Waarom trilt mijn pup?

Ik heb sinds vandaag, een pup (teefje) maar ze trilt de hele tijd, wat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25K

Het beste antwoord

Ze is waarschijnlijk een beetje bang in haar nieuwe omgeving zonder haar moeder en broertjes zusjes. Laat haar lekker met rust zodat ze kan wennen aan haar nieuwe omgeving en nieuwe baasjes. Dan gaat ze zich vanzelf op haar gemak voelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hieboven geschreven staat klopt als een bus want het pupje heeft een wenningsperiode nodig

Andere antwoorden (7)

Waarschijnlijk is ze erg zenuwachtig in de nieuwe omgeving, probeer haar op haar gemak te stellen zodat ze een went, meestal duurt dat een paar dagen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Op haar gemak stellen is dus niet troosten en knuffelen om haar te beschermen. Dan wrijf je eventuele angst in. Met vrolijke stem positief benaderen en heel rustig blijven.
Als hond behandelen, dus niet alsof het een bang kind is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke + voor jou, Ivana!
Niets!
Ze moet wennen: ze is voor het eerste weg bij haar moeder. Ze is bang, onzeker, en kapotmoe. Geef haar zo min mogelijk aandacht. Laat haar zelf naar je toekomen en dan kan je haar aandacht geven. Wat ze nodig heeft is rust.
Laat haar maar lekker doen wat zij wil en hou het vooral rustig, ook in haar omgeving: geen 100 mensen!
Heel veel plezier met je pup!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat ze nog een beetje moet wennen aan haar nieuwe huisje.
Mijn hondje van 4 trilt nog steeds heel vaak, kan ook een beetje aan het ras liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud is ze, dat is het belangrijkst. Pups moeten in het eerste levenstijd warm gehouden worden dus als dat niet gebeurt krijgen hun het ook koud. Ook is de pup in een nieuwe omgeving en is die behoorlijk onder de indruk. Dit gaat dus ook vanzelf over en is waarschijnlijk niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. Is het na een paar dagen nog niet over ga dan even naar de dierarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Met een nieuwe pup moet je altijd direct naar de dierenarts gaan. Ook al zou hij bij de fokker een laatste keuring hebben gehad.
Zoals al in de vorige antwoorden gezegd : de hele wereld is doodeng, niets ruikt vertrouwd, en haar moeder en nestgenoten zijn er niet : heel bedreigend allemaal....
Hopelijk heb je een handdoek oid meegekregen van de fokker met de nestgeur eraan : leg die in een kartonnen doos met een kruik eronder, en zo gaat ze vannacht ook slapen : in een doos naast je bed.
Want jij bent de enige die nog een béétje vertrouwd is, want jij hebt nog iets van de geurtjes van haar geboortehuis aan je, en je eigen geur kent ze nu ook een beetje.

Als ze dan vannacht onrustig is, kan je even je hand in de doos hangen of haar een kriebeltje geven. Je zult er tóch iedere 2 uur uitmoeten voor de zindelijkheidstraining, dus dan heb je haar ook gelijk bij de hand...

Met een week of 3 is het huis, de geluiden en de geuren ervan vertrouwd, en zijn de sluitspiertjes wat sterker.
Dan kan ze gaan verhuizen naar haar definitieve slaapplek.

Maar nu is ze een baby, en heeft, behalve slaap en eten, vooral ook veiligheid nodig. Ga lekker bij haar zitten, of neem haar op schoot, zodat ze een beetje warmer wordt, je ademhaling en je hartslag hoort, en niet meer zo alleen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle voorgaande antwoorden hebben bijna alles al gezegd: jouw pup (hoe oud?) is een baby en verlangt naar moeders en broertjes en zusjes en het oude huis met alle bekende luchtjes.
Hopelijk heb je voedselinstructies + voorraad meegekregen, alsook speeltjes en een doek met bekende luchtjes.
Daarnaast zal ze nu in een eigen mandje slapen, ik hoop dat je een warm water kruik in huis hebt want ze heeft het gewoon koud, naast het trillen van de zenuwen natuurlijk, en hopelijk heb je ook een oude wekker in huis die je nog moet opwinden ? De kruik en de wekker leg je in een kussensloop in haar mandje, zodat ze niet alleen warmte maar ook de hartslag van haar moeder hoort !
Als ze toch nog piept of blijft trillen, neem haar in je armen en geeft haar liefde en aandacht, houdt haar vast (trek een lekker warm vest aan en leg dat ook voor het slapen gaan in haar mandje).

Bedenk dat een baby niet piept, trilt, huilt of wat dan ook zonder reden !

Er is iets aan de hand en dan moet je iets doen...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van belang is te weten waar de pup vandaan komt. Is ze groot geworden in een schuur of in een huiskamer? Is ze voldoende gesocialiseerd? Is ze ontwormd en ingeënt? Was het de kleinste of de grootste uit het nest?
Het is bekend dat rasloze hondjes in serie worden geproduceerd, zonder veel aandacht te besteden aan de socialisatie en zelfs zonder veel aandacht te besteden aan het karakter van de moeder. Een angstige moeder brengt angst over op haar jongen. Het is van het grootste belang te fokken met stabiele moederdieren.
Het mag misschien zo zijn dat er bij rassen veel genetische fouten en afwijkingen zijn ingeslopen, bij rasloze honden waaronder de zogenaamde boomer, is er vaak een verwaarlozing door de fokker van het ontwikkelingsproces na de geboorte.

Aan jou de taak om met directe ingang de hond te socialiseren. Je hebt nog enkele weken om dit optimaal te doen. Je geeft het dier per etmaal de kans om 18 uur te rusten of te slapen. Voor het overige moet ze wennen aan de bel, de telefoon, de stofzuiger, de zacht staande televisie en radio. Buiten zal ze kennis moeten maken met de stoep en de rand, met de buurkinderen en de postbode, de bus en de vuilnisbak. Voorbijrazend verkeer en de markt. In alle rust en goed oplettend zal je haar mee moeten nemen, zodat ze na een paar dagen niet meer bibberend wegkruipt achter jouw benen, maar nieuwsgierig uitkijkt naar alles om haar heen.

Een pup die op de juiste leeftijd (7,5 week voor honden) is meegenomen door de nieuwe eigenaar, zal niet bibberen. Misschien een beetje blaffen of piepen om het verzamelsignaal te geven omdat ze haar moeder niet ziet. Vanaf nu is die taak aan jou. Bibberen duidt op slechte socialisatie of ziekte.

Besteed je hier nu niet de juiste aandacht aan, dan zal ze voorgoed een bibberend geheel blijven en zal ze weinig gelukkige uren kennen. Ga ook met haar naar les, daar wordt ze gesocialiseerd met honden van allerlei ras en grootte. Zeer belangrijk. Succes.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima antwoord : dikke + !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bibberen duidt op slechte socialisatie of ziekte. Nou zie ik om heen in het park erg veel van die bibberende hondjes, duidt dit erop dat zij allemaal slecht zijn gesocialiseerd zijn, en ziekte hebben? Waar heb je deze informatie vandaan?
Ivana
11 jaar geleden
Het wordt óf door een slechte socialisatie veroorzaakt, óf door een ingefokte afwijking, wat ik dan maar gemakshalve ziekte noem. Onder dat soort hondjes zie je ook veel hondjes die uitvallen en nodeloos keffen, je ziet ook veel angstbijters. Waar ik het vandaan heb? Studie hondenopvoeding en therapie. Zo'n opmerking komt niet uit de lucht vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig dat het nog een jong pupje is, je kunt hopelijk de slechte socialisatie nog goedmaken op een jonge leeftijd. Behalve dat socialisatie probleem was mijn eerste gedachte eigenlijk pijn.
Met alle goeie raadgevingen hier MOET het gewoon goed komen. Ben heel benieuwd!!!
Ivana
11 jaar geleden
Het is natuurlijk en eerste vereiste dat je met een pup direct naar je dierenarts gaat. Zo kan hij meteen zien of hart en longen goed zijn en of er mogelijk andere afwijkingen te vinden zijn. Een keuring vanuit de fokker zegt namelijk niet zoveel, vaak zijn de dierenartsen op de hand van de fokker en blokkeren ze de verkoop niet door goedkeuring te geven aan een pup. Dit zijn geen goede dierenartsen, maar ze bestaan en dat is algemeen bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt Ivana, helemaal juist!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yeeeeaaaahhhhh!! Gefeliciteerd met je nieuwe pup, heel veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gefeliciteerd !
Ivana
11 jaar geleden
Anderhalf jaar klussen, dan heb je 14 jaar een fijne gehoorzame hond. Geniet ervan.