welke hond is geschikt voor ons?

• max 1x per week borstelen, of helemaal niet
• niet al te veel beweging
• normale hoogte
• kan wel een tijdje alleen zijn
• speels

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
tinus1969
7 jaar geleden
Wat vind je 'normale hoogte'?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ongeveer zo groot als een labrador
Rieneke1
7 jaar geleden
Alle honden hebben beweging nodig, dag in dag uit, week in, week uit. Als je inschat dat de hond vaak alleen moet zijn, kan je er ook beter niet aan beginnen. Een betere vraag is: wat kan ik een hond bieden, is dat genoeg om 'm een fijn leven te geven, voor de volledige duur van dat leven?
Erna55
7 jaar geleden
Misschien is een Felix Domestica iets voor je.
Ritsuka
7 jaar geleden
Wat versta jij onder 'een tijdje alleen'? Je weet dat je de hond meerdere keren per dag moet uitlaten? Ook overdag.
tinus1969
7 jaar geleden
@Fleurvd, grappig: Ik vind een labrador niet normaal maar groot.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Helemaal eens met Rieneke!
Er is op dit moment een speelgoedhond te koop, die ademt.....incl. mandje en riem.
Marktplaats en de asielen zitten vol, met honden die na aanschaf, toch niet voldoen aan het ideaalbeeld......
Z512099
7 jaar geleden
Kan een tijdje alleen zijn...niet al teveel beweging...: speels zal een hond daar niet van worden.
Castle
7 jaar geleden
Dan kan je beter een poes nemen. Die zijn beter bestand tegen alleen zijn en hebben een kattenbak. Ze kunnen eventueel zelfstandig naar buiten.
19teusvanhemert59
7 jaar geleden
Ik deel de meningen van jodyenboyke en Castle een hond ben je niet waard een kat past beter bij je.
Bedenk wel dat een hond meer aandacht nodig heeft dan een kind, een kind wordt naarmate het groter wordt zelfstandiger een hond blijft ten alle tijden van jou afhankelijk.
Rieneke1
7 jaar geleden
Nee, het is een verwerpelijk advies een kat te nemen als je niet genoeg energie in een hond kan en wil steken. Ook katten hebben aandacht nodig, dag in dag uit, ook katten kunnen niet alleen zijn. Neem dan maar liever een kind, die kan je na een aantal jaren uitbesteden (Oeps wat zeg ik nou? ;))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mensen begrijp me niet verkeerd!!! Sommige honden hebben minder beweging nodig en zijn zelfstandiger dan de ander. Ik weet ook wel dat een hond heel veel tijd kost. Ik probeer alleen maar mee te denken met mijn ouders
Ivana
7 jaar geleden
Een hond is altijd een roedeldier en heeft een leider nodig. Zelfstandige honden vind je alleen onder de kuddebewakers zoals de Kangal en de grote Pyreneese herders, die hoog in de bergen alleen de vijanden van een kudde schapen te lijf gaan. Schoothondjes worden afhankelijk gemaakt en klein gehouden. Wat jij onder een zelfstandige hond verstaat is een hond die geleerd heeft te blijven liggen waar de baas hem hebben wil en enige tijd alleen te blijven zonder toezicht. Dat is iedere hond te leren, als je de juiste opvoeding hanteert.
anneliez
7 jaar geleden
Wij hadden een poedel vroeger, niet borstelen, wel eens in de zoveel tijd naar de trimmer. En die kon wel een paar uur alleen blijven, maar toen wij uit huis waren en ouders wilden een dagje weg moest toch de buurman hulp geven.
En ieder hond, zelfs van hetzelfde ras, heeft zijn eigen karakter, wat de een kan, kan de ander niet

Antwoorden (2)

Dit is typisch een vraag van een persoon die geen hond moet bezitten. De vacht en de maat, prima, daar ga ik in mee.
Een korthaar hoef je maar tweemaal per jaar een week lang te borstelen, alleen in de rui-periode. Te veel borstelen zorgt voor doorlopende rui.
De maat zoek je uit naar je eigen smaak. Schofthoogte rond de 56 cm is middelmaat.

Maar daarna ga je het verkeerde pad op. Verdeeld over de dag heeft een hond minimaal 2 uur uitloop nodig, liefst los van de lijn. Dat vraagt dus om een gedegen opvoeding. De eerste twee jaar ben je daar druk mee. Doe je dat niet, dan heb je na enige tijd een hond die niet te hanteren is.
Speels zijn ze allemaal als ze jong en gezond zijn en als ze gelukkig zijn. Een ongelukkige hond die lichamelijk (uitlaten) en geestelijk(spel) verwaarloosd wordt kan zeer depressief worden, of vals, of blafferig.
Alleen laten prima, maar niet structureel. En als je hem gedurende meerdere dagen wel alleen laat moet hij voor die tijd zeker een uur lang uitgehold en gesnuffeld hebben. Daarna kan hij meerdere uren rusten.
Je ziet, zo eenvoudig is het op goede wijze houden van een hond niet. Honden hebben ook rechten.
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima antwoord! +
jodyenboyke
7 jaar geleden
Tuurlijk weer een dikke plus!
Ritsuka
7 jaar geleden
top antwoord
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik vind het ook een goed antwoord
Er zijn vele sites om te testen welke hond bij jou past, volgens mij staat op de site van pedigree ook zo'n vragen lijst.

Elke hond moet regelmatig geborsteld worden, anders gaat de vacht vilten. Bij een korthaar doe je er alleen wat korter over dan bij een langhaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Elke hond heeft beweging nodig, zelfs die schattige schoothondjes. Dus het betekend niet dat een mopshondje minder beweging hoeft dan een duitse herdershond.

Toegevoegd na 3 minuten:
De gemiddelde hoogte van een hond is ongeveer 54 cm, dit is ongeveer de hoogte van een border collie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een hond moet ongeveer 4x op een dag uitgelaten worden en rondjes van ongeveer een kwartier. Elke hond heeft die 4x nodig. anders heb je kans dat je hond zijn behoeftes in huis gaat doen. Hierbij geldt ook dat een klein hondje niet minder vaak uitgelaten hoeft te worden dan een grote hond.

Toegevoegd na 7 minuten:
Elke hond is speels. Als een hond pup is zal deze het meest speels zijn. Naarmate de hond ouder wordt zal het speelsheid steeds minder worden. Er is niet een ras die speelser is dan het andere ras, maar er zijn wel rassen die bijvoorbeeld ondeugender zijn bijvoorbeeld de beagle.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Sorry, maar je laat een hond niet alleen uit om zijn behoefte te doen. Aan een kwartier heeft een hond niets. En als hij dan niet van de lijn mag is het een lachertje. Een beagle is een meute-hond. Als je die alleen houdt gaat hij, los van de lijn, vaak andere honden zoeken. Dat noemt men dan ondeugend, maar het is een rasbehoefte om samen in een "grotere" roedel te zijn.
Als je net als ik's morgens anderhalf uur loopt (dat is normaal), dan heeft de hond pas 's middags weer behoefte aan een half uur of driekwartier lopen. 's Avonds een plas- en poepronde. Dan ben je goed bezig.
Om al deze fouten krijg je van mij een min.