Heeft Prednisolon (prednison)voor een kat bijwerkingen?

Zo ja welke zijn dat of kunnen dat zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.4K

Het beste antwoord

Ja, het vasthouden van vocht en het 9gedeeltelijk) stilleggen van het afweermechanisme om auto immuunziekten af te remmen.
Nadeel is altijd een sterk verhoogde vatbaarheid voor ziekteverwekkers.
Het is dus zaak de kat uit situaties te houden waaruit besmetting kan ontstaan.
Het valt sterk te overwegen de kat binnen te houden.
Let scherp op infecties en pak die aan met antibiotica.
Als uw kat prednison gebruikt, houd dan een open lijn naar de dierenarts en houd uw kat scherp in de gaten.

Toegevoegd na 20 uur:
Ook het gedrag kan beïnvloed worden. Bij mensen is bekend dat het oa.euforie (een intens gevoel van welbehagen) maar ook tegengestelde gevoelens kan geven, ik voelde mij tijdens een prednisonkuur als een opgeblazen ballon.
Het is dus te verwachten dat poes anders reageert maar het hangt van het individu af welke gedragverandering
het teweeg brengt.
De poes kan aanhaliger worden of een maandag-ochtendhumeur met compleet kater laten zien.
Het is dan oppassen, een krab loop je dan snel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een vd bijwerkingen kan ook botontkalking zijn, net zoals bij de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijwerking is dat de kat veel gaat eten en drinken.
veel katten op de prednison krijgen na verloop van tijd diabetes.
het is een paardenmiddel, maar soms heb je geen keus dan het te geven.

Toegevoegd na 7 minuten:
bovenstaand de bijwerkingen die ik bij mijn kat heb geconstateerd.
voor mogelijke andere bijwerkingen; zie de bijsluiter.
http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Prednoral.html
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
als je kat alleen een kort stootkuurtje krijgt, hoef je niet zo bang te zijn voor bijwerkingen, die treden meestal pas op na langdurig gebruik.
mijn kat heeft helaas drie jaar op de prednison gezeten.
De vacht van mijn gewone zwart-grijze cyperse kat werd vreemd rood-bruin van kleur.
Ze heeft nog wel jaren geleefd met prednison.