kunnen konijnen soms traumatisch reageren bij een ziekte ?

mijn konijn was op een dag aan het overgeven (ik wist niet dat ze dat konden) en ze deed heel traumatisch tegen mij . Ze begon dat soort konijnengehuil te maken en ging zich in de hoekjes wringen . Ik had mijn konijn in een klein opbergtonnetje gezet (ze heeft een MEGA hok) en ze zat de hele tijd te wroeten in het stro dat ik in het tonnetje had gelecht . (ps het tonnetje staat niet recht )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dramatisch doen bedoel je? Waarschijnlijk deed ze dat omdàt ze zich beroerd voelde. Zoals mensen kunnen huilen of kreunen als ze zich ziek voelen of pijn hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je dat gedrag nou traumatisch moet noemen weet ik niet, maar je konijn voelde zich duidelijk niet lekker. Als een dier zich niet goed voelt, dan uit hij dat ook, net als mensen.
Als je konijn normaal gesproken in een groot hok leeft en opeens in een klein opbergtonnetje alleen moet zitten, dan kan ik me voorstellen, dat-ie zich extra onprettig voelt en daaruit wil. Dat zou het wroeten in het stro kunnen verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zette het konijntje in de kooi zodat ze zich beschutter en veiliger zou voelen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik, maar het kan zijn, dat het konijn dat niet zo heeft ervaren en zich juist angstig voelde in een vreemde omgeving.
Een konijn kan niet overgeven, echt niet. Dus ik weet niet wat er precies aan de hand was, misschien was het kokhalzen omdat ze zich verslikt had of omdat er iets in haar keel zat? Ook kunnen ze een soort van kokhals beweging maken als ze last hebben van te lange tanden of (vooral) bij haken op de kiezen.

Dat wroeten in het stro was misschien om een lekker plekje te maken om in te liggen? Of misschien zocht ze naar hooi tussen het stro om op te eten.