Mag een hond loslopen als hij een trainingsband gebruikt?

Vr 01 okt 2010
Vrijspraak voor aanlijnen zonder riem Van een onzer verslaggevers
HAARLEM - Een man met een niet-zichtbare hondenriem is door de kantonrechter in Haarlem vrijgesproken van het niet aangelijnd uitlaten van zijn viervoeter. Het leverde hem aanvankelijk een boete op van 60 euro. De man werd door een stadswacht betrapt tijdens een wandeling met zijn hond. Stroomstootjes Omdat het huisdier onaangelijnd en ongecontroleerd rondliep op een plek waar dat verboden is, ging het baasje zonder pardon op de bon. Dat de hond een elektronische halsband droeg, waarmee de eigenaar met een afstandbediening kleine stroomstootjes kon uitdelen om het beest te corrigeren, deed er niet toe.
Uit principe liet het baasje de zaak voorkomen. Zowel de officier van justitie als de rechter gaf hem gelijk: de man heeft 'aan de strekking van het voorschrift van aanlijning' voldaan omdat hij de vereiste controle over zijn hond kon uitoefenen met elektronische aanlijning.
Bron: Telegraaf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enerzijds is de vraag of de electronisch aangelijnde hond te allen tijde onder controle blijft, anderzijds zijn er ook genoeg honden met een vaste lijn die zich losrukken en er vandoor gaan.
De rechter heeft naar mijn mening gelijk, voor zover de hond goed onder controle is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel vind ik dat de baas ook een dagje aan de electronische leiband moet om dat gevoel eens te ervaren :)

Antwoorden (3)

Ondanks dat ik niet weet of ik het ethisch hier mee eens ben denk ik dat het inderdaad mag. Rechters hebben nu een vergelijkingsmiddel om een nieuwe zaak aan te meten,

Je kan het artikel meenemen als je gaat wandelen, word je aangesproke laat je het zien en zal je problemen voorkomen.

Ze kunnen je alsnog bekeuren maar dit kan je aanvechte en dikke kans dat je het dan wint denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de Telegraaf de waarheid schrijft, en waarom zouden ze dat niet doen, mag dat dus. Deze man is dus niet veroordeeld maar heeft vrijspraak gekregen. Dat zal bij anderen dus ook moeten gelden tenzij de omstandigheden significant anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of de telegraaf de waarheid schrijft is een andere vraag maar ook in het haarlems dagblad stond hetzelfde artikel. De man in kwestie heeft volgens de letter van de wet een "band" met zijn hond. Hij kan de hond op afstand corrigeren en de hond onder controle houden. In principe is dit dus voldoende MAAR JE MOET WEL EERST OEFENEN MET JE HOND! deze man heeft zijn hond aangeleerd dat die vervelende prik in zijn nek betekend dat iets niet mag en dat de hond zijn gedrag moet aanpassen. Een hond die nog nooit zoiets ervaren heeft zal vrij snel in verwarring of zelfs in paniek raken waardoor je dus het tegenovergestelde bereikt en zelfs alle controle over je hond kwijt kan raken! Eerst dus met zowel riem als apparaat oefenen voordat je je hond meer schade aandoet dat dat jullie er beiden iets aan hebben!.