Hoe kan je Kitten en Hond aan elkaar laten wennen?

Sinds gisteren hebben wij een kitten van 12 weekjes in huis, kitten is opgegroeid met honden. Zelf hebben wij al een hond van 7 jaar in huis en dachten dat het wel goed zal komen. We hebben bij binnenkomst het reismandje met daarin de kitten op de bank gelegd zodat onze hond kon snuffelen ter eerste kennismaking.. mijn hond ging snuffelen maar kitten reageerde best wel vel..blazen. Hierop reageerde onze hond weer, door heel dominant te blaffen..gelukkig zat het mandje dicht maar weet anders niet wat er was gebeurd....Onze hond werd vervolgens heel onzeker en angstig, ze vluchtte naar boven..Vandaag hebben wij geprobeerd om de kitten in de woonkamer te zetten en onze hond aan de andere kant in de woonkamer(wel met muilkorf, omdat ik het niet helemaal vertrouw). Mijn hond bleef op de grond liggen, en kitten lag aan de andere kant, wel oogcontact maken en nieuwschierig. Maar kitten ging zich vervolgens verstoppen en beetje blazen. Nu hou ik de kitten boven in een kamer, daar heeft ze alle ruimte en rust. En hond is gewoon beneden. Met muilkorf is mijn hond rustiger naar de kitten toe..maar ideaal is wat anders....Ik hoop dat het goedkomt en dat ze uiteindelijk met elkaar kunnen leven, ze hoeven echt geen beste vriendjes te worden... Wie heeft tips? En hoelang duurde het bij jullie voordat hond en kitten gewend waren.

3 jaar geleden
2.9K
Z512099
3 jaar geleden
Het 7-jaar oude territorium van de hond moet ze nu plots delen met een kitten, haar mening werd niet gevraagd en ze wordt gemuilkorfd...leuk.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Het staat en valt met goed management. Doe de muilkorf a.u.b. af, de hond leert hier niets van. Zorg dat de kat en hond gescheiden kunnen worden d..m.v traphekjes en verhoging. Reageert de hond niet als de kat in de buurt is, beloon dit dan met wat lekkers. Je moet de emotie van beide veranderen. Zorg dat de geur van de kitten aan de handen komt bijv. Geef het ook tijd en dat kan lang duren!
Ivana
3 jaar geleden
Als je de hond muilkorft op het moment dat de kat in huis komt, zal de hond die twee zaken koppelen. Onterecht om de hond van zijn vrijheid te beroven. Je geeft de hond bovendien het gevoel dat het katje iets is waar je dekking voor moet zoeken. Dit is geen ontspannen kennismaking. Je moet zoals gezegd, geuren uitwisselen. Neem het katje op schoot, speel er mee en laat je kleding en je handen naar het katje 'ruiken'. Dan ga je naar de hond. Aait hem over de kop en de hals en om te ontspannen en ga een blokje om met de hond. Behandel de hond zoals altijd. Praat zachtjes en kalmeer als ze elkaar gewaar worden. Schiet niet uit je slof, maak geen harde geluiden en doe gewoon. Alles wat anders is, zal de hond op zijn hoede doen zijn. Dat is niet de methode. Blijf erbij, corrigeer en blijf rustig. Ligt het katje moe bij jou op schoot en de hond komt snuffelen, dan ben je goed bezig. Niet schrikken, nergens voor nodig. Neem de tijd en als je er niet bij kunt zijn, hou ze dan even gescheiden.

Antwoorden (1)

Aangezien de kat niet bekend is met het huis, zal de kat niet alleen moeten wennen aan de hond, maar ook aan zijn nieuwe omgeving. Het is belangrijk dat de kat zich op zijn gemak voelt in huis.

Zet de nieuwe kat of kitten eerst in een aparte kamer. Til hem niet uit de reismand of kooi, maar laat hem er zelf uitkomen en de omgeving verkennen.
Laat de kat de komende dagen alle kamers van je huis verkennen, zodat hij zich veilig voelt. Voorkom daarbij dat de kat de hond tegenkomt. Doe dit kamer per kamer.
Hoe lang duurt het voordat ze gewend zijn aan elkaar?
Het is moeilijk een indicatie te geven over het tijdsbestek dat nodig zal zijn om beide dieren aan elkaar te wennen. Het hangt erg van de individuele dieren af. Observeren van de dieren is dus belangrijk en de tijd nemen ook. Sommige dieren zijn binnen een dag bij elkaar en maatjes; andere hebben hier weken tot soms maanden voor nodig. Gemiddeld zijn de meeste introducties binnen 2 weken succesvol afgerond. Mocht het echter na 14 dagen nog niet gelukt zijn, vraag dagn ondersteuning van een gedragstherapeut.
fremar