na minimaal 7 weken mag het katje gespeend worden
maar beter is het om het na 8 weken te doen

Toegevoegd na 7 minuten:
en je moet er zeker van zijn dat het katje zelf brokjes eet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speenleeftijd
7 weken is de wettelijke speenleeftijd. Dat wil zeggen dat de kittens volgens de wet weg mogen bij de moeder. De kittens zijn nu ook in staat om zonder de moeder te leven. Ons advies is om de kittens op 8-9 weken naar de nieuwe eigenaar te laten gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alhoewel deze site 12 weken adviseert. http://www.dierz.nl/nieuws/article285745.ece/kittens-te-vroeg-weg-bij-moeder

Volgens mij kun je wel te vroeg zijn met de kittens weg te halen bij de moeder maar nooit te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Kittens moeten met 9 en 12 weken worden geënt. Na de enting moeten ze nog minimaal een week bij de moederpoes blijven, omdat ze direct na de enting erg kwetsbaar zijn.
fremar
13 jaar geleden
Na 7 a 8 weken.Dan zijn ze niet meer afhankelijk van de moedermelk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als een kitten verstoten wordt door de moeder,(kan/moet)het al eerder,maar dan moet je de kitten wel zelf de fles geven en opvoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Het is niet alleen een voedingsverhaal, het gaat veel meer om geestelijke rijpheid. Pas met 14 weken duwt de moederpoes zelf de kitten de wereld in, je ziet vaak op die leeftijd dat ze afstand van haar kittens neemt, niet eerder. Een echt verlaten kitten op jonge leeftijd levert op latere leeftijd problemen op, zelfs als je ze met de fles voert. Een mens is geen vervanging van de moederpoes. Flesvoeding is een noodoplossing!
Heel leuk al die antwoorden maar als nu de fokouders zeggen dat het jong al ouder is en je thuis met een te jonge kitten zit??
Hoe weet een leek dat??
Wegen !!!
Een kitten van 7 weken weegt ongeveer 700 gram.
Een kitten komt ongeveer zo'n 100 gram per week aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan maar als je nu een heel groot en een heel klein kitten hebt dan zijn ze even oud maar er kan best 150/200 gram verschil inzitten
en het kitten aan de voortste speen krijgt meer melk dan die aan de laatste speen als je een groot nest hebt
dus die conclusie is niet altijd te maken
Ivana
13 jaar geleden
Neem dan iemand mee die verstand van katten heeft: aan het gedrag is bij benadering te zien of ze al rijp zijn voor de grote wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel toevallig heeft mijn dochter onlangs een kitten gekocht ruim 7 weken oud zou hij zijn.Hij is heel zindelijk en heel erg vrij maar toch ruim 5 weken oud volgens de DA.Hij woog een goede 500 gram.Vroeger werd een kitten altijd met 6 weken weggedaan en wij hebben altijd kittens genomen van 6 weken en nooit problemen gehad.
Als het achterhaald is prima maar een dertig jaar gelden was het nou eenmaal zo.Ze kregen ook geen kittenvoer maar aten gewoon normale kattenbrokjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn twee katten met 4 of 5 weken gered van hun eigenaar. Hij had ze al van de moeder afgehaald en gaf ze halfvolle melk te drinken van een schoteltje. Ik heb ze toen speciale kittenmelk gegeven, de hond wierp zich op als vader-figuur en ze zijn gelukkig prima en gezond groot geworden, maar het had ook anders kunnen lopen. En ik ging eigenlijk die dag alleen maar langs om even te kijken of ze al goed groeiden......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die niks van katten afweet moet ook geen katten nemen he?
Het mág met zeven weken. Verstandig is met twaalf weken. Dan is een kitten gesocialiseerd door de moeder, en zijn er minder problemen te verwachten met het gedrag als het wat ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Helemaal gelijk SuzyQ. Het is niet voor niets dat raskatjes tot 14 weken bij de moeder moeten blijven. Pas dan kan je verwachten dat katjes een stabiele start maken en het leven aankunnen. De ontwikkeling van katjes loopt totaal anders dan van honden, dus daarmee mag je het absoluut niet vergelijken.
(het beste tijdstip voor honden is 7weken en 3 dagen om naar de nieuwe eigenaar te gaan.) +1 dus voor Suzy
met 5/6 weken kan een kitten weg,mits het zelf kan eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger gingen kittens al va. 6 wkn. de deur uit. Dit is echter veel te vroeg. De richtlijn is nu va. ong. 13 wkn. Al op zeer jonge leeftijd leren ze de sociale vaardigheden van de ouders. Deze 13 wkn. hebben ze echt nodig om om te socialiseren.
Gaan ze echter eerder bij de moeder weg, dan is de kans groter dat ze later misschien een beetje "afwijkend" angstig/schuw gedrag ed. gaan vertonen.
Dus liever de 13 wkngrens aanhouden.