Kan een Engelse Setter loslopen of gaat hij er dan vandoor?

Onze hond is een kruising. Moeder is een Engelse setter hiervan zie je ook erg veel terug in zijn karakter....lekker eigenwijs dus! Wij hebben hem nog nooit (hij is nu 1 jaar en 2 maanden) los laten lopen in het bos omdat we bang zijn dat hij ervandoor gaat en niet meer terug komt... Heeft iemand een ervaring met een Engelse setter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als jij de hond al die tijd al hebt, kan je hem loslaten op een plek waar weinig afleiding en geen verkeer is.
Neem een plak worst in de hand en geef hem dat niet. Laat hem ruiken aan je hand en loop gewoon door. Loop nooit achter hem aan. Als hij van je weg loopt, ga jij de andere kant op. Roep hem niet. Een goede hond wil bij zijn roedel blijven en dat ben jij.
Geef hem na tien minuten de plak worst, lijn hem aan en doe morgen hetzelfde, maar dan langer.
Pas als hij dit interessant begint te vinden, laat je hem los als er afleiding is. Maar dan nog steeds met mate en met een goede beloning.

Pas in het bos op, het wordt tijd voor jonge konijnen en reeën. Hij moet niet uitbreken, anders krijgt hij de smaak van de jacht te pakken. Zelfs als hij er vandoor gaat, niet achter hem aan, maar rustig wachten. Komt hij terug, dan nooit boos worden, maar belonen.

Een Engelse setter is niet makkelijk, maar de band die jij met hem hebt moet de doorslag geven. Ik heb ook een grote jachthond, ook een voorstaande. Ik kan haar zelfs op het ree terug roepen. Overwicht en leiderschap, daar draait het om. Succes.

Toegevoegd na 11 minuten:
Eerlijk gezegd, had je hem direct met 7-8 weken los moeten laten op een veilige plaats. Op die leeftijd heeft hij je zo ontzettend nodig, dat hij er niet over peinst om je uit het oog te verliezen. Je bent dan zijn alles, waar zijn leven van afhangt. Maar goed, dat heb je jammer genoeg niet gedurfd, anders was volgen en in de gaten houden allang een ingesleten gewoonte geweest.

Ik laat logeer-jachthonden ook los, als ze bij mij zijn. Maar laat ze vooraf altijd duidelijk merken wie de baas is. Het werkt altijd.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Opvoeden moet je vroeg doen: +
Ivana
13 jaar geleden
Nee, Cica. Helemaal fout. Een poesje hoort tot 14 weken bij de moeder te zijn. Een pup kan het best op 7 weken en drie dagen naar de eigenaar toegaan. Dat heeft te maken met de kruising tussen vluchtgedrag en nieuwe binding. Lees daar Lorenz en Eberhard Trumler maar op na en verdiep je in hun schema's. Je zult toch wel weten dat dit de toonaangevende gedragswetenschappers zijn op wolven/hondengebied.
Ivana
13 jaar geleden
"M.i." is in ieder geval niet wetenschappelijk onderbouwd en een aanname. Dat heeft weinig waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin had ingebroken op mijn account (lees: ik stond gewoon nog steeds ingelogd), namens haar wil ik dan dit antwoord als beste antwoord te bestempelen. Even een korte update vanuit mezelf. Onze puber is tot de leeftijd van 7 maanden zo'n 4 keer los geweest bij een ven en 1 x op een heidegebied. Dat ging tot nu toe heel goed. Verder is hij elke avond los op een losloopveld te vinden.
Thuis luistert hij perfect, maar op het losloopveld is hij oost-indisch doof en dan ruikt hij niets wat we hebben. Lokken gaat zeer slecht, neus/oren/ogen werken dan niet ;)
Karakter hond: Enthousiast, ziet geen gevaar (vuurwerk kijken vind ie geweldig), heeft de instinct om met alles en iedereen te spelen en heeft een goed uithoudingsvermogen. We gaan morgen samen met een herder op stap in het bos en ik heb mijn vriendin belooft dat alles goedkomt en met de vele antwoorden zal ze zich ook rustig opstellen in het belang van onze setter/herder/labrador! Groet,
Kiswum en co

Andere antwoorden (5)

Als je nu het idee hebt, dat-ie nooit meer terugkomt, dan zou ik hem zeer stevig aan de riem houden!!!
Elke hond moet leren, liefst van pup af aan, om bij het roepen (of een fluitje of wat ook) terug naar de roedel te komen. Bij een jachthond is dat extra belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het eerst proberen met een lange lijn, kijken of hij terug komt als je roept of probeer het in een afgesloten ruimte. Evt. Proberen met een hond die hij kent die wel losloopt. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand zal antwoord kunnen geven of jouw hond los kan lopen, ook niet aan de hand van het ras. Iedere hond is anders qua karakter en training. Om een hond los te kunnen laten lopen is het essentieel dat hij goed afgericht is en naar de baas luistert. Hij moet kunnen 'komen' en 'blijven' op commando. Je wilt immers wel dat je hond stopt bij de stoeprand, er niet vandoor gaat in het bos en bij je terugkomt als je hem roept. Dit moet je echt 200% zeker weten, voordat je hem loslaat. Anders loop je echt een risico dat je hond wegloopt, onder een auto komt of misschien met een andere hond in gevecht raakt. Ga er ook nooit van uit dat andere loslopende honden niet zullen vechten o.i.d., want niet alle eigenaren zijn even verstandig.
Dus, als je hond nog niet goed afgericht is, ga dan trainen, neem desnoods een cursus. En ga oefenen met een lange lijn. Beloon je hond steeds als hij terugkomt met iets lekkers. Wees geduldig, consequent en ga nooit schreeuwen. Wees zelfverzekerd.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén ding moet je je heel goed realiseren : als de jachtdrift bovenkomt in je (jacht) hond, is het alsof er een soort filter optreedt, waardoor hij je niet meer hoort.
Dus vóórdat hij met z'n neus op de grond en een 'bezige' staart helemaal in jacht'mode' is, moet je al geroepen hebben om hem bij je te krijgen....

Is hij eenmaal, druk bezig, een spoor te volgen met z'n neus op de grond, dan ben je te laat.
En zit er niets anders op, dan geduldig te wachten op dezelfde plek waar je hem stond na te kijken, - tot hij weer boven water komt. Neem maar een boekje mee, dan.
En belonen belonen, belonen, als hij weer verschijnt.
Jí'j was te laat, dus het was eigenlijk jouw foute inschatting...

Want een roedelleider heeft echt wel door, als één van z'n roedelgenoten vóór z'n beurt aan het jagen slaat : dat mag niet, want dan waarschuwt hij de prooi, dus dat moet een roedelleider niet hebben : de hele roedel moet immers eten?
Dus zo'n eigengereid tiepje kan een roedelleider echt niet gebruiken....
(Even 'honds/wolfs' uitgelegd, hoe jij als mens je hond moet zien, op dat moment dat hij helemaal verstijft, omdat hij iets ruikt....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het blijft natuurlijk een hond met jachtbloed.
het kan zijn dat het jachtinstinkt in het bos ineens weer naar boven borrelt...

toch kan je jachthonden ook leren om te luisteren dus onmogelijk is het niet. probeer het eerst uit aan een lange lijn. staat ie verder goed onder appèl is goed gehoorzaam hoeft het niet zo te zijn dat ie de de benen neemt.

eerste een stuk naast de fiets lopen wil 'de top' van het onstuimige en enthousiaste er ook nog wel eens afhalen.
valt het echt onder de noemer eigenwijs in de zin van...ik doe liever mijn eigen ding dan dat ik naar jou luister.. zou ik het er persoonlijk niet op gokken.

succes!