Komt het vaak voor bij (huis)dieren dat zij hun jong(en) " per ongeluk" of express, dood drukken, pletten?

Cavia jong lag dood in kooi, zichtbaar geplet door moeder, jong was 10 dagen en " leek" verder gezond, at en dronk goed, goed gewicht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Moest nog bij : en hoe komt dat dan dat ze dat doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Het was trouwens maar een nest bestaande uit 1 jong.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat komt vaker voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg scherp, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat was de vraag. Ik vond het alleen niet echt een antwoord, vandaar mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je toevoeging maakt er trouwens al een heel andere vraag van ; die stond er net nog niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee klopt, jij maakte me er subtiel op attent ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurt ook vaker bij een eerste worp.

Het beste antwoord

Moederdieren weten uit instinkt welk jong levensvatbaar is en welk niet. Een jong wat gedoemd is op termijn te sterven, wordt vaak door het moederdier doodgedrukt. Dit komt bij alle dieren voor.

Deze wijsheid heb ik uit ervaring en van een dierenarts, die het mij vertelde.

Het is meerdere malen gebeurd, dat wij een van onze kittens door de moederpoes zagen geplet worden. Natuurlijk tref je dan maatregelen en houd je de boel in de gaten. Vreemd genoeg waren dat altijd de kittens die op een leeftijd van 8-10 weken ineens zienderogen achteruit gingen en tenslotte stierven.
Wat wij niet wisten, wist het moederdier wel.
Dit komt vaker voor dan wij denken, maar omdat de doodgedrukte jonkies bijna nooit aan een onderzoek worden onderworpen, denkt men te vaak dat het per ongeluk gebeurt.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bij een cavia komt dit idd vaker voor.

ook bij varkens is dit geen onbekend fenomeen.

waarschijnlijk is het moederdier een wat forsere cavia. als ze de dik is en je wil weer een nestje nemen zorg er dan eerst voor dat de moeder een normaal gewicht heeft om te voorkomen dat ze weer haar kroost kan pletten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gebeurt vaker dat dieren op hun eigen jongen gaan liggen.
dit doen ze vaak niet expres maar gaan gewoon liggen zonder te kijken.
bij varkens en honden gebeurt dit het meest.
er wordt bij deze dieren speciale stang in het nesthok geplaatst zodat, als de moeder gaat liggen, ze stuit op deze stang waardoor ze langzamer gaat liggen en haar jongen meer tijd hebben om weg te komen.
misschien kun je een plankje of houten doosje in het verblijf plaatsen, met een opening dat groot genoeg is voor het jong maar niet groot genoeg voor de moeder.
zo geeft je de jongen een schuilplek waar ze naar toe kunnen gaan en met rust gelaten kunnen worden.
als ze eenmaal zo groot zijn dat ze niet meer onder deze bescherming passen dan, hoef je je ook geen zorgen meer te maken dat ze plat gedrukt worden.
ze zijn dan sterk genoeg om zichzelf te redden.