Waarom komt een kat alleen nog maar thuis om te eten?

Mijn kater gaat naar buiten door het kattenluik wanneer hij wil en komt naar binnen waar de kattenbak staat en een waterbak en zijn voerbak.
Hij wordt 12 jaar, is 9 jaar geleden met een andere kater uit het asiel gehaald, de andere kater is er niet meer [ziek/in laten slapen] sinds 3,5 jaar.
Omdat hij buiten "vertier" vindt was het niet nodig om er nog een kat bij te nemen, ook ben ik veel thuis.

Toegevoegd na 13 minuten:
Kater komt amper nog thuis, maar wel om te eten.
Zet ik het niet neer, komt hij er om vragen.

Toegevoegd na 1 uur:
Er is niets veranderd, behalve een wijkkater - waar hij een beetje bang voor was - is er niet meer.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de reacties en antwoorden!
Geen beste antwoord kunnen kiezen, helaas.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.8K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is er iets in huis wat maakt dat de kat daar liever niet verblijft, mogelijk is de dood van die andere poes daar de reden van, maar het kan ook zijn dat er misschien andere vloerbedekking in gekomen, of andere meubels of iets dergelijks. De komst van een kind kan de reden zijn. Misschien is het nog na te gaan wat het moment was dat je katniet meer binnen wilde blijven en kan je het daar aan koppelen.
Ik heb ook een zgn draaideur kat, hier was de oorzaak een andere kat waar hij het niet zo goed mee kon vinden en het feit dat bij de buren warme kalfjes op stal staan waar hij heerlijk tussen ligt en ook nog een buurvrouw die hem voert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik ben een "charme"-offensief begonnen.
Gisteravond ben ik naast hem gaan zitten, terwijl hij at [de keukendeur had ik dicht gedaan], daarna kwam hij op uitnodiging in mijn armen liggen.
Knuffelen heb ik 45.minuten volgehouden, toen ben ik met kat in de armen opgestaan en naar de woonkamer gegaan, na een stief kwartiertje ging hij weer naar buiten...
Vandaag is het [nog] niet gelukt, maar dat kan nog, het is nog redelijk vroeg. Bedankt voor je antwoord, ik heb een nieuw woord geleerd: draaideur kat, wel geestig, maar ja om galgenhumor kun je ook lachen! :-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, warme kalfjes en voer van de buren, daar kan jij niet tegenop, dan zou ik als kat ook vreemd gaan.... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, helaas. Hij kijkt er niet naar om.
Nadat hij gegeten heeft rent hij naar buiten, huppelend weliswaar, maar toch. Wat nu lijkt te werken, kortstondig, is er naast gaan zitten en hem opwachten na het eten. Doe ik dat niet, gaat hij in principe weer vrolijk naar buiten "rain or shine". Een keer kwam hij uit zichzelf naar me toe na het eten, ik zat aan de computer, na een halfuurtje vond hij het wel goed kennelijk en ging hij weer naar buiten. Wat is wijsheid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou 'm niet tegen zijn zin binnen houden, er is dan blijkbaar iets wat hij buiten of bij iemand anders prettiger vind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, ik houd hem niet tegen. Eerst gezellig knuffelen en
daarna mag hij weer gaan en staan waar hij wil. Er is in huis niets veranderd en de overleden kat is al 3,5 jaar
geleden, dus dat kan het ook niet zijn. Hij spint tijdens het knuffelen en als ik hem aai tijdens het eten
ook, hij geniet en dat is goed. Ik moet maar een beetje opletten.
Katten doen toch hun eigen ding.
Katten hebben hun eigen territorium. Soms veroveren ze een stuk andere keren verliezen ze een stuk. Daarbij doen ze aan time-sharing (heb ik van Rieneke geleerd) D.w.z. dat overdag hetzelfde stuk 'eigendom' kan zijn van de ene kat en 's nachts kan een andere kat er de baas zijn.

Blijkbaar is het territorium van jouw kat niet meer direct bij het kattenluikje. Hij kan daardoor wat minder makkelijk thuis komen. Misschien moet hij er zelfs wel eens voor vechten. Dan is het snel eten en weer terug naar zijn eigen territorium buiten. Dat kan niet onbeheerd achter blijven.

Als je wil dat je kat vaker thuis komt, dan moet je hem (opnieuw) leren dat jou huis ook deel is van zijn territorium. Dat doe je door hem er opnieuw vertrouwd mee te maken.
Je kat b.v. een tijdje 's avonds of juist overdag binnen opsluiten helpt dan.

Ik begrijp dat je het beestje alle ruimte wil geven. Maar liefde geven betekend ook regels stellen. Straks komt hij helemaal niet meer thuis, verwildert hij en vergeet ze waar hij vandaan komt. Dan bij jij niet meer in staat hem te helpen met eten of een trip langs de dierenarts, mocht dat nodig zijn.

Door je katje slechts een deel van de dag op te sluiten zal hij niet zijn hele territorium verliezen. Katten doen immers aan time-sharing. Wanneer je katje naar buiten mag dan kan hij nog gewoon naar zijn vertrouwde plekje. En het andere deel is zijn territorium gewoon binnen. Dat er buiten dan een andere kat even de baas speelt daar merkt jouw katje niets van.

Met de winter voor de deur zal je katje de warme kachel ook weer gaan waarderen. Na een paar weken is ze aan het nieuwe ritme gewend en zal hij, perfect tevreden, weer vaker thuis komen.

Maar pas op: katten zijn niet dom. Hij heeft snel door dat jij op een bepaald moment de deur sluit. Hij zal rond dat tijdstip niet meer binnen gaan komen. Zorg dus dat er altijd een goede reden is om dan tóch binnen te komen door iets extra lekkers te hebben dat alleen dán op dat tijdstip te krijgen is. B.v. normaal alleen brokjes geven, maar bij een gesloten deur een blikje vlees klaar te hebben staan. Katten zijn opportunisten. Zorg dat er iets is dat meer waard is dan die gesloten deur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt @Ozewiezewoze! Hij komt op redelijke vaste tijden thuis eten, dat zal niet veel veranderen. Zo is hij niet bang voor water, is langdurig buiten in de regen en komt daarna drijfnat binnen. Geeft niets, er zijn ook katten die meegaan onder de douche... al is hij niet gek op sneeuw, dat vindt hij maar raar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mijn katten hebben een hekel aan water, maar om regen geven ze niets om. Wat dat betreft blijft een kattenbrein een mysterie.