Hoe worden de tanden van een gerbil geknipt?

Ik heb twee gerbils. Ze zijn nu 3,5 jaar oud en hebben veel last van hun tanden (ouderdomskwaal). Bij de ene zijn zijn boventanden er al 2 keer uitgevallen en nu is zijn gebit een zooitje.. Al z'n tanden staan scheef en 2 zitten er los. Ook is er 1 veels te lang.. Nu wil ik een afspraak maken met de dierenarts om te kijken of het helpt als we z'n tanden knippen? Nu vroeg ik me af hoe dat gedaan wordt (ze zijn nogal bewegelijk en hun mond is bijna niet open te houden). Heeft iemand ervaring?

& ja ik heb voldoende knaagmogelijkheden in de kooi maar daar knaagt hij gewoon weg niet meer aan omdat dat pijn doet?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben gister naar de dierenarts geweest om z'n tanden te laten knippen. Hij bleef erg rustig (!) en het is prima gegaan. De dierenarts zelf wist ook niet waar het aan kon liggen? Ik heb namelijk gewoon een knaagsteen in de kooi liggen met vitamine en andere voedingstoffen die nodig zijn en verder geef ik ze gewoon hun eigen voer.. Ze vertelde me dat het idd te maken kan hebben met ouderdom of dat hij gevallen is op z'n tanden waardoor die los zijn gaan zitten en er daardoor constant uitvallen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier moet je gewoon mee naar een dierenarts gaan, niet zelf aan rommelen.
Je weet als je dieren neemt dat het ook geld gaat kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het geld gaat het me zeker niet.. Ik was gewoon benieuwd hoe ze de tanden zouden knippen omdat mijn gebril nogal druk en bewegelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het!

Antwoorden (3)

Als de tanden van je gerbil te lang zijn, zal de dierenarts ze pijnloos knippen. Dat komt omdat er geen zenuwen in de tand zitten.

Hoe het precies wordt gedaan weet ik niet, feit is wel dat dierenartsen door hun ervaring vaak goed weten hoe om te gaan met dit soort situaties. Ik denk dus dat je je niet al te druk hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een dierenartsen combinatie zit vaak een arts die gespecialiseerd is in kleine huisdieren.

Je krijgt ze rustiger door de ogen af te dekken, (Dat geeft ze het gevoel van een donker hol - veiligheid).

Die van mij hebben dergelijke ouderdomskwaaltjes gelukkig nooit gehad. Vervelend voor je, ik hoop dat het snel weer in orde komt en dat het gebit iets sterker wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat ze allebei last hebben is wel opvallend, vraag eens na of ze geen tekorten hebben, of iets anders onder de leden. De arts kan dat beter vaststellen dan wij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je geen schrik aanjagen hoor.
Maar mijn ervaring met de tanden knippen van mijn tamme ratjes, was niet zo leuk.

De dierenarts, had bij het ene ratje bijde tanden veel te ver terug geknipt, en bloeide als een runt.
En bij het andere ratje had ie een tant verticaal gespleten, en de andere tand was wel goed gedaan, maar zij zat wel met een vlijmscherpe punt in haar bekje.

Ik heb ze een week lang op vloeibaar voer moeten zetten, omdat ze van de pijn geen brokjes konden knagen.

Als je besluit de tanden te laten knippen, zorg dan dat je een goede dierenarts hebt, en geen dierenbeul.
En zorg er voor, dat je er bij aanwezig mag zijn, om mee te kijken, want dat mocht ik niet bij die dierenarts, ik moest in de wachtkamer wachten.

Dit was trouwens ook niet mijn eigen dierenarts, maar deze zat in mijn woonplaats, en ik had toen geen vervoer om naar mijn eigen dierenarts te gaan, die verder weg zat.

Maar dat doe ik dus nooit meer, tenminste die dierenbeul daar ga ik nooit meer heen.