer water!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, en daarbij is het water in beweging (pomp met behoorlijk wat capaciteit als ik het zo lees) dus de zuurstof zal het probleem niet zijn
Neem aan dat je al eerder een kijkje hebt genomen bij de vijver en toen niets? Weet niet hoelang je die vissen al hebt maar na 2 winters zoals deze gaan de zwakken als eerste.Zou ze uit hun lijden verlossen want voor deze 2 geen hoop meer ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei!

samen geknepen vinnen wijzen altijd op een ziekte.
het kan vinrot zijn, maar ook het gevolg van een andere ziekte.

het kan allerlei oorzaken hebben. een virus of bacterie kan zich slapende houden en al tijden aanwezig zijn. als de omstandigheden juist zijn (weerstand van de vis verzwakt is) slaat het toe.

zowel het water laten testen (dierenwinkel of vijver speciaalzaak) als achterhalen wat de ziekte is (vis dus meenemen) een breedband middel tegen infecties gebruiken, of medicatie tegen parasieten. hoe gerichter je medicament op de oorzaak is gericht hoe beter het effect zal zijn. tot die tijd geen biologische filter gebruiken of over kool filteren (haalt de medicatie uit het water)

ik hoop dat je vissen het gaan redden, maar de praktijk wijst uit dat dit helaas lang niet altijd het geval is.

de shubunkin is idd niet de makkelijkste vis om problemen aan de huid/schubben te ontdekken vanwege de tekening, maar een parasiet zal heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Trichodina

Deze parasiet komt de laatste jaren enorm vaak voor bij vijvervissen. Net als Costia en Witte stip, is Trichodina één van de weinige parasieten die men het hele jaar door op de Koi kan aantreffen, dus ook in de winter. Deze parasiet kan immers vermenigvuldigen tussen 4c en de 30c. De Vermenigvuldiging verloopt sneller in vuil water.

Trichodina is een schotelvormige parasiet die de mooiste onder de visparasieten genoemd wordt. De parasiet heeft een hakenkrans aan de onderzijde en een uniforme laag van cilia rond zich. Tijdens de voortdurende draaiende beweging van de parasiet, worden met zijn haakjes delen van de huid of kieuwen afgeschraapt om als voedsel te dienen.
#Symptomen: Grijze huid, schuren en springen, vinnen klemmen

Chilodonella

Deze ciliaat komt de laatste tijd niet meer zo frequent voor bij vijvervissen en in tegenstelling tot Trichodina veroorzaakt hij weinig sterfte. De aangetaste vissen worden wel verzwakt, waardoor ze gevoelig zijn voor andere aandoeningen.
Chilodonella is hart tot niervormig en bezit trilhaartjes op de rugzijde. Deze parasiet tast huid en kieuwen aan.
#Symptomen: Grijze huid, schuren en springen, lusteloos hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien in de winter op het ijs gehakt? om de zuurstof pomp er in te hangen? bonken op ijs is voor vissen niet goed. kieuwen kunnen daar niet tegen. en ja, ook het water bij vijvers word vaak niet getest en is de bodem vaak vies met dode bladeren enz.