Hoe houd ik mijn kat weg van de baan?

Ik heb onlangs een kat gekregen maar ik woon aan een heel drukke baan weet iemand hoe ik hem daar weghoud zonder een hek te zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest rigoureuze maatregel,tevens de duurste: verhuizen :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baan? Is dat een weg ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja in Belgie is een baan een weg, in Nederland trouwens ook (Ceintuurbaan), maar een baan ook een baan, terwijl ze daar in Belgie meestal job tegen zeggen, net als in Engeland, waar ze met job een baan bedoelen :-)

Het beste antwoord

als je geen platte kat wil, zal je hem in jouw situatie toch binnen moeten houden.
het zou ideaal zijn als je een ren kan bouwen aan je huis, zodat de kat toch beschermd naar buiten kan.
een binnenkat hoeft echt niet ongelukkig te zijn, maar je moet er wel wat meer energie in steken.
geef hem een flinke krabpaal om lekker in te klimmen.
bevredig z'n jachtdrift door dagelijks intensief met 'm te spelen.
extra voordeel is dat je zo jullie band versterkt.
laat hem z'n eten eten "vangen" door brokjes te verstoppen.
bevredig z'n nieuwsgierigheid door regelmatig iets nieuws aan te bieden.
een kartonnen doos, wat veren of hazelaartjes die je buiten vindt, het hoeft niet duur te zijn.
als je kat sociaal is naar andere katten, zou je kunnen overwegen er een kat bij te nemen.
hoe dan ook, als je niet wil dat je kat aan gort gereden wordt, heb je geen andere keus dan 'm binnen te houden.
veel plezier nog met je nieuwe aanwinst!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste!! Vraag gesloten?? :p
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt! ;)

Andere antwoorden (14)

geen kat nemen, sirieus, die houd je daar echt niet weg hoor, ook niet als er een hek staat, die klimt er zo overheen.
Probeer hem binnen te houden, maak er een huiskat van zou ik zeggen, dan is ie over een tijdje bang om naar buiten te gaan.
Spreek uit eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ilona , heeeel goed antwoord, je mag in m'n supporters -
vak blijven .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi thanx :)
Ik denk dat de oplossing heel makkelijk is....
Je houdt je kat binnen en dat is ook veel gezelliger als dat je een buiten of straat kat hebt. En als jij onlangs een kat hebt gekregen, moet je deze eerst binnen houden wel een maand minimaal omdat hij eerst moet wennen aan zijn nieuwe huis. Ik denk dat je niet goed geïnformeerd bent over je nieuwe kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, goed antwoord, matig: .....een kat doe je geen groter plezier dan met een kattenluik en 24/7 zelf kunnen bepalen of hij of zij binnen of buiten wil zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige katten ZIJN buitenkatten, die worden doodongelukkig als je ze binnen opsluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per kat verschillend natuurlijk al zijn de meeste eraan gewend naar butien te gaan inderdaad. Maar dan nog, kinderen vinden buitenspelen ook leuk, die laat je toch ook niet bij een drukke weg onbeheerd spelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat IS niet een buiten kat, maar een kat WORDT buitenkat gemaakt. Eens een buiten kat altijd een buiten kat, maar dat ligt puur aan of ze buiten zijn geweest. Komt bij buiten is niet zo veilig meer tegenwoordig, niet alleen met oog op verkeer, maar ook met oog op niet te voorkomen en niet te genezen ziektes. Ik zou kat binnen houden (als mogelijk). Maar een beetje doorzettingsvermogen mag ook wel hoor... Met zomaar accepteren dat je kat ontsnapt kom je er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een keus die je maakt, je woont aan een drukke weg, dan heb je de keus; ik neem geen kat want als het een buiten kat is, dan is het risico te groot dat hij onder de auto komt Je kan een kat aanschaffen omdat je zo graag een kat wil en er een huiskat van maken ( ligt ook aan het soort kat dat je hebt, met ras katten is dat heel makkelijk en huis tuin en keuken katten wat minder) Dan ben je verzekerd dat je kat iig niet overreden wordt. Of je laat hem lekker naar buiten en neemt het risico dat het dier onder de auto komt, dan ben je er snel weer van af en schaf je weer een nieuwe kat aan. Het is jullie feestje en ik hou mijn kat lekker binnen of hij nou naar buiten wil of niet! Ik vind ook dat niet alle katten buiten katten zijn, niemand laat zijn dure ras kat buiten lopen, als hij niet onder de auto komt, neemt iemand uit de buurt het beest wel mee en ben je net zo goed van je dier af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs eens een buitenkat, altijd een buitenkat klopt niet. Mijn poes vindt het maar wát fijn dat ze nu lekker binnen in een appartement woont in plaats van zwanger en vervolgens met kittens buiten rond te zwerven. En de vorige twee zwervers werden ook echte binnenkatten.
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt suzy.
heb hier 10 jaar terug ook vier buitenkatten omgeturnd tot binnenkatten.
met wat geduld en inzet lukt dat best.
na twee katten met fiv had ik het vrije buitenleven wel gezien.
Oeps ja, dat is een welhaast onmogelijke opgave: ik zit erg veel op de weg en zie regelmatig (vaak ook in het donker) katten drukke verkeerswegen oversteken. En met een hek zetten ben je er ook niet, katten weten altijd wel weer een "sluiproute" te vinden als ze het in hun hoofd hebben dat ze naar de andere kant van de weg willen. Heel vervelend voor de kat, maar binnen houden is waarschijnlijk de enige echt veilige oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door toch een hek neer te zetten. Of gaas te spannen. Of desnoods de deur dicht te houden. Of één van al die andere maatregelen die je kunt nemen om je kat binnen je huis/tuin te houden, welke maatregelen dat zijn hangen af van je precieze woonsituatie.

Jij bent ervoor verantwoordelijk dat je kat de weg niet op kán lopen. Net zoals je bijvoorbeeld je voordeur niet open laat staan als daardoor je peuter onder een auto kan komen, moet je ook maatregelen nemen om je kat veilig te houden.

Wat in ieder geval niet werkt, is proberen om de kat zo op te voeden dat hij die drukke weg vermijdt. Je zult het hem dus echt onmogelijk moeten maken om daar te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze niet leren niet de drukke weg op te gaan. Het is wel goed een kat eerst een jaartje goed aan huis te laten binden en dan langzaam naar buiten te laten gaan maar dat voorkomt niet dat de kat gewoon gaat en staat waar hij zin in heeft.

Enige mogelijkheid is dat je zorgt dat je tuinomheining voorzien is met schrikdraad of een schuine afzetting op je schutting/omheining plaatsen waar ze niet op kunnen springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een jaartje? dat is wel heel lang lijkt mij :)
Een hek houd geen kat ergens weg, de meeste katten zijn echte klauteraars en een hek is dan een geweldige uitdaging (als ze niet gewoon tussen de spijlen door kunnen).

Als je aan een drukke weg woont is het gewoon niet verstandig een kat los te laten lopen, vroeg of laat gaat het mis. En dat is voor zowel de kat als voor jou natuurlijk verschrikkelijk.

Mijn advies is dus om de kat binnen te houden, misschien heb je een tuintje waar je met dubbeltjesgaas een mooie overdekte kattenplaats van zou kunnen maken? Op sommige balkons kan dit ook... Zo kan hij toch een frisse neus halen en loop hij geen risico's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super antwoord !
Maak een kattenluikje in de tuindeur, zet een gedeelte
direct helemaal af aansluitend aan de tuindeur, maak
ook een deur in het afgesloten gedeelte, zodat je zelf
altijd er door kan, ook met grote spullen.
Plaats de kattebak er ook in, geen stank in huis.
De kat kan naar buiten als die zelf wil, de buren hebben
er geen last van, en U bent van de stank van de kattebak
af.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe de kat een riempje om.
Maar daar een lange lijn aan.
Maak die lijn aan een waslijn in je tuin.

Voor de kat zal het niet ideaal zijn om alleen maar vastgebonden naar buiten te kunnen,
maar beter dan dood gereden te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
alleen onder toezicht.
de kat kan verstrikt raken, en wat als er een vechtlustige kater aankomt, en de kat kan niet vluchten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, wel een goed plan onder toezicht idd, maar laat de kat ook goed wennen
Als je een kat in eerste instantie veel binnenhoudt, of bijvoorbeeld in een omsloten achtertuin, dan hou je zijn of haar wereld klein. Mijn ervaring is dat als een kat eenmaal gewend is aan zijn kleine wereld, er ook niet veel behoefte is om de wereld daarbuiten te gaan verkennen. Maar ik heb dan ook altijd poezen gehad, misschien dat (ongecastreerde) katers op ontdekkingstocht blijven gaan.

Als je kat eenmaal gewend is aan dicht bij huis te blijven, kan je hem of haar bijvoorbeeld alleen via de achterdeur naar buiten en terugjagen als hij of zij toch voor huis komt.

Mijn poes liep, toen we waren verhuisd, graag mee naar de bushalte die langs een drukke weg was. Ik heb haar iets van 4 keer teruggejaagd, toen bleef ze thuis.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit ervaring weet ik dat een hek sowieso geen nut heeft, de beste oplossing is hem binnenhouden of van de (eventuele) tuin een grote kooi maken met gaas en dergelijke. Katten kun je niet leren ergens niet heen te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denken jullie van een elektronische omheining?
(Ik heb er geen ervaring mee, dus - erop los als het niks is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je idee helemaal geweldig! Men gebruikt het ook voor honden, dus waarom niet voor katten?! Maar, stel je krijgt een kat, is iemand dan bereid om daar zo'n dure elektronische omheining te plaatsen en al zou iemand bereid zijn daarvoor, het moet financieel ook haalbaar zijn... Is me daar een dure bedoeling...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe je je kat toch niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet goedkoop maar goeie hekken om je tuin in ook duur en iedere keer een nieuwe kat omdat ie weer plat is gereden is natuurlijk geen optie. @biertje: Als ik zelf moest kiezen tussen binnen blijven of naar buiten met een halsband om..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat me om deze specifieke methode. Dat is zeker niet nodig, er zijn genoeg andere pijnloze methoden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoe die correctie aanvoelt.
Als ik dit zou overwegen zou ik het eerst op mezelf proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit geen optie. Dieronvriendelijk en respectloos. Daarnaast moet de kat een halsband om en dat is gevaarlijk tijdens klimmen en struinen.
De Cat Fence is een onzichtbare omheining die ervoor zorgt dat de kat de tuin niet uit kan zonder dat er daarvoor hele hekwerken of muren geplaatst hoeven worden.

Middels een antennedraad die een signaal afgeeft aan de ontvanger aan de halsband van de hond of kat wordt een veilige zone gecreëerd waarbinnen uw huisdier zich vrij kan bewegen. Wanneer hij echter te dicht de grens nadert die hij niet mag overschrijden krijgt hij een waarschuwingssignaal te horen. Gaat hij toch verder dan krijgt hij een correctie die vervelend genoeg is om de lust om verder te lopen te ontnemen. Na een korte opvoeding, 1 à 2 weken, zal uw huisdier hebben geleerd de grens niet meer te overschrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit geen optie. Dieronvriendelijk en respectloos. Daarnaast moet de kat een halsband om en dat is gevaarlijk tijdens klimmen en struinen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit antwoord en deze optie is ook niet voor jou persoonlijk, maar voor de vraagsteller bedoeld.
dus een antwoord op de vraag.. hoe hou je een kat weg bij de baan zonder een hek. de kat krijgt geen 220 volt, maar schrikt (net zoals een bak water over hem heen) het idee stroom schrik af, dat is begrijpelijk. als de kat de tuin niet uit kan kan het waarschijnlijk niet zo klimmen en struinen, of je kan je tuin aanpassen.
het is maar net hoever je wil gaan hierin en wat je voor je kat over wil hebben. ik persoonlijk vind het dieronvriendelijk om een buitenkat binnen te houden, of een dier dagelijks risico laten lopen in het verkeer, maar we dwalen af... in ieder geval bedankt voor het delen van je mening hierover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap zelf ook wel dat het antwoord bedoeld was voor vraagsteller, maar ik vind het niet meer dan eerlijk dat vraagsteller ook op de gevaren die aan een antwoord kleven attent gemaakt word. Er is trouwens niet expliciet gezegt dat het een buitenkat betreft.
Ik heb helaas een jonge kat verloren aan het autoverkeer en ik woonde toch een paar hele stille straten van de drukke weg af. Helaas, mijn arme poes zwierf verder dan ik dacht en werd dood gevonden.
De enige optie, in mijn ogen, is je kat binnenhouden of verhuizen. Of je moet de mogelijkheid hebben een grote buitenren in je tuin te maken.
Een huisdier verliezen aan ouderdom is triest, maar kan ik accepteren. Het verlies van mijn kleine meisje van 1,5 aan het verkeer, terwijl ik dacht ver genoeg van de weg te wonen, was pas echt hartverscheurend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt je voordeur of en andere deur plastic op leggen want katten haten dat of je moet menthol zalf smeren aan de deur dat haten ze ook dan gaan ze echt niet door de deuro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet helemaal wat je zegt, niet alle katten zijn bang voor plastic (de mijne vinden het geweldig juist) en ook voor menthol geur of pepermunt deinzen ze niet terug. Het zal bij sommige katten misschien werken maar het is geen veilige oplossing voor het gros van de katten.