Moet je een naaktkat insmeren in de zomer, tegen de zon?

Een normale kat heeft een vacht, maar bij een naaktkat valt het zonlicht direct op de huid. Je zou dus kunnen stellen dat deze dieren, net als wij, beschermd moeten worden tegen zonlicht.

En worden naaktkatten net als wij bruin als ze in de zon liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

"Ja, ze kunnen zeker verbranden in de zon. Hun huid verkleurt ook in de zomer en wordt donkerder. Vooral de lichte delen van de huid zijn erg gevoelig voor verbranding. Insmeren met een hoge factor (bijvoorbeeld factor 30) is zeker geen overbodige luxe. Gebruik een zo vriendelijk mogelijke zonnebrand, voor baby's of op natuurlijke basis."

http://www.diadeverano.nl/nl/index.php?id=faq
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja, naaktkatten moeten ingesmeerd worden met kinderzonnebrandcreme.
hetzelfde geld voor onbehaarde delen van witte katten, zoals de oorschelpen.
niet alleen vanwege risico op verbranden, maar ook om het ontstaan van huidkanker tegen te gaan.
Rieneke1
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ik heb eens een plaatje gezien van een kat die huidkanker had gehad, oren en neus waren eraf. Zo zielig, en hij werd 'Voldermort cat' genoemd.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik ken dat plaatje ja, ziet er sneu uit.
Ze kunnen inderdaad verbranden, vooral de katten met de lichtere huidskleur o.a. sphynx.
Smeer naaktkatten en zeker de lichtere katten daarom in met een hoge beschermingsfactor zonnecreme.

Toegevoegd na 14 minuten:
Echt bruin, zoals wij, worden ze niet. Maar hun huid wordt wel donkerder door pigmentvorming in de zon. Een grijze naaktkat zal dus wat donkerder grijs worden.