Kunnen geiten zich letterlijk " doodeten" als ze overmatig gevoerd worden door mensen ?

Het is me vaker opgevallen dat Geiten maar blijven eten , en geen genoeg gevoel vertonen als ze gevoerd worden door mensen ? Of hebben ze een hele snelle stofwisseling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

In de manier waarop geiten eten verschillen ze van de schapen, die bekend staan als echte grasmaaiers. Daar waar schapen vooral eten en lopen is het bij geiten andersom, zij lopen en nemen hier en daar een hap. Ook laten ze soms delen in het graasgebied staan, ook al is er verder dan weinig meer te vreten. De reden waarom ze deze plekken laten staan, is niet bekend. Bij Natuurmonumenten denkt men dat dit mogelijk kan komen omdat dat het gewas zich niet in een jong, energierijk groeistadium bevindt, maar al wat ouder is en daardoor ook minder smaak- en energievol is.
Geiten wisselen een aantal graasperiodes per dag af met herkauwen en korte slaapfases van ongeveer een half uur. Dit betekent dat ze ook ’s nachts eten. De afwisseling tussen de verschillende momenten van grazen, herkauwen en slapen wordt vooral sterk door het weer bepaald. Daarbij heeft regen een grote invloed, zeker wanneer de dieren een plek hebben om te schuilen. Als ze een goede schuilplek hebben dan kunnen ze daar bij slecht weer rustig de hele dag binnen staan, ook al krijgen ze dan geen voer binnen. In de meeste beheersgebieden moeten de geiten natuurlijke beschuttingsplekken zoeken, zoals duinen en bomen. Deze bieden voldoende beschutting, maar de geiten gaan dan sneller weer eten dan wanneer ze volledig onderdak kunnen komen.
In de vrije natuur legt een kudde geiten gemiddeld negen kilometer per dag af op zoek naar voedsel. Ze houden van lange grassen, kruiden, struiken, bramen en boomschorsen.
Het líjkt of een geit de hele dag aan het eten is, maar is in werkelijkheid niet zo. Je kunt het misschien vergelijken met een kauwgom kauwende persoon, daar zie de ook de hele tijd de kaken van bewegen terwijl die verder geen eten binnen krijgt!
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt slechts alsof ze maar blijven eten.
Ze zijn aan het herkauwen!