Nee, eigenlijk niet.

Taaislijmziekte is een erfelijke afwijking waarbij een bepaald enzym ontbreekt, waardoor alle slijm die in het lichaam gevormd wordt taai is, waardoor de luchtwegen voortdurend ontstoken (dreigen te) raken, maar ook de darmen niet goed functioneren, groei- en ontwikkelingsstoornissen ontstaan en de levensverwachting ernstig verkort is. Vroeger haalden kinderen met CF zelden of nooit het eerste levensjaar.

Bij mensen is het zo dat kinderen bij wie CF geconstateerd is hun hele leven zwaar onder behandeling staan en voortdurend therapie en medicijnen nodig hebben. De levensverwachting is tegenwoordig een stuk beter, maar het blijft een zeer ernstige ziekte met heftige implicaties en invloed op de kwaliteit van leven.

Voor zover deze ziekte dus bij honden al voor zou komen, zullen de meeste pups het al niet overleven, en voor zover ze niet snel vanzelf sterven, zullen we ze niet al te lang laten lijden. Behandelen bij een dergelijke ernstige aandoening vinden we in elk geval bij dieren onmenselijk.

Maar ik kan er eerlijk gezegd niets over vinden, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat CF een ziekte is die alleen bij mensen voorkomt of in elk geval alleen bij mensen geclassifieerd / gediagnosticeerd is als ziekte.