Kan ik er gewoon nog een konijntje bij nemen?

Ik heb een vrouwtjes konijn. Die is nu 1 jaar. Ik wil er heel graag nog een konijntje bij. Kan dat of is het niet slim?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Het kan gebeuren dat je "eerste" konijn het andere niet accepteert. Het beste is nog een vrouwtje te kopen, anders krijg je misschien jongen, wat je misschien niet wilt.

Zorg wel dat ze genoeg ruimte hebben. Bouw eventueel een ren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ze op neutraal terrein kennis maken met elkaar. Een konijn erbij is zeker een goed idee, konijntjes zijn sociale dieren die eigenlijk niet alleen gehouden zouden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar het kan zijn dat je konijn het dus niet accepteert. Het blijft gewoon een gok.
Als je het probeert zou ik een vrouwtje nemen. Anders heb je er zo 10.. En als je dat niet wilt moet je hem castreren of ze apart laten..
Laat ze rustig aan elkaar wennen, en hopen dat het lukt. Niet zomaar in 1x bij elkaar zetten in ieder geval.
Onze cavia's deden het wel zo. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konijnen horen eigenlijk altijd samen te zijn met iemand, dus een extra konijn kan sowieso. Maar laat ze (idd) wel kennis maken op neutraal terrein. Als je dat gaat doen in het hok van je 'oude' konijn kan het zijn dat hij zijn territorium gaat verdedigen. Verder kan het geen kwaad volgens mij.
Het beste is een vrouwtje, tenzij je jongen wilt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan, dat is zelfs beter voor je konijn, daar ze sociale dieren zijn. Idealiter zet je een vrouwtje en een gecastreerd mannetje samen, konijnen leven het liefst als koppeltje.
Je zult ze eerst op een neutrale plaats moeten koppelen, anders zal je vrouwtje haar territorium proberen verdedigen. Jup, konijnen, ook de vrouwtjes, zijn nogal territoriaal. Daarom kies je een plaats om hen te koppelen waar ze nog nooit geweest zijn.

Koppelen doe je zo: je steekt de twee konijnen samen in een vrij grote ruimte, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Ze zullen rijden op elkaar en de rangorde bepalen. Het kan zijn dat je schrikt van het gedrag van je konijntje, mijn vrouwtjeskonijn bvb werd plots héél erg dominant toen ik haar koppelde. Als ze gewend zijn aan elkaar (duurt ongeveer een kwartiertje), steek je ze best samen in een kleine doos met wat hooi. Daarna neem je ze mee naar huis, in de auto ofzo. Door samen in een doos te zitten die wiebelt (door de auto) worden ze een beetje bang en zullen ze steun aan elkaar vinden, waardoor ze al wat betere vriendjes zullen zijn.

Thuis kan het eerste konijntje nog wat territoriaal beginnen doen, misschien dat je de kooi best kuist en de ruimte waarin ze rondloopt ook, zodat de geur van je eerste konijntje niet al te sterk meer is. Zodra de geur van het tweede konijntje evenveel verspreid is in de kooi/de ruimte waarin ze verblijven zal het eerste konijntje veel minder territoriaal doen.

Opgelet! Zorg er wel zeker voor dat het mannetje gecastreerd is! Je kan wel een tweede vrouwtje nemen, maar konijnen zijn gelukkiger als koppel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nou ja, niet gelukkiger, maar de kans op vechten is het grootst bij twee mannetjes, daarna bij twee vrouwtjes en de kans dat een koppeltje vecht is het kleinst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min? Wat klopt niet aan deze informatie volgens u?
Ja, dat kan. Maar dat ligt in principe aan je konijntje. Je kunt je konijn 'matchen' met een ander konijn. Dit kun je thuis doen in een omgeving die voor beide konijnen onbekend is. Ze ze niet meteen bij elkaar in het hok. Dit loopt niet goed af. Met het gevolg van overlijden van een van je konijnen door de stress. Maar omdat je konijn nog jong is kan je dat makkelijk doen! Ga maar eens naar een dierenambulance. Daar kun je ze matchen. Succes ermee!