heeft onze hond heimwee? of moet hij gewoon wennen?

wij zijn pas verhuisd en hebben ook een hond (mechelse herder)...
hij is hier nu al langer dan een week en heeft al die tijd niks anders gedaan dan hijgen en slapen... hij is totaal niet zichzelf..
is magerder terwijl hij wel eet ( maar af en toe eet hij minder).
normaal is het een drukke hond met enorm veel energie.. vraagt veel aandacht.. maar nu totaal niet...
is dit nou nog het wennen aan het nieuwe huis en de nieuwe omgeving? of wat anders...

in zijn vorige huis was er ook nog een andere hond.. onze hond is met de andere opgegroeid.. zal hij zn vriendje missen?

ik hoop dat iemand kan helpen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Een hond is een gewoontedier die behoefte heeft aan regelmaat en rust. Zijn vaste routine is ineens ernstig verstoord, logisch dat hij de weg een beetje kwijt is.
Zorg dus weer voor een stabiele en voorspelbare omgeving. Ik kan mij voorstellen dat jullie ook nog druk zijn met van alles en dit geeft dus weinig rust en stabiliteit.
Probeer een routine in de dag te krijgen en geef 'm extra aandacht door bijv. wat hersenwerk te doen. (snoepjes verstoppen door het huis en samen gaan zoeken, leeg plastic flesjes met wat lekkers er in, lege bloempotten, lekkers er onder). Buiten lekker wandelen en de nieuwe omgeving laten ontdekken. Mechelaars zijn erg baas gericht, zorg dus dat jij als baas rust en duidelijkheid uitstraald dan komt het snel goed.
jodyenboyke
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Uitleg van de - graag?
Dat verbaasd me wel, want een hond heeft genoeg aan zijn roedel. Als jij dezelfde routine met hem aanhoudt van wandeltijden, als je hem hetzelfde eten geeft en stabiliteit uitstraalt, zou hij in principe geen schade moeten ondervinden van een verhuizing.
Menigeen neemt zijn hond mee op vakantie. Een trektocht met een hond door de bergen of een vreemd land is geen zeldzaamheid. Als honden een vaste plek zouden moeten hebben (zoals een kat vaak wel nodig heef) zouden deze acties uit den boze zijn. Maar een hond is al tevreden en stabiel als zijn baas hem begeleid en hem aanwijzingen geeft.
Mijn trektochten door Frankrijk duren altijd 5-6 weken en ondanks dat mijn hond niet de meest stabiele is, heeft ze zich nooit anders gedragen dan thuis. Ze is wat alerter, maar daar blijft het bij. Zolang ik of mijn partner in de buurt is, is het goed en zo hoort het ook.
De reactie van jouw hond is buiten proportie en ik zou dus even langs de (nieuwe?) dierenarts gaan om hem te laten controleren. Is er niets aan de hand, vraag dan om een feromonen-halsband. Feromonen zijn natuurlijke hormonen die een moederdier afgeeft om haar jongen gerust te stellen. Zo'n halsband werkt en kalmeert het dier en hij zal zich sneller herpakken.
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Kan de hond niet in rouw zijn, door het gemis van de andere hond?
Ivana
9 jaar geleden
Zolang de baas in rouw is, zal de hond ook instabiel zijn. Een hond leeft in het NU. Als aan alle voorwaarden voldaan wordt: stabiele, vrolijke en consequente baas, veilig ligplaats (waar het niet tocht en hij rustig de boel bekijken kan zonder te worden gestoord of overlopen), goed voer en regelmatig uitlaten met genoeg vrije uitloop en eventueel spel, zal de hond niet rouwen, maar het nieuwe leven nemen zoals het is.
Een hond rouwt alleen als hij niet zeker is van zijn omgeving en een vaag (onberedeneerd) verlangen heeft naar een situatie waarin hij zich prettiger voelde. Stel, de hond heeft jarenlang met dezelfde baas gewandeld en is gewend aan stem, veiligheid en gedrag van de baas. Valt deze baas opeens weg en wordt de hond ergens geplaatst waar alles anders is, waar geen band tussen hond en eigenaar is, waar er ander voer en andere geuren zijn en niets herinnert aan toen alles GOED was (hondengevoel), dan heeft de hond heimwee en dat is begrijpelijk.