Van welk klein huisdier -waarmee 'geknuffeld' kan worden- stinken de uitwerpselen en urine NIET (of het minst) ?

Wij willen een klein huisdier nemen op de (slaap)kamer. Natuurlijk houden we rekening met (enige) ontlasting maar willen dat niet ruiken! Welke diersoort komt dan het best in aanmerking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ratten zijn erg schoon en zindelijk, maar je hebt kans dat die 's nachts lekker actief zijn, dus die wil je niet op de slaapkamer.
Verder hangt stank vooral af van verschonen, en dat doe jij zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze lang genoeg hebt, ruik je ze op een gegeven moment niet meer hoor ;-)

Antwoorden (12)

Een teddy-beer

Toegevoegd na 59 seconden:
Van praktisch alle huisdieren waar je mee kunt knuffelen (dus geen vissen) zul je de uitwerpselen ruiken, sorry, 't is niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle dieren produceren urine en ontlasting.
daar hoef je geen hinder van te ondervinden, als je de kooi met regelmaat verschoont.
dat hoort er nu eenmaal bij als je een dier in huis haalt.
wel is het vaak zo, dat de urine van mannetjes doordringender ruikt dan die van vrouwtjes.

hou er svp ook rekening mee, dat je geen groepsdieren alleen gaat houden, daar worden ze diep ongelukkig van.
Rieneke1
13 jaar geleden
Muizen (vooral mannen) stinken erg. Een konijn of cavia stinkt niet extra, je blijft ruiken dat er diertjes aanwezig zijn, maar als je je kooi elke dag van uitwerpselen ontdoet en zorgt voor frisse lucht (geen tocht) en evt een lucht verfrisser (aan de andere kant van kamer), dan moet het wel te doen zijn, haal elke week (misschien 2x per week) de kooi helemaal leeg. Het is alleen wel aan te raden om 2 cavia of konijnen te nemen.... Succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorg er ook voor dat de kooi groot genoeg is, konijnen zijn vaak zinderlijk (te maken) en dan kun je een soort kattenbak idee maken in de kooi met speciale korrels voor konijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rat is een geurarm huisdiertje. Maar het is beter om er minimaal twee te nemen, want het zijn erg sociale dieren. De geur die van een kooi afkomstig is, is ook erg afhankelijk van de bodembedekking die je gebruikt. Zaagsel is af te raden. Vlas is veel frisser. Als de kooi regelmatig schoon gemaakt wordt, valt de geur meestal mee. Alleen muizen gaan snel 'ruiken'.
Het is zo wie zo verstandig om een een boek over het aan te schaffen huisdier te kopen of lenen. Zodat je weet wat een dier nodig heeft. Een cavia bijvoorbeeld, kan zelf geen vitamine C aanmaken, dus moet dat in de voeding aanwezig zijn! Zo heeft elk dier een eigen 'gebruiksaanwijzing'. Dus bezint eer ge begint!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ammewoela , 'n heeeel goed antwoord ! Duimpje gaat omhoog .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(+) maar zoizo geen zaasel, ook als je geen probleem hebt met de lucht. ratten krijgen hierdoor teveel stof in hun longen van zijn er meestal flink ziek van ( met vroegere dood tot gevolg )
Géén - als je deze instelling hebt!

Een dier hoort met respect voor zijn 'wezen' behandeld te worden, en je bouwt er een relatie mee op, en zorgt ervoor, dat het dier soortgerecht kan leven.

Een dier zet je niet in de slaapkamer, omdat het zo leuk bij het interieur past....En ook niet, om te 'knuffelen' op het moment dat het jou uitkomt. Pak je partner maar eens wat vaker! De hele dag en avond zou het dier dan zitten verkommeren in z'n kooitje, tot jij naar bed gaat en opeens wil 'knuffelen'?

Ik zou je voorstellen, een mooi aquarium in je slaapkamer te zetten. Het is heerlijk rustgevend om naar de vissen te kijken, als je eens een paar uur wakker ligt, en van hun uitwerpselen zal je geen last hebben. Bovendien liggen de eisen van vissen wat lager dan van een knuffelbaar vachtdiertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop dat je soortgericht bedoelde .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel, dat het 'recht' doet aan de eisen, die een bepaalde diersoort heeft om gelukkig te kunnen leven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super antwoord! helemaal mee eens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, maar ze hebben niet díé affectie nodig, die een vachtdier-met-hoog-knuffelgehalte nodig heeft. Vandaar ook, dat ik in eerste instantie afraad een huisdier te nemen dat op de slaapkamer moet gaan zitten afwachten tot er geknuffeld 'moet' worden - of niet, al naar gelang de zin van de vragensteller.
Een hond,

Want die leer je buiten alles te doen.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je ongeacht welk dier dan ook
het beestje goed verzorgd
stinken ze nauwelijks.

Toegevoegd na 4 uur:
op een fretje na dan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
nou....ik vind fretjes geweldig leuk, maar die meuren toch echt wel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, helemaal geen erg in gehad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van fretjes HOEF je niet per se veel te ruiken. Gewoon goed schoonhouden, ze zijn hartstikke zindelijk.
Alleen meerdere mannetjes bij elkaar, vooral als ze elkaar in het nauw drijven, dat ruik je nog wel eens.
Maar goed, als je een dier niet wilt ruiken, moet je er ook gewoon geen nemen, zo simpel is het.
Een hamster ruik je bijna niet. Maar het is een klein beestje, dus knuffelen kan niet zo goed. Wel een actief diertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral 's nachts!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhuh, en dan krijgen we daarna weer een vraag of er misschien ook valium voor hamsters is =)
Ik vind konijnen niet stinken, maar dan moet je wel netjes op tijd de kooi verschonen.

Maar als je al zo begint, met deze vraag, kom je over als iemand die eigenlijk geen dierenliefhebber is. Je komt over als iemand die geen overlast wil hebben van het dier; alleen de lusten, niet de lasten.
Vergeet niet dat dieren dingen kapot maken in je huis, dat ze wel eens een poep-, braak- of plasongelukje hebben, dat er rommel van komt, haren op je kleding of bank en de dierenarts kan ook veel geld kosten.
En wat doe je als je op vakantie gaat?
Bezint, eer u begint!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind het overigens wel misdadig om een dier in zijn eentje in de slaapkamer te zetten; daar gebeurt niets.
Als je een sociaal dier aanschaft, wees dan zo fatsoenlijk om er 2 te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle dieren ruiken. Stinken doen ze niet, mits je dagelijks alles goed dchoonmaakt. En je kunt je afvragen hoe gezond het kan zijn om een beestje op de slaapkamer te houden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gerbils, oftewel: Woestijnratten.
Een mix tussen Rat/hamster.
Ze zijn zindelijk dat betekent dat ze 1 plekje kiezen om hun
ontlasting te lozen en dat plekje/potje moet je gewoon vaak verschonen.
Het is leuk om naar ze te kijken en moeilijk te verzorgen zijn ze niet. Het zijn geen nachtdieren en houden van graven.
Dus wat zand op de bodem houd ze lekker bezig!

GERBILS!
Hier heb je een link met wat foto's:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag. Ik heb veel huisdieren gehad. Van ratten en fretten stinkt je hele huis naar pis. Ook met dagelijks verschonen. Konijnen minder, die piesen en poepen meestal ook op 1 plek wat je dus makkelijk even eruit kan scheppen. Maar ik zou voor een tweetal parkietjes gaan. Niet alleen dat maakt ze ongelukkig. Vogel uitwerpselen ruiken minimaal.