Ken jij honden die aparte commando's kennen? En wat zijn dat voor commando's?

Spring, af, blijf, hier, ja dat kennen de meeste honden wel.

Maar ik ben benieuwd hoeveel honden rare commando's kennen. Mijn hond kent er een heleboel, die in de loop der jaren zijn aangeleerd. Bijvoorbeeld 'schudden' en 'andere schudden' (dat is uitrekken).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Antoni
14 jaar geleden
Van welk ras is jouw hond? Vind ik gewoon leuk om te horen.

Het beste antwoord

Ik had een Sint Bernard en die kende het commande 'trek'. Als ik in BE naar mijn huis moest, moest het laatste stuk flink geklommen worden. Na een lange wandeling sloeg ik een stuk riem om mijn middel en de hond trok me mee naar boven. Lekker makkelijk.

Toegevoegd na 46 seconden:
Oh ja, toen zat ik nog niet mijn stoeltje. Als ik nu de hond nog zou hebben, dan zou ik een span voor mijn stoeltje maken... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha leuk!

Andere antwoorden (12)

mijn hond kende het woord 'stoeprand'... dat was uit de tijd dat je nog met een onaangelijnde hond mocht rondlopen... bij het woord 'stoeprand' ging ze netjes zitten tot ik naast haar stond en 'ja ga maar' zei... dan stak ze regelrecht de straat over...
en het woord 'goot' om een plasje in de goot te doen... toen we later in een woonerf-gebied kwamen te wonen waar eigenlijk geen goten waren, zocht ze op het uitlaatveldje een kuiltje om in te plassen als ze het woord 'goot' hoorde...
bij 'pieuw' of 'pang' liet ze zich dramatisch op een zij omvallen en bleef dan voor 'dood' liggen... totdat ze er genoeg van kreeg.... toen ze ouder werd, viel ze dan soms wel in slaap...

Toegevoegd na 6 minuten:
en een newfoundlander die ik ooit had en die zo groot was dat hij altijd wel ergens in de weg lag, luisterde naar 'sjuüf'... 'schuif op' in het Limburgs (Schinveld)... dan krabbelde hij overeind en ging ergens anders liggen...

Toegevoegd na 9 minuten:
Lotje is een kruising tussen een Hollandse en een Mechelse Herder... officieel Liselotte, maar eigenlijk van-Lotje-getikt...

Toegevoegd na 12 uur:
na een aanvulling van Lino (mijn zoon)...

als Lotje naast de fiets liep en je zei 'goed zo Lotje' dan gooide ze er nog een schepje boven op... was je zo een kilometer verder...

en het commando 'wachten' kende ze ook... iets lekkers op de grond voor haar... 'wachten' zeggen en dan bleef ze kwijlend zitten wachten tot ze met 'ja pak het maar' toestemming kreeg om het lekkers op te eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk beest :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee... ik ben ondertussen naar Beek en Donk verhuisd... waar woon jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad Lino, dat was ik vergeten... dat was vooral als ze langs de fiets liep... 'goed zo Lotje'... en dan ging ze als een speer...
Als mijn hond te druk is gaat ze erg rustig liggen bij het woord 'Beestjes'...

Best wel typisch als je er over gaat nadenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn honden luisteren naar 'andere kant'. Als ze aangelijnd langs de verkeerde kant van een lantaarnpaal of boom lopen, keren ze om en lopen er aan de andere kant voorbij zodat ik niet hoef te klooien met de riem.

Allerlei verschillende dieren kennen ze ook. Bij 'eekhoorn' kijken ze omhoog de boom in, bij 'muis' gaan ze de struiken in.

Dat ze een soort antwoord geven als ik zeg 'zeg maar wat je wil' is ook leuk. Ze lopen dan naar de plek waar ze iets willen, de deur om naar buiten te gaan, de keuken als ze willen eten of naar de tuin als ze willen spelen.

Misschien is het helemaal niet zo apart, maar ik vind het aardig.

Toegevoegd na 9 minuten:
Mijn Cairn Terrier monsters
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Ik had een gekruiste herder van acht jaar uit het asiel gehaald. Het was een vriendelijk beest maar hij reageerde op geen enkel commando. Na een week bleek hij er toch een te kennen, op "plaats" ging hij naar zijn kussen.
Soms maakte hij ook eigen interpretaties, dan negeerde hij zijn kussen en ging in een fauteuil zitten (natuurlijk bij vreemden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond rent door de kamer en begint te blaffen wanneer ik het woord 'poesjes' zeg. Ze is een Duitse herder met de naam Daisy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bailey luisterd naar.

high five
zit
poot
dood
rol
schudden(gaat ze uitschudden)
erin (in het water)
pak ze
poes
tv (hond op tv gaat ze blaffen)
wat is dat?
koekje
eten
ga je mee
blijf hier.

het is leuk om eens naar een goed getrainde duitse herder STELLEN te roepen. dan gaat hij dus echt af op het geen waar je naar wijst.

ach weet je... doe ook maar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bracht vroeger vanuit mn werk vaak een bot voor onze duitse herder mee. Die legde ik dan neer en ze wist dat ze er niet aan mocht komen totdat ik toestemming daarvoor gaf.
Ik vertelde dan dat ik bij de Karwei was geweest en bij de Praxis maar uiteindelijk verf had gekocht bij de ... GAMMA! En dan stoof ze op het bot af!
GAMMA=Ga maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn honden kennen o.a. "op de stoep" (kan ook een bospaadje zijn) en als een bal in het hoge gras verdwenen is,zeg ik "dáár" en "zoek" ,wijs erbij in de goede richting,dan gaan ze daar ook zoeken. "Zachtjes" is het voorzichtig aannemen van een koekje,zonder dat je vingers mee opgegeten worden!En minder wild met de kat spelen.
Onze honden komen allebei uit Griekenland.Nummer één hebben we als puppy zelf meegebracht,nummer twee was al volwassen toen ze hier kwam.Bij die duurde het commando's aanleren veel langer,ik zei altijd dat ze een taalachterstand had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden kunnen ook reageren op non-verbale commando's, dus daarin zijn ook heel wat mogelijkheden te over. Als het baasje doof is, of de hond, is dit een ideale uitkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier wat aangeleerde commando's van mijn hond.. Meestal zijn deze in combinatie met gebaren, dus het is niet alleen het commando dat het doet, helaas...

Post: Dan gaat ze de krant halen bij de voordeur
High Five: Dan geeft ze een poot
Rollen: Dan gaat ze op haar rug liggen (maar op een of andere manier wordt ze angstig als ik dit zeg)
Het aftellen van: 3.... 2.... 1.... en tussentijds wordt ze helemaal gek en gaat ze (speels bijten) bij 1 ren ik weg...

En dit zijn signaalwoordjes:

Banaan: Dan weet ze dat ze een banaan krijgt, is ze dol op
Koekje: Zelfde als bij banaan, net als 'Kaas' en 'Boterham'
Oma + Auto: Dan weet ze dat we naar oma gaan of gewoon met de auto gaan.

Maar meestal ligt het eraan op welke toon je het zegt.. Ik kan heel lief tegen haar zeggen: 'dikzak' en dan denkt ze dat ik haar aardig vindt, maar ik kan ook keihard schreeuwen 'dikzak' en dan rent ze weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gezien dat iemand twee honden had waarbij hij de ene in het nederlands en de ander in het engels comando's gaf. Het werkte perfect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
honden kun je praktisch alles aanleren als je de comandos maar blijft herhalen ,die van mij gaat bijvoorbeeld bij pang op zijn zij liggen alsof hij neergeschoten is,maar als hij een echt schot hoort wil huij erop af.