Wat doe ik als mijn hond blaft naar de achterbuur die 's nachts zijn honden uitlaat?

Wij hebben hem al gevraagd ofwel later zijn honden uit te laten of een andere straat te kiezen maar dat wil hij niet. Onze hond blaft uiteraard omdat hij én 2 duitse herders ziet én een man met een lampje in zijn hand en dat 's nachts. Resultaat, wij zijn elke ochtend tussen 5 en 6 wakker en dat 6 dagen op 7. Zij stelden voor onze honden binnen te laten maar dat doen we niet, hun plaats is buiten.
Wij willen ook onze hond niet straffen met allerlei technische snufjes om blaffen af te leren want dat is immers zijn job om ons te wekken als hij iets verdacht ziet.
Naar de politie stappen kan ook niet want het is immers vrij om te lopen waar je wil.
Kortom, wij komen slaap tekort want door ons beroep zijn we soms pas om 2-3u 's nachts in bed, onze hond blaft (3 keer meer niet maar je bent wel wakker) en zij lopen rustig elke dag voorbij onze tuin.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het probleem is niet zo groot. Jouw honden moeten onderscheid zien te maken tussen een alarm-moment en een doodgewone gang van zaken. Het zit hem in de herhaling. Iets wat iedere nacht gebeurt en nooit aanleiding geeft om de baas te waarschuwen , mag voor hen geen alarmbellen meer doen rinkelen en dat moet JIJ ze bij brengen. Als mijn hond iemand bij de voordeur hoort bij nacht en ontij, dan slaat zij aan. Ze zal dat echter NOOIT doen bij de ochtendkrant die om half zes in de bus glijdt en nogal wat geklepper veroorzaakt. Ik heb haar het verschil bijgebracht tussen dingen die gewoonte zijn en niet dreigend en een incidenteel geval van overlast in de straat/aan de deur/in de voortuin. Bij dat laatste mag ze aanslaan. Vraag aan een hondentherapeut wat de manier is om dat je honden bij te brengen als je het zelf niet kunt. Je buurman is hier niet schuldig aan.

Dan is enige oplossing die ik nog zie: slapen met oordopjes in. Probleempje is wel, dat de job van je hond om jullie te wekken als hij iets verdachts ziet niet meer zinvol is.... De buurman mag inderdaad zijn honden uitlaten waar en wanneer hij dat wil en jouw hond doet waarvoor hij aanwezig is. Direct antwoord op je vraag: aanvaarden dat het is zoals het is.

Deze man doet niets verkeerd. Je honden hebben geen goede leider aan jou. Daar zit het probleem. Je straft je honden niet als je ze opvoed, dat vinden honden juist fijn. Honden hebben graag duidelijkheid en willen dan graag iets voor je doen. Ga eens met je honden naar een hondenschool, je zal er zelf wat tijd, energie en geduld in moeten investeren. Maar dit is zowel voor de honden, als voor jou een leuke, leerzame tijdbesteding. Op een hondenschool leren ze je, hoe je je hond af kunt leren te blaffen naar andere honden, maar wel zo, dat ze nog wel waakzaam zijn. Als je de cursus met goed gevolg hebt afgelegd, dan heb je een fijne, leerzame periode achter de rug en kun je weer van je nachtrust genieten. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100