Als jij de hond al die tijd al hebt, kan je hem loslaten op een plek waar weinig afleiding en geen verkeer is.
Neem een plak worst in de hand en geef hem dat niet. Laat hem ruiken aan je hand en loop gewoon door. Loop nooit achter hem aan. Als hij van je weg loopt, ga jij de andere kant op. Roep hem niet. Een goede hond wil bij zijn roedel blijven en dat ben jij.
Geef hem na tien minuten de plak worst, lijn hem aan en doe morgen hetzelfde, maar dan langer.
Pas als hij dit interessant begint te vinden, laat je hem los als er afleiding is. Maar dan nog steeds met mate en met een goede beloning.
Pas in het bos op, het wordt tijd voor jonge konijnen en reeën. Hij moet niet uitbreken, anders krijgt hij de smaak van de jacht te pakken. Zelfs als hij er vandoor gaat, niet achter hem aan, maar rustig wachten. Komt hij terug, dan nooit boos worden, maar belonen.
Een Engelse setter is niet makkelijk, maar de band die jij met hem hebt moet de doorslag geven. Ik heb ook een grote jachthond, ook een voorstaande. Ik kan haar zelfs op het ree terug roepen. Overwicht en leiderschap, daar draait het om. Succes.
Toegevoegd na 11 minuten:
Eerlijk gezegd, had je hem direct met 7-8 weken los moeten laten op een veilige plaats. Op die leeftijd heeft hij je zo ontzettend nodig, dat hij er niet over peinst om je uit het oog te verliezen. Je bent dan zijn alles, waar zijn leven van afhangt. Maar goed, dat heb je jammer genoeg niet gedurfd, anders was volgen en in de gaten houden allang een ingesleten gewoonte geweest.
Ik laat logeer-jachthonden ook los, als ze bij mij zijn. Maar laat ze vooraf altijd duidelijk merken wie de baas is. Het werkt altijd.